ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.03.2014, 21:38
اوباما: روسیه از روی ضعف همسایگانش را تهدید می‌کند

باراک اوباما درباره تهدید اعضای ناتو توسط روسیه به این کشور هشدار داد و گفت در ‌صورت لزوم ناتو وارد عمل خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا درعین‌حال تاکید کرد غرب برای برقراری تحریم‌های سخت اقتصادی علیه روسیه آماده است.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه (۲۵ مارس/۵ فروردین) در پایان اجلاس دو روزه‌ی امنیت هسته‌ای در شهر لاهه هلند در برابر روزنامه‌نگاران تاکید کرد، ایالات متحده آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه مصمم هستند. او گفت، اگر روسیه به رفتار خود در برابر اوکراین ادامه دهد، این تحریم‌ها عملی خواهد شد.

اوباما هم‌زمان بر کمک‌های تضمین‌کننده به آن دسته از اعضای ناتو که در مجاورت روسیه هستند تاکید کرد. به گفته او این کمک‌ها سنگ‌بنای امنیت تمام اعضای ناتو است.

اوباما در ادامه اظهارات خود درباره بحران اوکراین خطاب به روزنامه‌نگاران گفت: «ما آنچه را که در کریمه رخ داد به رسمیت نمی‌شناسیم. ما نگران ادامه پیشروی روسیه در خاک اوکراین هستیم.  تحریم‌ها علیه روسیه به بخش‌های انرژی و تجاری افزایش خواهد یافت.»

اوباما افزود: «اکنون بر عهده روسیه است که رفتار مسئولانه در پیش بگیرد و نشان دهد که به مقررات بین‌المللی پایبند است. اما اگر چنین نکند هزینه‌های زیادی متحمل خواهد شد.»

آقای اوباما گفت معتقد است که اگر اوکراین حق انتخاب داشت، به دنبال رابطه هم با روسیه و هم با اروپا بود. او گفت او تصور نمی‌کند که خارج کردن نیروهای نظامی روسی مستقر در کریمه با توسل به زور امکان‌پذیر باشد.

پیامدهای “تصمیم نامناسب” پوتین

به گفته رئیس جمهور آمریکا فشارهای اقتصادی غرب علیه روسیه، اقتصاد جهان را اندکی مختل خواهد کرد، اما برای اقتصاد روسیه پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت. به‌نظر اوباما اگر کار به اینجا بکشد - اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه روسیه - نتیجه تصمیم نامناسب ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواهد بود، “اما به‌هرحال او (پوتین) رئیس جمهور است و باید تصمیم بگیرد”.

اوباما درباره اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی علیه رروسیه گفت، چنین تحریم‌هایی می‌تواند برخی از کشورهای غربی را بیشتر از دیگران متضرر کند اما او از آمادگی و مصمم بودن همه کشورها برای بررسی چگونگی مشارکت در این تحریم‌ها بسیار دلگرم شده است.

رئیس جمهور آمریکا هم‌چنین این اتهام را رد کرد که مواضع او در برابر رئيس جمهور روسیه به اندازه کافی محکم نیست. او گفت: «تا آنجا که مسئله دفاع از خود ما نیست، ممکن است ما دست به اقدام نظامی نزنیم، اما این بدان معنا نیست که همواره در برابر نیروهایی که اصول و ارزش‌های مهم ما را نقض می‌کنند اقدامی نکنیم».

روسیه، قدرت منطقه‌ای است

اوباما در ادامه سخنان خود در برابر خبرنگاران در لاهه به جایگاه روسیه نیز اشاره کرد و گفت «روسیه یک قدرت منطقه‌ای است که برخی همسایگان خود را تهدید می‌کند. اما این تهدیدها از قدرت نیست، بلکه ناشی از ضعف است».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «ما هم نفوذ قابل‌ملاحظه‌ای بر همسایگان خود داریم، اما معمولا ما آنها را مورد تهاجم نظامی قرار نمی‌دهیم تا با آنها همکاری تنگاتنگی داشته باشیم.»

اوباما گفت: این واقعیت که روسیه با نقض مقررات بین‌المللی اقدام به دخالت نظامی می‌کند، نشان می‌دهد که نفوذ این کشور کمتر است و نه بیشتر.»

اوباما فردا - چهارشنبه (۲۶ مارس/ ۶ فروردین) در بروکسل با آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو دیدار می‌کند. او در لاهه به اعضای شرقی ناتو اطمینان داد که از آنها حمایت نظامی خواهد شد.

منابع: دویچه وله، صدای آمریکا