ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.04.2014, 12:05
یک سوم زنان پس از مرخصی زایمان اخراج می‌شوند

خبرآنلاین: اهرمی که برای تشویق زنان به فرزندآوری بیشتر پیش بینی شده بود، امروز امنیت شغلی آنها را تهدید می کند. یک سوم زنان پس از بازگشت از دوران مرخصی زایمان برای همیشه باید به خانه بروند.

آخرین تحقیقات میدانی نشان می دهد قانون گذاری برای مشوقهای بیشتر درباره افزایش موالید باعث مشکلاتی برای شاغلان زن شده است.

پیش از این نیز شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور و رئیس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفته بود امکان دارد برخی از کارفرمایان به دلیل مخالفت با مرخصی رفتن زنان برای زایمان، آنها را اخراج کنند. اکنون این نگرانی، در زمینه اجرا نیز خود را نشان می دهد: یک سوم زنان کارگر، پس از اینکه از مرخصی زایمان که حق قانونی آنهاست بازگشتند، از کار اخراج شده اند.

این آماری است که معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی به خبرگزاری مهر اعلام کرده است. به گفته محمد حسن زدا، آمادگی لازم برای اجرای طرح افزایش مرخصی زایمان وجود دارد ولی نگرانی این است که امنیت شغلی زنان ممکن است با این طرح به خطر بیفتد.

قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از ۶ به ۹ ماه در خرداد ماه سال گذشته در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شد که این لایحه پس از بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس مصوبه دولت ‌برای افزایش مرخصی زایمان زنان، مدت مرخصی زایمان (یک و ۲ قلو) زنان شاغل در بخشهای دولتی و غیردولتی ۹ ‌ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعیین می‌شود. همسران افراد یادشده نیز از ۲ هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.

مادرانی که به خاطر مرخصی زایمان اخراج شدند

پیش از این نیز برخی از نهادهای دولتی مانند وزارت آموزش و پرورش گفته بود به دلیل کمبود اعتبارات لازم، امکان به مرخصی فرستادن کارمندان زن را در مرخصی زایمان ندارد. اکنون معاون فنی درآمد تامین اجتماعی نیز می گوید بخش خصوصی با اخراج یک سوم از زنان شاغل پس از بازگشتشان از مرخصی زایمان، نشان داده با این قانون موافق نیست.

او به پژوهشی که اخراج زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان را مورد مطالعه قرار داده، استناد می کند و می گوید: در طی مدت ۱۸ ماه بررسی‌هایی که انجام شد مشخص گردید که از میان ۱۴۵ هزار زنی که از مرخصی ۶ ماهه زایمان استفاده کرده‌اند پس از بازگشت به کار ۴۷ هزار نفر آنان از سوی کارفرمایان خود اخراج شده‌اند به همین دلیل پیش بینی می شود با افزایش ۹ ماه مرخصی زایمان این ریزش زنان در محیط های کار به صورت تصاعدی بالا برود.

به گفته زدا برای پیشگیری از تعدیل زنان پس از بازگشت به محیط کار، وزارت کار باید وارد شود و فکری به حال این ماجرا کند: “موضوعات مربوط به تنظیم روابط کاری مربوط به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و بهتر است در این خصوص تصمیمات لازم گرفته شود تا شاید بتوان از ریزش زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان به محیط کار جلوگیری شود.”

دولت بودجه ۲۵۰ میلیاردی می‌دهد

با وجودی که آمار اعلام شده درباره اخراج زنان شاغل بعد از بازگشت از مرخصی زایمان، تقریبا قطعی است، ولی دولت هنوز اعتبار قطعی برای اجرای قانون مرخصی زایمان اختصاص نداده است. هر چند مسئولان دولتی گفته‌اند ۲۹۴ میلیارد تومان برای اجرای افزایش ۹ ماه مرخصی زایمان در آینده نزدیک از سوی دولت اختصاص خواهند داد، ولی واقعیت این است تاکنون ریالی از این بودجه در اختیار سازمانها و نهادها از جمله سازمان تامین اجتماعی قرار نگرفته است، تنها به گفته معاون این سازمان، “دولت قول پرداخت سریع بودجه مورد نیاز برای اجرای افزایش مرخصی زایمان را داده است.”

با این حال محمد حسن زدا تاکید کرده معاونت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری قول داده اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه را تامین کند.

به گفته این مسئول بیمه‌ای، اجرایی شدن افزایش مرخصی زایمان منوط به تامین اعتبار است و در این صورت به سرعت در تمامی شعب تامین اجتماعی اجرایی خواهد شد.

به بیان دیگر در صورتی که دولت از خزانه، ۲۵۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی نپردازد، زنان شاغلی که مایل به فرزند آوری هستند، دو راه بیشتر ندارند، یا به مرخصی کوتاه مدت زایمان بروند یا صابون اخراج شدن را پس از استراحت 9 ماهه بعد از زایمان، به تن بمالند.