ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.04.2014, 9:47
نگرانی خانواده ریحانه جباری از اعدام او در سکوت

یک منبع آگاه به پرونده ریحانه جباری، دختر ۲۶ ساله‌ای که به اتهام قتل عمد یکی از کارمندان سابق وزارت اطلاعات محکوم به قصاص است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه این زندانی به دستور رییس زندان، نامه ای مبنی بر اینکه او هیچگاه ارتباط با خارج از کشور نداشته و درصدد زیر سوال بردن منافع ملی کشور نبوده را امضاء کرده است. این منبع با اشاره به خبرهایی که توسط رسانه‌های خارجی طی هفته های اخیر برای توقف اجرای حکم اعدام ریحانه منتشر شده، گفت: «ظاهرا به دلیل واکنش رسانه های خبری به حکم اعدام او، مسولان از او خواستند تا این نامه را امضاء کند و ریحانه هم چون محتوای نامه را قبول داشته و دروغ نبوده و آن را امضاء کرده است.»

این منبع  به کمپین گفت اگرچه در روزهای اخیر مسولانی اظهار کرده اند ریحانه فعلا اعدام نمی شود اما خانواده این زندانی نگران هستند که به یکباره و در سکوت او را اعدام کنند.

به گفته این منبع پس از اینکه ریحانه عصر ۲۶ فروردین ماه به نزد رییس زندان احضار می شود، این زندانی به گمان اینکه او را برای اجرای حکمش می خواهند از بند خارج کنند طی تماس تلفنی با خانواده اش خداحافظی آخر را کرده است.

این منبع آگاه به پرونده ریحانه جباری به کمپین گفت: «عصر سه شنبه مسوولی به بند زنان رفته و خواسته ریحانه را با خودش ببرد. از آنجا که محکومان به اعدام را به بهانه های مختلفی عصر روز سه شنبه از بند خارج می کنند و صبح چهارشنبه دار می زنند، همه زندانیانی که داخل بند بودند دور ریحانه حلقه می زنند و می گویند ما نمی گذاریم او را ببرید. بالاخره بعد از دو ساعت درگیری بین مسولان زندان و زندانیان، آنها ریحانه را با خود برده اند. اما قبل از آن ریحانه تماس کوتاهی با خانواده اش داشته و به نوعی با آنها خداحافظی کرده است.»

این منبع با اظهار اینکه دیدار امروز سه شنبه ۲۶ فروردین به خیر گذشت به کمپین گفت: « رییس زندان شهر ری از ریحانه خواسته تا نامه ای مبنی بر اینکه او به خدا و پیامبر اسلام معتقد است و همچنین شیعه و ملتزم به ولایت فقیه است و تا به حال برای آبادانی مملکتش فعالیت کرده و هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد، جاسوس نیست و منافع ملی را زیر سوال نبرده را امضا کند. او هم چون این مطالب دروغ نبوده همه را قبول کرده و امضا کرده است.»

این منبع با اظهار نگرانی از اجرای حکم  ناگهانی اعدام ریحانه جباری به کمپین گفت: «در روزهای اخیر مقامات مختلف اظهار کرده اند فعلا ریحانه اعدام نمی شود اما ما نگرانیم که با این خبرها و پس از اینکه خیال مردم از عدم اجرای حکم راحت می شود، ریحانه را ناگهانی و در سکوت اعدام کنند.»

این منبع هچمنین در خصوص موقعیت خانواده مقتول و اخرین واکنش های خانواده مقتول گفت:«دایره اجرای احکام روز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه، پسر ارشد مقتول را احضار کرد. در آنجا خانوادۀ چند شهید از جمله خانوادۀ شهید باکری نیز حضور داشته اند و خواسته اند تا اواز قصاص بگذرد و بقیه اولیای دم را هم راضی کند تا از قصاص این دختر بگذرند. اما پسر مقتول گفته اگر ده سال هم طول بکشد، اگر ریحانه به کره مریخ هم برود، بالاخره باید حکم قصاص اجرا شود.»

ریحانه جباری، دانشجو و طراح دکوراسیون داخلی در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۳۸۶ به مرتضی سربندی، پزشک ۴۷ ساله، متاهل، دارای سه فرزند و کارمند سابق وزارت اطلاعات یک ضربه چاقو در ناحیه کتف وارد کرد که این ضربه باعث مرگ او شد. در ان زمان ریحانه ۱۹ سال داشت. او در تمام دوران بازجویی و در سه جلسه دادگاه خود اظهار کرد که به دلیل تعرض جنسی مقتول به او و قصد  دفاع از خود با چاقو به او ضربه زده است.