ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.03.2014, 7:20
انتقاد شدید دبیرکل سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر ایران

صدای آمریکا: بان کی مون، دبیرکل سازمال ملل متحد گفت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نتوانسته است به وعده‌های انتخاباتی‌اش برای آزادی بیان بیشتر عمل کند و از زمان انتخاب او، اعدام‌ها در ایران افزایش تندی داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بان روز سه شنبه در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، بر گسترده بودن استفاده از مجازات اعدام در ایران تاکید کرد و همچنین خواستار آزادی فعالان، وکلا، خبرنگاران و زندانیان سیاسی شد که به گفته او به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و تجمع در بازداشت هستند.

او خواستار آزادی فوری میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد و گفت آنان بدون انکه با اتهام قضایی روبرو شوند چند سال است که در حصر خانگی هستند. بان کی مون از رئیس جمهوری ایران خواست آزادی این دو را فراهم کند و دسترسی فوری و کافی آنان به خدمات درمانی را مهیا کند.

رویترز می گوید حسن روحانی که باعث شد ایران و قدرت های جهانی به یک توافق اولیه اتمی دست یابند، احتمالا به خاطر آنکه دشمنی تندروهای قدرتمند در جمهوری اسلامی را با خود بیشتر نکند، بر خلاف انتظار رای دهندگان میانه رو، در داخل کشور اصلاحات چشمیگری انجام نداده است.

بان کی مون در بخش دیگری از سخنانش گفت: «دولت جدید ایران در زمینه ترویج و حمایت از آزادی بیان و عقیده، به رغم وعده هایی که رئیس جمهوری در دوره تبیلغات انتخاباتی اش داد و پس از سوگند ریاست جمهوری، بهبود چشمگیری در ایران به وجود نیاورده است.»

بان کی مون گفت هم رسانه های خبری آنلاین و هم دیگر رسانه های خبری همچنان با محدودیت و تعطیلی مواجه هستند و ایرانی هایی که دیدگاه ها و یا عقاید مخالف را بیان می کنند، بازداشت و تحت تعقیب قرار می گیرند.

بان کی مون اما از آزادی هشتاد زندانی سیاسی از ماه سپتامبر در ایران از جمله نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر و بازگشت برخی از دانشجویان و استادان به دانشگاه ها استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اما تاکید کرد: «تعداد زیادی زندانی سیاسی» همچنان در ایران وجود دارد.

بان کی مون در بخش دیگری به وکلا و فعالان حقوق بشر اشاره کرد و نام عبدالفتاح سلطانی، محمد علی دادخواه و محمد سیف زاده را برد و گفت آنان صرفا به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و ایجاد تشکل و تجمع زندانی شده اند.

آقای سلطانی ماه نوامبر گذشته به خاطر مخالفت مقامات با ارائه برخی خدمات درمانی به شماری از زندانیان رهبری یک اعتصاب غذا را بدست گرفت.

بان کی مون گفت از ماه دسامبر، ۳۵ روزنامه نگار در ایران زندانی هستند و ۱۶ فعال اینترنتی نیز ماه گذشته میلادی بازداشت شدند. او گفت برخی از این بازداشت شدگان مدیران صفحات محبوب فرهنگی و اجتماعی در فیسبوک بودند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت بیشتر اعدام ها در ایران به خاطر جرائم مربوط به مواد مخدر است اما زندانیان سیاسی و اقلیت ها نیز در بین آنها قرار دارند.

بان کی مون نگرانی های ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را منعکس کرد که گفته است سال ۲۰۱۳ بین ۵۰۰ تا ۶۲۵ نفر در ایران اعدام شدند که از این تعداد ۵۷ نفر در ملأ عام اعدام شدند.

آقای بان گفت در پانزده روز اول ماه ژانویه، بیش از ۴۰ نفر در ایران اعدام شدند.

او گفت دولت جدید رویکرد ایران نسبت به استفاده از مجازات اعدام را تغییر نداده است و به نظر می رسد در مواجه با اعدام در مسیر دولت قبلی گام بر می دارد که برای مقابله با جرائم به شدت از مجازات اعدام استفاده می کرد.

بان کی مون گفت ایران از سال ۲۰۰۵ به بازرسان سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر اجازه دیدار از این کشور را نداده است.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و برادر او جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از استفاده از مجازات اعدام در ایران و حصر سران مخالفان دفاع کرده اند.

قرار است احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران نیز چند روز دیگر گزارش خود را درباره وضعیت حقوق بشر ایران منتشر کند.