ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 22.03.2014, 9:03
نوروز بنیانی برای همبستگی جهانیان

ایرینا بوکووا، دبیرکل یونسکو روز جمعه ۲۱ مارس ۲۰۱۴ در پیامی که به مناسبت نوروز ۱۳۹۳ فرستاد این روز را به همه ملت هایی که آن را جشن می گیرند تبریک گفت.

دبیرکل یونسکو دراین پیام آورده است:

نوروز که هرساله توسط میلیون‌ها انسان از غرب آسیا تا مرکز و جنوب آن، بالکان و دیگر مناطق دنیا جشن گرفته می‌شود پیام آور احترام، درک متقابل و صلح برای همه مردان و زنان است.

نوروز که در سال ۲۰۰۹ در «فهرست نمونه میراث فرهنگی ناملموس بشریت» ثبت شده، لحظه بزرگداشت سنت‌هایی است که همچنان پابرجا هستند و به واقعیت معنا می‌بخشند و با ساختن پل‌هایی جدید از گفتگو و با بهره گیری از تنوع فرهنگی بشری واقعیت را به گونه‌ای شکل می‌هد که به نفع همه انسان‌ها باشد.

نوروز به ما یادآوری می‌کند که فرهنگ و میراث به عنوان اهرمی قدرتمند برای توانمندسازی و نیروی محرکه توسعه پایدار بوده که سرچشمه دانش و خلاقیت نیز می‌گردد. در دورانی که همه جوامع به دنبال منابع جدید پویایی هستند، میراث فرهنگی منابع منحصر به فردی را برای دستیابی به راه حل‌های هدفمند و فراگیر جهت رودررویی با چالش‌های جدید و قدیمی معرفی می‌کند. این است پیام یونسکو در شرایطی که کشور‌ها برای رسیدن به آرمان‌های توسعۀ هزاره تا سال ۲۰۱۵ شتابان تلاش می‌کنند و جامعه بین‌الملل در حال شکل دادن به دستورکار جهانی جدیدی برای توسعه پایدار است.

نوروز به عنوان سنتی کهن که دربرگیرندۀ عناصر فرهنگی و طبیعی قدرتمندی است، هنگامۀ شادمانی با خانواده، دوستان و اجتماع است. نوروز همچنین جشن آشتی با آغازی نو و هماهنگی با طبیعت است. این پیامی است که در زمانه ما وقتی که جوامع بسیاری با تغییرات پیچیده و سیاره ما با فشارهای زیادی روبرواست، در سرتاسر جهان طنین انداز می‌شود.

در این روز نوروز، بیایید باهم و در سایه روحیه دوستی و درک متقابل پیش برویم. این قوی‌ترین پایه‌ای است که با تکیه بر آن می‌توانیم چالش‌های جهانی را حل کنیم و به سوی هم‌بستگی و  تفاهم میان همه مردم گام برداریم.

نوروز بر همگان مبارک!
ایرینا بوکووا