ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 02.05.2014, 10:33
محمدرضا لطفی درگذشت

جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
محمدرضا لطفی؛ آهنگساز و موسیقیدان که از مدت‌ها پیش با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد؛ ساعاتی پیش از دنیا رفت. لطفی از حدود چهار ماه قبل به علت بیماری سرطان، بستری و تحت مداوا بود.

محمدرضا لطفی، هنرمند پرآوازه موسیقی ایرانی، آهنگساز، نوازنده تار و سه تار و ردیفدان موسیقی ایرانی، بعد از یک دوره بیماری سرطان سحرگاه امروز دوازدهم اردیبهشت ماه درگذشت.

محمدرضا لطفی متولد شهر گرگان در سال ۱۳۲۵پس از تحصیل در هنرستان و دانشکده موسیقی نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی، نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و... به فراگیری موسیقی پرداخت.

در برنامه‌ها و کنسرت‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور با خوانندگان بزرگی به روی صحنه رفت که از آن جمله می‌توان به جشن هنر ۱۳۵۴در شیراز به همراه محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگ‌فر اشاره کرد.

در اجرای ردیف آوازی توسط عبدالله دوامی همکاری داشت. در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد.

در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا و کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی چون حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راه‌اندازی و به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت.

پس از انحلال چاووش برای اجرای کنسرت به کشورهای مختلفی سفر کرد و در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت و در آنجا با بنیان موسسه آوای شیدا به تدریس و تعلیم موسیقی و نوازندگی تار پرداخت.

وی بعد از بیست سال دوری از ایران حدود پنج سال پیش به ایران بازگشت و مجددا فعالیت گسترده‌ای را آغاز و با باز سازی گروه‌های شیدا با خوانندگان جوان کنسرت‌های متعددی را برگزار کرد.
لطفی از حدود چهار ماه قبل به علت بیماری سرطان، بستری و تحت مداوا بود.