ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.04.2014, 21:25
ماموران روس در شرق اوکراین هرج‌ومرج ایجاد کرده‌اند

بی بی سی: جان کری وزیر خارجه آمریکا روسیه را در ایجاد ناآرامی‌‌های شرق اوکراین مقصر می‌شناسد.

آقای کری در سخنانی گفته است که براساس شواهد معتبر و نگران کننده‌ای که به دست آمده است نیروهای ویژه روسیه و ماموران دیگر این کشور در شرق اوکراین هرج و مرج ایجاد کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا هم چنین اظهار داشته که ممکن است روسیه قصد مداخله نظامی داشته باشد و هشدار داده است که آمریکا آماده اعمال تحریم‌هایی است که به بخش‌های کلیدی اقتصاد روسیه لطمه شدیدی وارد خواهد آورد.

آمریکا قبلا هم گفته بود که تحولات شرق اوکراین “خودجوش” نبوده و به روسیه هشدارداده بود که از ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین خودداری کند.

پیشتر دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داده بود که مداخله بیشتر روسیه در اوکراین یک اشتباه تاریخی است که پیامدهای ناگواری در برخواهد داشت.

روسیه هم به اوکراین هشدار داده است که هرگونه آماده‌سازی نظامی در جنوب و غرب این کشور را که ممکن است منجر به آغاز جنگ داخلی شود، متوقف کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که اوکراین برای فرستادن نیروهایش به منطقه برنامه‌ریزی کرده و این کشور را متهم کرده که در میان این نیروها، پیمانکارهای نظامی خصوصی آمریکایی هم حضور داشتند.

هشدار روسیه بعد از آن داده شدکه مقامات اوکراینی گفتند در طول شب گذشته، عملیات ضدتروریستی در ساختمان اداری محلی در شرق شهر خارکف انجام داده‌ و هفتاد جدایی‌خواه هوادار مسکو را که ساختمان را تسخیر کرده بودند، دستگیر کرده‌اند.

بعد از آن که مراکز فرماندهی نیروهای امنیتی و انتظامی در سه شهر شرق اوکراین به تصرف هواداران روسیه در آمدو هواداران روسیه از اوکراین “اعلام استقلال” کرده‌ و خواهان برگزاری رفراندومی برای پیوستن به روسیه شدند، نگرانی از بابت تکرار آن چه در شبه جزیره کریمه روی داد افزایش پیدا کرده است.