ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 02.04.2014, 21:26
پیش‌نویس قطعنامه‌ راهبرد اتحادیه اروپا در مورد ایران

بی بی سی: کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد «راهبرد اتحادیه اروپا در مورد ایران» تصویب کرده است.

این پیش‌نویس، ضمن حمایت از توافق هسته‌ای ژنو و بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپا، از اقدام حسن روحانی در تنظیم منشور حقوق شهروندی استقبال کرده و در عین حال، «نقض پیوسته و سیستماتیک حقوق بشر» در جمهوری اسلامی را مورد انتقاد شدید قرار داده است.

کمیته روابط خارجی خواستار انجام تمام اقدامات لازم برای شروع به کار دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران تا پایان سال ۲۰۱۴ شده و از هیات‌های پارلمانی اروپا خواسته است که در صورت سفر به ایران، با منتقدان حکومت، فعالان جامعه مدنی و زندانیان سیاسی ایران ملاقات کنند.

انتشار پیش‌نویس کمیته روابط خارجی، در رسانه‌های محافظه کار ایران بازتاب گسترده‌ای داشته و نشانه‌ای از دخالت اروپا در مسائل داخلی کشور معرفی شده است. از جمله خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و نسیم، نزدیک به سپاه پاسداران، با برجسته کردن بخش‌هایی از این قطعنامه که مضامین انتقادی صریح تری دارند، آن را به عنوان تی‌تر اصلی خود منتشر کرده‌اند.

ماریا مونیز داورنیسا، نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا، که پیش‌نویس اخیر با امضای او تهیه شده است، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که این متن، مجموعه‌ای از «پیشنهاد‌ها» در خصوص روابط اتحادیه اروپا و ایران است.

وی در عین حال افزود که پیش نویس، با اکثریت بالایی مورد تصویب اعضای کمیته روابط خارجی قرار گرفته و انتظار می‌رود در صحن پارلمان اروپا نیز به تصویب برسد.

درخواست صدور ویزا برای احمد شهید

در بخشی از پیش‌نویس مصوب کمیته روابط خارجی، از دولت ایران خواسته شده که با «صدور سریع و بدون قید و شرط ویزای ورود برای گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل»، امکان سفر به ایران را برای احمد شهید و همکارانش فراهم کند.

حکومت ایران، تاکنون اجازه سفر به این کشور را به احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نداده است.

کمیته روابط خارجی، ضمن استقبال از آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی ایران از جمله نسرین ستوده، خواستار آزادی تمام مدافعان حقوق بشر، زندانیان سیاسی، فعالان صنفی و کارگری و معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ شده است.

این کمیته، در عین حال در مورد اتهامات حاکی از وجود «شکنجه، محاکمه‌های غیرعادلانه از جمله در مورد وکلا و مدافعان حقوق بشر و مصونیت ناقضان حقوق بشر» ابراز نگرانی شدید کرده است.

پیش نویس تهیه شده، راجع به «تعداد زیاد اعدام‌ها در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴» و از جمله اعدام افراد زیر ۱۸ سال نیز ابراز نگرانی کرده و در عین حال، ظاهرا در اشاره‌ای به زمان شروع به کار دولت جدید، افزوده که بیشتر اعدام‌های سال ۲۰۱۳ در ۵ ماه اول این سال انجام شده‌اند.

نمایندگان کمیته روابط خارجی، در بخشی دیگر از این پیش نویس، از «درخواست فوری ۷۷۲ روزنامه نگار ایرانی از رئیس جمهور ایران برای عمل به وعده خود و بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران» حمایت کرده‌اند.

این روزنامه نگاران در اوایل بهمن ماه از رئیس جمهور خواسته بودند که برای بازگشایی این تشکل صنفی، که در پی انتخابات ۱۳۸۸ از ادامه فعالیت بازداشته شده بود، تلاش کند.

حمایت از توافق ژنو

اعضای کمیته روابط خارجی در قسمت دیگری از پیش‌نویس خود، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران را مبتنی بر «استانداردهای دموکراتیک» رایج در اتحادیه اروپا ندانسته‌اند، اما تغییرات ایجاد شده بعد از انتخابات ۱۳۹۲ را مورد توجه قرار داده‌اند.

امضاکنندگان پیش‌نویس، تاکید کرده‌اند که حسن روحانی رئیس جمهور برای «برقراری روابط باز‌تر و سازنده‌تر میان ایران و غرب اعلام آمادگی کرده» و افزوده‌اند که تحولات داخلی ایران و موافقتنامه هسته‌ای ژنو، «دریچه‌ای را به سوی فرصت‌های جدید برای انجام اصلاحات در ایران و بهبود روابط با اتحادیه اروپا باز کرده است».

اعضای کمیته، مذاکرات اخیر تهران و گروه ۱+۵ را زمینه‌ساز برقراری «روابط سازنده‌تر میان ایران و اتحادیه اروپا» دانسته و تاکید کرده‌اند که با رفع نگرانی‌های جامعه بین المللی در مورد برنامه هسته‌ای، باید تمام تحریم‌های وضع شده علیه این کشور به تدریج برداشته شوند.

این نمایندگان، ضمن تاکید بر اینکه در مورد پرونده هسته‌ای «هیچ راه حلی جز مذاکرات صلح آمیز وجود ندارد»، از موافقتنامه هسته‌ای ژنو حمایت کرده و بر لزوم دستیابی به توافق نهایی میان ایران و قدرت‌های جهانی در مهلت مقرر تاکید کرده‌اند.

موافقتنامه ژنو، در اوایل آذر میان ایران و قدرت‌های جهانی به امضا رسید و به موجب آن، طرفین در مهلتی ۶ ماهه تلاش می‌کنند به مجموعه‌ای از توافقات نهایی در مورد برنامه هسته‌ای تهران و رفع تحریم‌های بین المللی دست یابند.

متن کامل پیش‌نویس قطعنامه