ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 05.04.2014, 13:37
مجوز دولت آمریکا برای فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران

در چارچوب توافق هسته‌ای ژنو و کاهش تحریم‌ها علیه ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های بوئینگ و جنرال الکتریک اجازه داده که قطعات هواپیماهای مسافری به ایران بفروشند.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ و نیز شرکت جنرال الکتریک آمریکا شامگاه روز جمعه (۴ آوریل/ ۱۵ فروردین) به وقت ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که مجوز فروش قطعات یدکی هواپیماهای مسافری به ایران را دریافت کرده‌اند.

رویترز به نقل از ریک کندی (Rick Kennedy) سخنگوی شرکت جنرال الکتریک گزارش داد، دولت آمریکا با درخواست این شرکت برای فروش قطعات یدکی موردنیاز برای تعمیر ۱۸ موتور هواپیماهای ایرانی موافقت کرده است. بنابر این گزارش، این هواپیماها در سال‌های دهه ۱۹۷۰ به ایران فروخته شده‌اند.

به گفته سخنگوی جنرال الکتریک، مقام‌های این شرکت هفته آینده با مسئولان شرکت هواپیمایی “ایران‌ایر” در استانبول در این باره گفت‌وگو خواهند کرد.

شرکت بوئینگ نیز گفته است که برای فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران از دولت آمریکا چراغ سبز دریافت کرده است.

یک سخنگوی شرکت بوئینگ روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت، مجوز فروش قطعات یدکی به ایران فقط برای مدت‌زمان محدودی صادر شده و شامل قطعات یدکی هواپیماهای مسافری می‌شود که به دلایل ایمنی باید تعویض شوند.

بوئینگ از هنگام انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ تاکنون با این کشور معامله‌ای نداشته است. این شرکت اعلام کرده برای مشخص‌کردن قطعات یدکی مورد نیاز ایران با این کشور تماس برقرار خواهد کرد.

صدور مجوز فروش قطعات یدکی هواپیماهای مسافری به ایران در چارچوب توافق‌نامه شش‌ماهه ژنو است که در آذرماه گذشته (نوامبر ۲۰۱۳) میان ایران و گروه ۱+۵ به امضا رسید.

بر اساس این توافق‌نامه‌، ایران متعهد شده که فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود و دسترسی و نظارت بیشتر، از جمله سرزده‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تأسیسات خود را امکان‌پذیر سازد. در ازای آن غرب نیز تعهد کرده که بخشی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را تعلیق و از وضع تحریم‌های جدید خودداری نماید.

در این توافق‌نامه فروش هواپیمای مسافری به ایران قید نشده و برداشتن محدوديت تنها شامل قطعات یدکی می‌شود.

ناوگان هوایی ایران در سال‌های بعد از انقلاب یکی از پرسانحه‌ترین ناوگان‌های هواپیمایی جهان بوده است. علت اصلی این وضعیت فرسودگی هواپیماها و ناتوانی ایران در خرید هواپیماهای تازه یا تامین قطعات موردنیاز به دلیل تحریم‌های بین‌المللی بوده است.

منبع: دویچه وله