ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 20.04.2014, 11:33
تجمع خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ اوین مقابل مجلس

جمعی از خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به آن‌چه برخورد خشن فیزیکی با زندانیان این بند می‌خواندند، امروز(یکشنبه) مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ با در دست داشتن تصاویری از زندانیان این بند گفتند که روز پنجشنبه هفته گذشته و در جریان بازرسی دوره‌ای این بند زندانیان مورد برخورد خشن قرار گرفتند و بعضا مصدوم شدند.

این خانواده‌ها همچنین گفتند که با زندانیان خود تلفنی صحبت کرده‌اند و آ‌ن‌ها در این تماس تلفنی این موضوع را تایید کرده‌اند.

بعضی از این خانواده‌ها گفتند که از پیش به آن‌ها گفته شده ملاقات حضوری هفتگی با زندانیان که همیشه دوشنبه‌ها انجام می‌شده این هفته منتفی خواهد بود.

در جریان این تجمع اعتراض علی مطهری نماینده مردم تهران در جمع خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ اوین حضور یافت و به آن‌ها قول پیگیری موضوع را داد.

وی در این رابط به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خانواده‌های زندانیان سیاسی می‌گویند در تماس تلفنی با زندانیان‌شان موضوع درگیری تایید شده و برخی مصدوم و برخی دیگر به انفرادی رفته‌اند.

وی افزود: این خانواده‌ها از ما کمک خواستند و ما در حد توان به آنها کمک می‌کنیم و در مجلس موضوع را پیگیری می‌کنیم.

مطهری ادامه داد: من فکر می‌کنم این درگیری در دو حالت اتفاق افتاده؛‌یا بی‌تدبیری بوده یا اینکه عده‌ای می‌خواهند برای دولت جدید ایجاد مشکل کنند وگرنه بعید است کسی که علاقمند به کشور و دولت باشد دست به این کارها بزند.

وی گفت که تصور می‌کند وزارت اطلاعات در جریان موضوع نبوده است.

وی با تاکید بر مواضع پیشین خود مبنی بر سخت گیرانه بودن احکام صادره برای متهمان وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ تاکید کرد: نیازی نبود افراد به خاطر حضور در یک راهپیمایی به شش تا هشت سال زندان محکوم شوند ما معقتدیم اگر این مشکل را زودتر حل کرده‌ بودند این مسائل پیش نمی‌آمد.

وی در پایان گفت: متاسفانه عده‌ای به هشدارهای دلسوزان نظام گوش نمی‌دهند و در سطح داخلی و خارجی برای کشور ایجاد مشکل می‌کنند.

تایید ضرب و شتم زنداینان از سوی وزیر دادگستری

به گزارش ایسنا، مصطفی پورمحمدی نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ جزییات بازرسی در بند ۳۵۰ اوین، گفت: ما تحقیقات اولیه را انجام دادیم و دیدیم که درگیری نبوده و طبق روال عادی از بندهای زندان اوین بازرسی‌هایی شده تا کسانی که اشیاء ممنوعه مانند موبایل و سیم کارت خارج از قاعده معمول در اختیار دارند، مورد بازرسی قرار گیرند.

وی افزود: در دو اتاق از زندان اوین مقاومت‌هایی از سوی زندانیان صورت گرفت و برای خود اشخاص مشکلاتی به وجود آورد و یکی دو نفر از زندانیان در این بازرسی دچار جراحت مختصری شدند.

وی ادامه داد: خانواده زندانیان درخواست ملاقات سریع کردند ولی باید بگوییم که اتفاقی نیفتاده است که ملاقات سریع بخواهند. مجلس هم خواستار پاسخگویی ما شده است. مجلس موظف است خودش هیات بفرستد و بعد گزارشاتی را ارائه بدهد.

ملاقات تعدادی از خانواده‌ها با زندانیان

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: در بازرسی‌ای که از بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوین در روزهای اخیر انجام شد هیچگونه درگیری صورت نگرفت و فرد یا افرادی برخلاف شایعات مطرح شده مجروح و به بیمارستان منتقل نشد‌ه‌اند.

غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاکید کرد: همان طور که پیش از این گفتم هیچگونه درگیری در بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوین رخ نداد و تنها یک بازرسی نوبتی صورت گرفته است.

وی مدعی شد: خبر درگیری میان زندانیان و همکاران ما صحت ندارد و دروغ‌هایی است که جبهه معاند نظام انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زندانیان بند ۳۵۰ می‌توانند با خانواده‌های خود ملاقات داشته باشند؟ گفت: جمعی از این افراد شب گذشته با خانواده‌هایشان تلفنی صحبت کردند. امروز نیز تعدادی از آن‌ها با خانواده‌هایشان ملاقات داشتند.


