ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.04.2014, 8:47
آغاز انتخابات پارلمانی در بزرگترین دموکراسی جهان

دویچه وله: بیش از ۸۱۵ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی در انتخابات هند هستند. این بزرگترین انتخابات در تاریخ دموکراسی جهان به شمار می‌آید. به‌رغم غیرقابل پیش‌بینی بودن نتایج انتخابات به نظر می‌رسد که این بار هند شاهد تغییر قدرت باشد.

انتخابات پارلمانی در کشور هند آغاز شد. انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان بیش از ۵ هفته به‌طول خواهد کشید. در روز دوشنبه (۷ آوریل/۱۸ فروردین) درهای حوزه‌های رای‌گیری در ایالت‌های آسام و تریپورا در شمال شرقی هند به روی رای‌دهندگان گشوده شد.

بیش از ۸۱۵ میلیون نفر (واجدان شرایط ) تا ۱۲ ماه مه می‌توانند آرای خود را به صندوق‌ها بریزند. در این دوره از انتخابات نسبت به ۵ سال پیش ، ۱۰۰ میلیون نفر به واجدان شرایط شرکت در انتخابات افزوده شده است.

از آنجایی‌که کمیسیون انتخابات و نیروی‌های انتظامی نمی‌توانند به صورت همزمان بر صدها هزار حوزه رای‌گیری نظارت کنند، انتخابات در هند چند هفته ادامه خواهد داشت.

به گفته مسئولان هندی، نتیجه انتخابات تا اواسط ماه مه اعلام خواهد شد. پیش‌بینی در باره نتایج انتخابات پارلمانی هند مشکل است، زیرا رای‌دهندگان هندی بارها سبب شگفتی ناظران سیاسی شده‌اند. به‌رغم وجود تردیدها به نظر می‌رسد که هند شاهد تغییر در قدرت سیاسی باشد.

احتمال تغییر قدرت در هند

آخرین نظرسنجی در هند نشان می‌دهد که حزب اپوزیسیون هندوهای ناسیونالیست (BJP، بهارتیاجاناتا) پیشتاز انتخابات خواهد بود. این حزب از سوی نارندرا مودی، یکی از سیاستمداران بانفوذ و کاریزماتیک هند رهبری می‌شود.

مودی در ایالت گجرات در زمینه تحولات اقتصادی و بازسازی دیوان‌سالاری دولتی نامی خوش از خود به جا گذاشته است. این ایالت یکی از پیشرفته‌ترین مناطق صنعتی هند به شمار می‌آید.

اما منتقدان مودی (۶۳ ساله) را متهم می‌کنند که وی در کشتار ۲۰۰۲ در ایالت گجرات مسئول بوده است. در این سال حدود یک هزار نفر که اغلب آنان مسلمان بودند در جریان ناآرامی‌ها در این ایالت کشته شدند، اما دادگاه هند مودی را مسئول این حوادث ندانست.

حزب کنگره ملی از سال ۲۰۰۴ تا کنون هدایت دولت و کشور را برعهده دارد، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این حزب در این دوره با ریزش شدید آرا روبرو خواهد شد.

ناظران سیاسی بر این باورند که کاهش آرای حزب کنگره به خاطر ضعف اقتصادی هند و ناخشنودی مردم از تصمیمات سیاسی دولت است. افزایش تورم مستمر در هند سبب رشد بهای کالاهای اساسی بویژه مواد غذایی شده است.

فساد مالی نیز یکی دیگر از انتقادها به حزب کنگره است که سبب سلب اعتماد رای‌دهندگان از سیاستمداران این حزب شده است. مانموهان سینگ (۸۱ ساله) ، نخست‌وزیر کنونی هند، پس از ۱۰ سال حکومت در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

رائول گاندی (۴۳ ساله) چهره اصلی حزب کنگره در انتخابات کنونی به شمار می‌آید. رائول گاندی، فرزند سونیا گاندی و نوه ایندیرا گاندی است.

در صورت پیروزی هر حزبی، تشکیل دولت آتی بدون ائتلاف گروه‌ها با یکدیگر ممکن نیست. احزاب بزرگ وابسته به همکاری احزاب کوچک‌تر و محلی هستند.

گفته می‌شود که حزب “شهروندان عادی” (AAP) (موسوم به حزب “ضدفساد مالی”) می‌تواند در این دوره شگفتی‌ساز شود. رهبر این حزب، آرویند کجریوال، یکی از مبارزان سرسخت فساد مسئولان دولتی و مدیران اقتصادی به شمار می‌آید.