ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.04.2014, 9:04
استمداد ۲۲ خانواده‌ زندانیان سیاسی از علی مطهری

بیست و دو تن از خانواده‌های زندانی سياسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوين در واکنش به سخنان رييس سازمان‌ها که برای چندمين بار تهاجم خونين به بند ۳۵۰ روز پنج شنبه را تکذيب کرده است، در نامه‌ای به علی مطهری، نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از وی خواسته‌اند که برای روشن شدن موضوع هرکاری که از دستش بر می‌آيد انجام دهد.

این خانواده‌ها با اشاره به ديدار دو سال قبل تعدادی از نمايندگان مجلس از زندان و ارائه‌ی گزارش‌های خلاف واقع و با تاکيد بر حق‌گويی و ايستادگی علی مطهری در سال‌های اخير درخواست انجام تحقيق از سوی مجلس را داشته اما تاکيد کردند که شخص علی مطهری نيز در اين هيات حضور داشته باشد تا دوباره گزارش نمايندگان مانند گذشته دور از واقعيت نباشد.

روز گذشته نيز ۲۸ زندانی سياسی که شاهد حمله به بند ۳۵۰ بودند با ارائه‌ی شرح دقيقی از ماجرا به حسن روحانی، رييس جمهور کشورمان، درخواست پيگيری اين رفتار غيرقانونی و خلاف انسانی را از سوی مقامات عالی داشتند.

متن نامه‌ی خانواده‌های زندانيان سياسی به همراه اسامی امضاکنندگان آن که در اختيار کلمه قرار گرفته به شرح زير است:

جناب آقای علی مطهری، نماينده محترم مجلس شورای اسلامی

شما از وقايع بند ۳۵۰ اوين و حمله به زندانيان سياسی در آن بند که بيش از سی نفر مجروح و مصدوم داشته مطلعيد. ما خانواده های زندانيان سياسی نمی دانيم در اين کشور چه می گذرد که در اعيادی همچون ولادت حضرت زهرا به جای دريافت کمترين اخبار مثبت بايد اخبار نگران کننده حمله به عزيزان مظلوم دربندمان در اين عيد بشنويم و با فرزندانمان زانوی غم بغل بگيريم و نمی دانيم نزد چه کسی بايد تظلم خواهی کنيم، چرا که آنهايی که بايد به تظلمات رسيدگی کنند و داد بگسترانند خود چنين می کنند.

برخی از آنها بدون اينکه کمترين شرمی داشته باشند مصاحبه می کنند و می گويند در بند ۳۵۰ هيچ اتفاقی نيافتاده است. اين حرف آنقدر مضحک است که انسان را به ياد اظهارات سعيد الصحاف می اندازد که طنز مشهور آن روزها بود.

در اين سالها در شما حق گويی و ايستادگی پای آن را ديده‌ايم و در اين حمله‌ای که به عزيزانمان شده از شما درخواست داريم تحقيقی انجام دهيد و نتايج آن را اعلام فرماييد تا بتوان بدان اعتماد کرد. و اگر قرار است هياتی از مجلس به اين فاجعه رسيدگی کند ضروريست شما نيز در آن هيات حضور داشته باشيد تا دوباره نروند و با يک پذيرايی خوب که از آنها بشود، هنوز از زندان خارج نشده بگويند “اينجا زندان نيست هتل اوين است!”.

ما درخواست داريم برای روشن شدن موضوع هرکاری که از دستتان بر می‌آيد انجام دهيد.

اسامی خانواده‌ها:

۱- زهرا مديری، همسر قربان بهزاديان نژاد
۲- صديقه راحت طلب ايرانی، مادر عليرضا رجايی
۳- زهرا مجردی، همسر سيدمحسن ميردامادی
۴- زهرا حيدرزاده، همسر مسعود پدرام
۵- سيده زليخا موسوی، مادر سيدحسين رونقی ملکی
۶- مريم شفيعی، همسر عماد بهاور
۷- عاطفه خلفی، همسر حسن اسدی زيدآبادی
۸- زهره احسنی، همسر نادر جانی
۹- طاهره سماواتی، همسر حميدرضا کرواسی
۱۰- هاجر صادقی پور، همسر محمدصادق ربانی املشی
۱۱- مريم ايمانی، همسر سيداحمد هاشمی
۱۲- معصومه راستگو، همسر نصور نقی پور
۱۳- سميه عالمی پسند، همسر امين چالاکی
۱۴- مهرنوش شاهمرادی، همسر  سيدعليرضا بهشتی
۱۵- فاطمه غفاری، مادر حسين نعيمی پور
۱۶- فرزانه ميرزاوند، همسر سيامک قادری
۱۷- معصومه زمانی، همسر محمود باقری
۱۸- سميه مولائی، همسر عليرضا رجبيان فرد
۱۹- راضيه يداللهی ، همسر اميد بهروزی
۲۰- ميترا علی ويردلی، همسر بهزاد عرب گل
۲۱- مريم اسلامی، همسر امير اسلامی
۲۲- نينا حسابی، مادر مصطفی عبدی


