ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 19.04.2014, 14:20
روحانی: حاکمیت قانون، سرآغاز نظم و امنیت است

دویچه وله: حسن روحانی در گردهمایی فرماندهان نیروی انتظامی گفت، امنیت را “قدرت” تعیین نمی‌کند، بلکه “قانون و حاکمیت قانون” تعیین‌کننده امنیت است. او در عین‌حال تاکید کرد “بدون مساعدت و اقناع مردم” نمی‌توان قانون را اجرا کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز شنبه (۳۰ فروردین/ ۱۹ آوریل) در نوزدهمین گردهمایی سراسری فرماندهی نیروی انتظامی درباره مفهوم امنیت، و نقش مردم و حاکمیت قانون در برقراری امنیت در یک جامعه سخن گفت.

روحانی درباره مفهوم امنیت گفت: «امنیت در یک کلمه یعنی زندگی بدون دغدغه و همراه با آرامش باطنی. امنیت یعنی افراد جامعه نسبت به سرمایه‌های ارزشمند مالی و معنوی خودشان نگرانی نداشته باشند.»

حسن روحانی با چنین توصیفی از امنیت، تأمین آن را تنها “وظیفه نیروی انتظامی” ندانست. به گفته او، تامین امنیت همچنین “تنها به عهده نیروهای مسلح هم نخواهد بود، بلکه بخش مهمی از آن به حوزه فرهنگ مربوط است”.

روحانی با بیان اینکه “مساله امنیت امروز بسیار گسترده است که بخشی از آن به عهده نیروی انتظامی است”، افزود: «زمانی تصور براین بود که هر چه نیروی نظامی قدرتمندتر، زورمندتر و برخورد‌ها خشن‌تر باشد امنیت بهتر تأمین می‌شود اما امروز هیچکس این را قبول ندارد.»

حاکمیت قانون، سرآغاز امنیت

رئیس جمهور تاکید کرد: «البته نیروی انتظامی باید توانمند و مجهز باشد اما اساس امنیت را تنها قدرت تعیین نمی‌کند بلکه امنیت را حاکمیت قانون تعیین می‌کند.»

حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود در برابر فرماندهان نیروی انتظامی گفت: «حاکمیت و اجرای قانون در کشور باید به صورت ارزش دربیاید. معیار ارزش، قانون است؛ چه قانون شرع و چه قانون کشور. در صورتی که در کشور قانون به ارزش تبدیل شود، سرآغاز نظام و امنیت و آرامش را شاهد خواهیم بود و این فرهنگ در کنار حضور نیروی انتظامی می‌تواند در جامعه امنیت را به معنای واقعی کلمه ایجاد کند.»

حسن روحانی در عین‌حال تاکید کرد که بدون مساعدت و اقناع مردم نمی‌توان قانون را اجرا کرد و به نظم و ثبات دست یافت.

او گفت: «برخی از مردم چیزی را که ما منکر می‌دانیم، منکر نمی‌دانند. حتی ممکن است اسلام که برای همه ما قابل احترام است قانونی داشته باشد ولی جمعی آن را جور دیگری تفسیر کنند. در این میان وظیفه ما این است که مردم را قانع کنیم که برخی کارها اشتباه است.»

مردم باید قانع شوند

به گزارش ایسنا، روحانی “فرهنگ‌سازی برای اجرای قانون را یکی از اصول مهم برای اقناع جامعه” خواند و افزود: «یکی از اشکالات ما در نظام فرهنگی‌مان این است که فکر می‌کنیم آنچه در ذهن یک طلبه یا پلیس می‌گذرد، در ذهن مردم هم همانطور است اما باید بدانیم جایی که مردم چیزی را شایسته و روا و معروف بدانند یک جور عمل می‌کنند و اگر عملی را ناشایست و منکر بدانند جور دیگر رفتار خواهند کرد.»

روحانی افزود: «مثلا وقتی پلیس با اراذل و اوباش برخورد می‌کند، همه مردم آن را تشویق می‌کنند اما گاهی می‌بینیم پلیس کاری انجام می‌دهد که گرچه اقدامی درست است اما برای مردم تعجب برانگیز است و من در این رابطه مثال‌هایی دارم اما نمی‌گویم چون می‌ترسم سوءاستفاده شود.»

خبرگزاری فارس این بخش از سخنان روحانی را چنین گزارش کرده است: «پلیس کاری را انجام می‌دهد که همه مردم از آن استقبال می‌کنند اما پس از ورود به برخی کارها از همان ابتدا عده‌ای شروع به “هو” کردن می‌کنند.»

روحانی در ادامه افزود: «سرمایه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه است و یک بخش از سرمایه اجتماعی به دست نیروی انتظامی است. مردم اخلاق در حاکمیت و تغییر در حاکمیت را همواره در چهره و برخورد نیروی انتظامی می‌بینند.»

به گفته حسن روحانی: «برای مردم، این که نیروی انتظامی جزو دولت، نیروهای مسلح یا تحت فرماندهی فرمانده کل قواست، مطرح نیست بلکه آنچه در ذهن مردم می‌گذرد این است که بخش بزرگی از پیشانی نظام برای مواجه شدن با مردم، نیروی انتظامی است.»

روحانی در پایان سخنانش درباره پلیس و امنیت اظهار داشت: «از ذهن‌مان نرود که کشور مال مردم است و هیچ تردیدی نباید در این موضوع کرد. شرعا،عرفا و قانونا کشور متعلق به مردم است. تمام مقامات کشور نیز بدون استثنا منتخب مردم هستند یا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم. لذا همه در هر مسئولیتی که هستیم باید خودمان را خادم مردم بدانیم.»