ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 24.03.2014, 21:29
روسیه از گروه هشت کشور صنعتی کنار گذاشته شد

رادیو فردا: هفت کشور صنعتی تصمیم گرفته‌اند به جای شرکت در نشست سران گروه هشت در سوچی روسیه٬ با حذف مسکو٬ نشست سران گروه هفت را در بلژیک برگزار کنند. این کشورها همچنین می‌گویند آماده‌اند در صورت عدم کاهش تنش‌های اوکراین٬ بر شدت تحریم‌ها علیه روسیه بیافزایند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای گروه هفت (آمریکا٬ بریتانیا٬ ژاپن٬ فرانسه٬ ایتالیا و کانادا) که روز دوشنبه ۴ فروردین‌ماه به درخواست رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در لاهه با یکدیگر دیدار کردند٬ تصمیم گرفتند تا در اجلاس گروه هشت که روسیه را نیز شامل می‌شود شرکت نکنند.

قرار بود اجلاس گروه هشت ماه ژوئن سال جاری در سوچی روسیه برگزار شود که حال اعضای «جی۷» تصمیم گرفتند تا اجلاس گروه هفت در بروکسل را جایگزین نشست سوچی کنند.

روسیه عدم برگزاری نشست «جی۸» را «بلامانع» دانسته است.

اعضای گروه هفت همچنین روز دوشنبه پس از دیدار در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای لاهه و گفت‌وگو درباره بحران اوکراین و وضعیت کریمه٬ در بیانیه‌ای اعلام کردند در صورتی که روسیه نتواند از شدت تنش‌ها در اوکراین بکاهد٬ آماده‌اند تحریم‌ها علیه مسکو را افزایش دهند.

در این بیانیه آمده است: «اگر روسیه همچنان تنش‌ها را افزایش دهد٬ ما آماده‌ایم اقداماتی نظیر اعمال تحریم‌های هماهنگ علیه بخش‌های (اقتصادی) مختلف روسیه را به اجرا بگذاریم. این تحریم‌ها تاثیر بزرگی بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.»

این بیانیه می‌افزاید: «تا زمانی که روسیه در رویکرد خود تغییر ندهد و فضا و امکان برگزاری نشست معناداری میان اعضای گروه هشت فراهم نشود٬ حضورمان در گروه هشت را  به حال تعلیق در می‌آوریم.»

در واکنش به این اظهارات٬ سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه که در لاهه حضور دارد گفته است که اگر اعضای غربی این گروه بر این باورند که گروه «جی‌۸» به اهداف خود رسیده و دیگر نیازی به وجودش نیست٬ روسیه اصراری بر زنده نگه‌داشتن این گروه ندارد.

وی افزود: «جی۸ یک انجمن غیررسمی است. کسی برای حضور در آن کارت عضویت دریافت نکرده و هیچ کس را نیز نمی‌توان از این گروه بیرون انداخت.»

به دنبال درخواست کریمه برای پیوستن به روسیه و موافقت مسکو با این تصمیم٬ رییس جمهوری موقت اوکراین روز دوشنبه دستور خروج نیروهای نظامی اوکراین از شبه جزیره کریمه را صادر کرد.

امکان صدور قطعنامه‌‌ای علیه روسیه از سوی مجمع عمومی

در عین حال گزارش‌ها حاکی است که اوکراین امیدوار است ظرف چند روز آینده مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه روسیه صادر کرده و الحاق کریمه به این کشور را «بی‌اعتبار» بخواند.

پیش‌نویس این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته است روز دوشنبه در اختیار ۱۹۳ عضو مجمع عمومی قرار گرفته است.

به گفته آسوشیتدپرس در این پیش‌نویس نامی از روسیه نیامده٬ اما از تمام کشورهای عضو خواسته شده است تا هیچ‌گونه تغییر در وضعیت کریمه را نپذیرند.

این پیش‌نویس همچنین از افراد درگیر در بحران اوکراین خواسته است تا هر چه سریعتر راه حلی صلح‌آمیز برای این تنش بیابند.

انتظار می‌رود این قطعنامه روز پنجشنبه٬ هفتم فروردین‌ماه٬ در جریان نشست مجمع عمومی به رای گذاشته شود.

بر خلاف شورای امنیت که حق وتوی روسیه منجر به جلوگیری از هرگونه اقدام این شورا علیه اوکراین می‌شود٬ در مجمع عمومی سازمان ملل هیچ کشوری از حق وتو برخوردار نیست.