گزارش روزنامه شرق:
نمایندگان مجلس فیلم رخداد بند ۳۵۰ بازبینی کردند

شرق، آمنه شیرافکن: کمتر روزی است که جلسه صحن علنی برگزار شود و تجمعی روبه‌روی بهارستان شکل نگیرد. گاهی گروه‌های چندصدنفری و گاهی هم 10، 20نفری. در این سال‌ها اغلب مسایل اقتصادی و بی‏‌پولی مردم را تا نزدیکی ساختمان هرمی‌شکل «بهارستان» کشانده و حالا برخی مسایل سیاسی. روز گذشته گروهی از خانواده‏ زندانیان «بند ۳۵۰» اوین مقابل در شمالی مجلس تجمع کرده و از حوادثی که در این بند اتفاق افتاده بود، انتقاد کردند. نیروهای حراست مجلس همیشه در این وضعیت حساس می‌شوند و خبرنگاران هم به‌راحتی نمی‌توانند از جزییات امر مطلع شوند اما چهره‌های ایستاده مقابل در شمالی مجلس آشنا هستند و از دور هم می‌شود تصاویر و عکس برخی زندانیان را تشخیص داد. تصویر برخی زندانیان، روی دست مادران، همسران و دیگر اعضای خانواده بالا رفته و نگرانی از چهره‌شان هویداست. روز مادر است و خبرهای ضدونقیض از اوین، حالا برخی از مادران نگران را به در مجلس کشانده.

«علی مطهری»، صریح‌تر از آن است که به‌دلیل برخی ملاحظات از حضور در جمع خانواده‌های زندانیان سیاسی سر باز زند. نخستین نماینده‌ای است که به میان آنها می‌آید و هم‌صحبتشان می‌شود. «علیرضا محجوب»، دیگر نماینده تهران دقایقی بعد به جمع آنها می‌پیوندد و به حرف‌هایشان گوش می‌دهد. «مهدی کوچک‌زاده» گویا تنها قصد عبور از در مجلس را داشته و خیلی ادبیاتش از سر همراهی نیست. «کوچک‌زاده» به آنها می‌گوید: «شما بر اساس شایعه رسانه‌های غربی حرف می‌زنید و سند و مدرک ندارید.» همسر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دربند هم به او می‌گوید: «آقای سلطانی تماس گرفته و همین‌ها را تایید کرده. حرف همسرم سند ماست.» یکی از خبرنگاران که از واکنش کوچک‌زاده کلافه شده، خطاب به او می‌گوید: «آیا مجلس برای دیدار با این خانواده‌‏ها به شما ماموریتی داده؟» و کوچک‌زاده هم پاسخ می‌دهد که داشتم رد می‌شدم و خود خانواده‌ها می‌خواستند با من حرف بزنند.

روایت «تابش» از جزییات جلسه با مدیرکل زندان اوین

ساعت از دو که می‌گذرد، رییس سازمان زندان‌ها و مدیرکل زندان اوین راهی کمیسیون امنیت می‌شوند و ساعتی این جلسه ادامه می‏یابد. روایت «محمدرضا تابش»، نماینده اردکان از آنچه در نشست کمیسیون امنیت و مدیرکل زندان اوین و رییس سازمان زندان‌ها گذشته، شنیدنی است. توضیح مسوولان زندان از زبان نماینده اردکان این است: «آنها به‌کل هرگونه ضرب‌وشتم زندانیان از سوی نیروهای بازرس زندان را تکذیب کرده و گفته‌اند که خود زندانیان مانع از بازرسی شده‌اند و بازرسی موردنظر هم هرماه از زندان انجام می‏شده و نیروها برای این کار حکم قضایی داشتند و هیچ سلاح و درگیری غیرعرفی انجام نشده. یکی، دونفر هم خودشان قصد تخریب در را داشته‌اند و مجروح شده‌اند.»

توضیح رییس کل زندان‌ها و تکذیب حرف‌ها

البته «حسین نقوی‌حسینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس هم به «مهر» خبر داده که «در جریان کشمکش مذکور نه کسی ضرب‌وشتم شده و نه مجروح. روز گذشته هم به‌مناسبت روز میلاد حضرت زهرا(س)، به هر یک از خانواده‌های افراد مذکور مراجعه کردند اجازه داده شد تا با زندانی خود ملاقات حضوری بدون مانع داشته باشند تا با چشمان خود ببینند که هیچ‌یک از آنها نه مجروح هستند و نه ضربه‌ای به آنها وارد شده.»

«نقوی‌حسینی» همچنین تاکید کرده: «اسماعیلی، رییس کل زندان‌ها گفت تیم بررسی سازمان زندان‌ها طبق برنامه، روز پنجشنبه زندان اوین را مورد بررسی قرار داد که طی بررسی ابتدا زندانیان به فضای باز هدایت می‌شوند تا از فضای باز استفاده کنند تا بررسی‌ها انجام شود. در این مرحله زندانی‏های دو اتاق حاضر به خروج نشدند. و شروع به مقاومت و به ناسزاگویی علیه تیم بررسی کردند.»

