ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 31.03.2014, 7:25
حزب اردوغان برنده انتخابات شهرداری‌ها شد

ایران امروز: با شمارش با ۹۸ درصد آرای انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه، حزب محافظه‌کار اسلامی «عدالت  و توسعه» به رهبری رجب طیب اردوغان با کسب ۴۵ درصد آرا پیروز این انتخابات شد. حزب سکولار جمهوری‌خواه خلق ۲۸ درصد آرا را به دست آورده است. حزب ناسیونالیست «حرکت ملی» ۱۵ درصد آرا را از آن خود کرده است.

حزب «عدالت و توسعه» برنده انتخابات روز یکشنبه شهرداری‌ها در ترکیه شد. میزان آرای حزب اردوغان دستکم ۵ درصد بیش از انتخابات قبلی در سال ۲۰۰۹ بود. در این انتخابات حزب عدالت و توسعه ۸/ ۳۸ درصد آرا را بدست آورده بود.

در کلان‌شهر استانبول نیز که در دو سال اخیر شاهد اعتراض‌های گسترده علیه  حزب عدالت و توسعه و خود رجب طیب اردوغان بود، حزب او برنده شده است. حزب اردوغان در استانبول ۴۸ درصد و حزب اصلی مخالف ۴۰ درصد آرا را بدست آورده است.  در آنکارا  تفاوت آرا کم است.  در این شهر حزب عدالت و توسعه ۴۵ درصد و حزب جمهوری‌خواه خلق ۴۴ درصد آرا را بدست آورده‌اند.

در شهر ازمیر حزب جمهوری‌خواه خلق نزدیک به ۵۰ درصد آرا را بدست آورده است. در شهر دیاربکر، مرکز استان کردنشین ترکیه، حزب صلح و دموکراسی با ۵۳ درصد آرا برنده اصلی است. حزب اردوغان در این شهر ۳۵ درصد آرا را کسب کرده است.

در شهر قدیمی آدانا در جنوب غربی کشور حزب ملی‌گرای «حرکت ملی» پیروز اصلی است. در شهر توریستی آنتالیا نیز حزب عدالت و توسعه برنده شده است. در انتخابات روز یکشنبه ۲٦ حزب سیاسی رقابت می‌کردند.

رجب طیب اردوغان انتخابات روز یکشنبه را رفراندومی برای خود نامیده بود. او میزان آرای حزب عدالت و توسعه در انتخاباب سال ۲۰۰۹ را مرز تعیین کرده و گفته بود که حزب‌اش باید از این مرز عبور کند. اکنون حزب عدالت و توسعه ۵ درصد بالاتر از این مرز تعیین‌شده قرار دارد.

اینکه انتخابات روز یکشنبه شهرداری‌ها در ترکیه تا چه حد آزاد و عادلانه بود، موضوع روزهای آینده‌ است. در شرق کشور در جریان این انتخابات ۸ نفر کشته شدند. گزارش‌هایی از تقلب و دستکاری در انتخابات از سراسر ترکیه به ناظران انتخابات رسیده است. در برخی مناطق ناظران انتخابات را مجبور کردند که محل رای‌گیری را ترک کنند. در مناطقی برخی از رای‌دهندگان تلاش می‌کردند که دو بار رای دهند. هم‌چنین برگه‌های رای آماده پیدا شده‌اند. گفته می‌شود که حزب اردوغان در چندین منطقه پناهجویان سوری را به حوزه‌های رای‌گیری آورده بود.

بنابر گزارش‌ها شامگاه یکشنبه در چندین شهر برق شهری از کار افتاده بوده و جریان شمارش آرا زیر نور چراغ‌های دستی و نور شمع صورت می‌گرفت. منتقدان گمان دارند که  در جریان شمارش آرا و انتقال نتایج به مرکز اخلال بوجود آمده است.

در تبلیغات انتخاباتی نیز تبعیض‌ها و اختلال‌هایی به سود حزب عدالت و توسعه وجود داشته است. مثلا گفته می‌شود که در روزهای پایان تبلیغات انتخابات در حالی که رهبران و نمایندگان دیگر احزاب از حضور در رسانه‌ها و جلوی دوربین‌ها منع بودند، در حالی که رجب طیب اردوغان در کانال‌های مختلف تلویزیون‌های ترکیه حضور داشت و سخنرانی‌هایش پخش می‌شد.

در روز انتخابات وبسایت‌های چندین روزنامه نزدیک به مخالفان اردوغان هک شده بودند. وبسایت‌های هک شده تا صبح روز دوشنبه نیز غیرقابل دسترس بودند.