رییس سازمان زندان‌ها در مجلس حاضر می‌شود

روسای سازمان زندان‌ها و زندان اوین بعدازظهر امروز با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره ادعای ضرب و شتم زندانیان در بند ۳۵۰ زندان اوین توضیح می‌دهند.

محمدرضا تابش با اعلام این خبر به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس تذکری را برای رسیدگی سریع به موضوع ادعای ضرب و شتم زندانیان در بند ۳۵۰ اوین تنظیم کرده بودند، همچنین برخی از همکاران نماینده ما برای طرح سوال از وزرای مرتبط در این رابطه اعلام آمادگی کردند اما چون ما از کم و کیف قضیه مطلع نبودیم با آقای بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، صحبت کردیم و ایشان از رییس سازمان زندان‌ها و همچنین رییس زندان اوین دعوت کرد تا ساعت 14 امروز در کمیسیون امنیت حضور یابند و توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کنند.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: ما توضیحات رییس سازمان زندان‌ها و رییس سازمان اوین را می‌شنویم و بعد تصمیم خواهیم گرفت که آیا تقصیری متوجه کسی بوده یا خیر؟ باید این موضوع بررسی شود که چه کسی در این امر دخالت داشته، برخورد زندانی‌ها چگونه بوده و چه موضعی در برابر آنها اتخاذ شده است. نهایتا اگر این توضیحات قانع‌کننده نبود سوالی را از وزرای دادگستری و اطلاعات مطرح خواهیم کرد.

تابش با بیان اینکه علاوه بر وی، پزشکیان، محجوب، مطهری، سیدهادی حسینی و عده زیادی از نمایندگان پیگیر بررسی ادعای مذکور هستند، خاطرنشان کرد: یک طرف این موضوع خانواده زندانیان هستند که آقای مطهری به نمایندگی از جمعی از همکاران ما با آنها صحبت کرده و یک طرف دیگر سازمان زندان‌هاست که موضوع را انکار کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی آقای مطهری توضیحاتی را درباره مطالبی که خانواده زندانیان بند ۳۵۰ اوین مطرح کرده‌اند، ارائه می‌کند و رییس سازمان زندان‌ها و رییس زندان اوین نیز به سوالات و ابهامات پاسخ خواهند داد.


نامه زیباکلام به لاریجانی درباره ماجرای اوین

صادق زیباکلام در خصوص اخبار منتشره پیرامون ضرب و شتم زندانیان در بند ۳۵۰ زندان اوین، نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نوشت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرآنلاین، متن این نامه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

جناب آقای محمدجواد اردشیر لاریجانی

ریاست محترم کمیسیون حقوق بشر اسلامی قوه قضائیه

با سلام به استحضار می‌رساند که حضرتعالی همواره گزارشاتی را که در خصوص وضعیت حقوق بشر از سوی مقامات و مراجع بین‌المللی تهیه می‌شوند انکار می‌نمایید. در پاسخ هم معمولا دو حجت می‌آورید. نخست آنکه می‌فرمایید ما چون می‌خواهیم قوانین اسلامی را در کشورمان به اجرا درآوریم، مورد خشم و مخالفت غربی‌ها قرار گرفته‌ایم، پاسخ دومتان هم آن است که آن گزارشات، جعلی و کذب هستند و منابع مخالف نظام و ضد انقلاب آنها را در اختیار فی‌المثل احمد شهید و دیگران قرار داده‌اند.

اینکه هر دو دسته پاسختان در حقیقت توجیه و عذر و بهانه‌هایی بیشتر نیستند، خیلی نیاز به توضیح ندارند. پرسشم از حضرتعالی آن بود که اگر اتفاقاتی که در روز پنجشنبه 28 فروردین در بند ۳۵۰ زندان اوین رخ داده‌اند در گزارشات حقوق بشر از ایران ظاهر شوند، آیا باز حضرتعالی خواهید فرمود مسئله بر سر اصرار ما بر رعایت قوانین اسلامی می‌باشد و باز پاسخ می‌دهید که آن گزارشات، کذب محض بوده و بر اساس اطلاعات و اخبار منابع ضد انقلاب تهیه شده‌اند؟

با ادب و احترام
صادق زیباکلام
سی و یکم فروردین یکهزار و سیصد و نود و سه»