نقوی همچنین تاکید کرده: «آقای اسماعیلی گفت تیم بررسی که افرادی غیر از کارکنان فعلی زندان بودند این افراد را از اتاق بیرون کردند و در جریان کشمکش مذکور هیچ‌کس به جهت الزام خروج از اتاق از سوی بررسی‌کنندگان نه ضرب‌وشتم شده و نه مجروح شده است.»

تکذیب حضور نیرو در زندان از دیگر نهادها

سوال برخی نمایندگان هم این بوده که گویا نیروهای بازرسی این بار متفاوت از پیش بوده و اصلا ربطی به زندان اوین نداشته‌اند. به گفته تابش توضیح مدیرکل زندان اوین این بوده: «نیروها تغییر نکرده بودند و ما از جایی خارج از زندان اوین نیرو نیاورده بودیم. تفاوت این بار با بازرسی‌های پیش این بوده، نیروهای سازمان زندان‌ها از زندان‌های دیگر کار بازرسی را انجام داده که این نیروها نیز استخدام سازمان زندان‌ها هستند و به نهاد و نیروی دیگری متصل نیستند.»

مهدی دواتگری که پرونده ستار بهشتی را نیز تدوین کرده بود حالا به‌عنوان نماینده ویژه کمیسیون امنیت ملی مجلس، مسوول پیگیری این موضوع شده است.

بازبینی فیلم زندان درگیری «بند ۳۵۰»

تابش همچنین از موافقت مدیرکل زندان اوین برای بازبینی فیلم آن روز «بند ۳۵۰» اوین خبر داده و می‌گوید: «رییس زندان اعلام کرد که تمام تصاویر مربوط به آن روز در دوربین‏های مداربسته زندان اوین موجود است و نمایندگان هم اصرار داشتند که برای توجیه بیشتر نمایندگان و مستندشدن آنچه مسوولان زندان می‌گویند، فیلم‌ها از سوی برخی نمایندگان مجلس بازبینی شود. مسوولان زندان اوین و رییس سازمان زندان‌ها هم این پیشنهاد را پذیرفتند و حالا فیلم آن روز درگیری در «بند ۳۵۰» از سوی برخی نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس مورد بازبینی قرار گرفته و گزارش آن به دیگر نمایندگان ارایه خواهد شد.»

محمدرضاتابش حرف روسای زندان اوین و سازمان زندان‌ها را شنیده و در گفت‌وگو با «شرق» از روایت خانواده زندانیان سیاسی هم سخن می‌گوید. او با همسر، مادر، برادر و پدر برخی از زندانیان سیاسی حرف زده و تاکید دارد که «روایت خانواده‌ها کاملا با آنچه مسوولان زندان گفته‌اند، متفاوت است. به همین خاطر منتظر خواهیم ماند تا گزارش مهدی دواتگری در موضوع درگیری اتفاق افتاده در بند ۳۵۰ اوین تکمیل شود و اگر نتایج گزارش رضایت‌بخش نبود، آن وقت به‌طور ویژه خودمان از زندان بازدید خواهیم کرد و پای صحبت زندانیان آن بند خواهیم نشست.»

به گفته تابش، خانواده زندانیان سیاسی گفته‌اند که در فرآیند ملاقات‌ها اختلال پیش آمده و این بازرسی با بازرسی‌های پیش متفاوت بوده و در انجام این بازرسی به افراد توهین شده و آنها هم قصد داشتند از خود دفاع کنند. همچنین خانواده‌ها به درگیری و ضرب و شتم برخی زندانیان اشاره کرده‌اند، موضوعی که مسوولان زندان آن را به طور کلی رد می‌کنند.

احتمال طرح سوال از وزرای اطلاعات و دادگستری

تابش همچنین به «شرق» خبر داده که برخی نمایندگان بنا دارند اگر این پیگیری‌ها به جایی نرسد، با طرح سوال، وزیر اطلاعات و دادگستری را به مجلس فراخوانده و پای توضیح و صحبت آنها هم بنشینند.

حالا نمایندگان منتقد و معترض پس از مشورت با علاء‏الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت بنا را بر این گذاشته‌اند تا پای حرف رییس زندان اوین بنشینند و اگر حرف‌ها قانع‌کننده نبود، برای طرح سوال از برخی وزرا اقدام کنند.

علیرضا محجوب، مسعود پزشکیان، علی مطهری، سیدهادی حسینی و تعداد دیگری از نمایندگان در مجلس پیگیر این مساله هستند. مهدی داوتگری نیز از فردا مسوول پیگیری مطالبات نمایندگان و خانواده زندانیان سیاسی است. کماکان روایت‌های متناقض از آنچه چند روز پیش در «بند ۳۵۰» اوین اتفاق افتاده به گوش می‌رسد.

خانواده‌ها دست به دامان نمایندگان مجلس شده‌اند و مسوولان زندان به کل هرگونه ضرب‌وشتم و تعرض نیروهای زندان به زندانیان را تکذیب می‌کنند. شاید نمایش و بازبینی فیلم آن روز و درگیری اتفاق افتاده در بند برای نمایندگان، مستندات تازه‌ای برای پایان این تناقض‌ها به همراه آورد.

تصاویری از تجمع خانواده‌های زندانیان سیاسی در مقابل مجلس، روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