ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.04.2014, 0:53
هشدار آمریکا به روسیه در مورد بی‌ثبات کردن اوکراین

بی‌بی‌سی: در پی اشغال ساختمان‌های دولتی در سه شهر شرقی اوکراین توسط تظاهرکنندگان هوادار روسیه، دولت آمریکا می‌گوید که به نظر نمی‌رسد این تحولات «خودجوش» باشد و به روسیه هشدار داده که اوکراین را بی‌ثبات نکند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی به سرگئی لاوروف همتای روس خود گفته است که هر تلاشی از سوی روسیه برای ایجاد بی‌ثباتی در آنجا «هزینه‌هایی به بار خواهد آورد.»

دو مقام از احتمال دیداری رودر رو ظرف ده روز آینده سخن گفته‌اند.

پس از یورش تظاهرکنندگان به ساختمان‌های دولتی در دونتسک، لوهانسک و خارکف، دولت اوکراین درحال اعزام مقام‌های امنیتی به این شهرهاست.

روز دوشنبه عده‌ای از هواداران روسیه که شورای دونتسک، در شرق اوکراین را تصرف کرده‌اند از اوکراین «اعلام استقلال» کرده‌ و خواهان برگزاری رفراندومی در روز ۱۱ مه برای پیوستن به روسیه شدند.

آن‌ها همچنین از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درخواست کرده‌اند که نیروهای «صلحبان» به این منطقه اعزام کند.

روسیه اخیرا در پی یک همه پرسی، شبه جزیره کریمه اوکراین، جایی که اکثر جمعیت آن روس زبان هستند، را به خاک خود ملحق کرد. مجمع عمومی سازمان ملل آن همه پرسی را غیرقانونی خواند و رد کرد.

روسیه هم اکنون هزاران سرباز را در کنار مرز‌هایش با اوکراین مستقر کرده اما اصرار می‌ورزد که قصد تهاجم به اوکراین را ندارد اما حق محافظت از روس تبارهای اوکراین را محفوظ می‌دارد.

مسکو دولت کنونی اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد. دولت جاری در کیف در پی تظاهرات گسترده معترضان و برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور نزدیک به مسکو سر کار آمد.

«دامن زدن به تنش»

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که جان کری در تماسش با سرگئی لاوروف خواسته است «روسیه علنا از فعالیت‌های جدایی طلبان، خرابکاران و تحریک کنندگان اعلام برائت کند.»

خانم ساکی گفت که آقای کری به این مساله اشاره کرده که به نظر نمی‌رسد تحولات شرق اوکراین «یک رشته حوادث خودجوش باشد.»

خانم ساکی گفت: «وزیر خارجه روشن کرد که تلاش‌های بیشتر روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین هزینه‌های بیشتری برای روسیه به بار خواهد آورد.»

آمریکا و اتحادیه اروپا قبلا در ارتباط با الحاق کریمه، تحریم‌های را برای شماری از افراد در روسیه و همچنین در اوکراین تحمیل کرده‌اند.

آقای لاوروف در مقاله‌ای در روزنامه گاردین این مساله را که کشورش برای بی‌ثبات کردن اوکراین تلاش می‌کند رد کرد و غرب را به «دامن زدن به تنش‌ها بدون دلیل» متهم کرد.

او همچنین به مقام‌های کیف اخطار داد علیه تظاهرکنندگان هوادار روسیه از زور استفاده نکنند.

وزارت خارجه روسیه گفت که «از نزدیک» تحولات در شرق اوکراین «به خصوص در دونتسک، لوهانسک و خارکیف را زیر نظر دارد» و بار دیگر خواستار ایجاد یک نظام فدرالی در اوکراین با اختیارات بیشتر برای استان‌های این کشور شد.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «از مقصر شناختن روسیه به خاطر هر مشکلی که در اوکراین امروز اتفاق می‌افتد دست بردارید.»

تظاهرکنندگان هوادار روسیه یکشنبه شب ساختمان‌های دولتی در خارکیف، لوهانسک و دونتسک را اشغال کردند. پلیس گفت که تظاهرکنندگان را از ساختمانی در خارکیف بیرون رانده است اما در لوهانسک تظاهرکنندگان سلاح‌ها را با خود بردند.

الکساندر ترچینف رئیس جمهور موقت اوکراین ناآرامی را تلاشی از طرف روسیه برای «قطع عضو» اوکراین خواند.

او در نطقی تلویزیونی گفت که این «دومین موج» عملیات روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین، سرنگون کردن دولت و اخلال در برنامه ریزی‌ها برای برگزاری انتخابات است.

نخست وزیر موقت اوکراین هم روسیه را در اشغال ساختمان‌های دولتی در شرق این کشور مقصر شناخت و گفت: «هدف بی‌ثبات کردن اوضاع است، هدف این است که نیروهای خارجی از مرز بگذرند و خاک کشور را بگیرند، اما ما اجازه آن را نمی‌دهیم.»

حمایت از اتحاد اوکراین

دانیل سندفورد خبرنگار بی‌بی سی در مسکو می‌گوید که هرچند رویدادهای دونتسک ظاهرا شبیه به حوادث کریمه است اما تفاوت‌های اساسی وجود دارد.

هرچند اکثریت مردم دونتسک روس زبان هستند اما این شهر تعداد زیادی اوکرایینی زبان دارد و نظرسنجی‌ها در آنجا نشان می‌دهد که حمایت قابل توجهی از اتحاد اوکراین وجود دارد.

همچنین در روز دوشنبه ناتو گفت که دسترسی دیپلمات‌های روسیه به مقر خود در بروکسل را محدود می‌کند. چند روز پیش‌تر وزرای خارجه کشورهای ناتو کلیه همکاری‌های عملی با مسکو را معلق کرده بودند.