ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.03.2014, 6:48
کمپین ده روزه با بهاره هدایت

جمعی از فعالان جنبش زنان و فعالان دانشجویی کمپینی به نام «کمپین ده روز با بهاره» از هشتم مارس امسال، همزمان با روز جهانی زن راه‌اندازی کرده‌اند. این کمپین خواستار آزادی بهاره هدایت، فعال دانشجویی و جنبش زنان است که محکوم به ده سال حبس است و هم اکنون در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.

در متن فراخوان این کمپین که اکنون در وب سایت ها منتشر شده، آمده است که این کمپین در اعتراض به ۱۰ سال زندانی شدن بهاره هدایت راه اندازی شده است، همچنین نوشته شده که این کمپین هر روز عنوان خاصی دارد و مطابق آن عنوان، هر روز به جنبه های از فعالیت و شخصیت بهاره هدایت پرداخته می شود.

در بخشی از این فراخوان آمده است: «امیدواریم در طی این روزها توجه مردم ایران، مسولان کشور و جامعه بین المللی را به وضعیت بهاره جلب کنیم.» در بخش دیگر نیز نوشته شده است: « با ما همراه و همصدا شوید و به مناسبت ۸ مارس به کمپین ده روز با بهاره بپوندید. ۱۰ سال یک عدد نیست، یک عمر است، یک زندگی است..»

در فراخوان این کمپین اشاره شده که مطابق با ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید بهاره هدایت می تواند بعد از سپری کردن نیمی از مدت زندانش آزاد شود.

در طی سه روزی که از شروع کمپین گذشته است شماری از فعالان سابق دانشجویی و هم بندی های سابق بهاره هدایت مطالبی را به یاد او نوشته اند. ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و هم بندی سابق بهاره هدایت در یادداشت کوتاهی که در وبلاگ شخصیش منتشر کرده، با اشاره به حکم طولانی بهاره هدایت نوشته است: «بهاره، تو خیلی‌ها را بدرقه کردی و آن‌ها از آن در بزرگ زندان اوین بیرون رفتند، رفتند و دوباره تو ماندی و تو هنوز هم ذوق می‌کنی که دیگران را برای رفتن به خانه، آماده می‌کنی، ساکشان را تند و تند می‌بندی، ساکشان را از دستشان می‌گیری و تا دفتر بند می بری و برایشان سرود می‌خوانی، سرود آزادی…و چقدر خوب شعر و سرود می‌خوانی…مخصوصاً اگر سرود آزادی باشد. بهاره، چه وقت دیگران تو را راهی خانه خواهند کرد؟خانه‌ای برای همیشه‌ی تو و امین.»

بهاره هدایت، متولد ۱۳۶۰، فعال دانشجویی و زنان، عضو سابق شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت در دهم دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد و به ۹ سال و نیم زندان محکوم شد. او در دادگاه م به مجموعا به ۹ سال و نیم زندان متشکل از ۲ سال حبس به دلیل توهین به رهبری، ۶ ماه حبس به دلیل توهین به رییس جمهور و ۵ سال برای اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب محکوم شد. او همچنین به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع اعتراضی زنان در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

همچنین مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و هم بندی سابق بهاره هدایت در سومین روز تشکیل این کمپین، یادداشتی در مورد او نوشته است. در بخشی از این  یادداشتش آمده است: «بهاره عاشق بچه است و به خاطر بیماری زنانه ای که داره باید مدت طولانی قبل از باردار شدن تحت درمان باشه  اما کی قرار این مدت طولانی شروع بشه ؟کلی لباس و کفش بچه گونه بافته و فرستاده بیرون.»

امین احمدیان، همسر بهاره هدایت در مصاحبه ای با کمپین در تاریخ ۲۷ دی ماه امسال با اشاره به مشکل جسمی او و حق استفاده اش از قانون جدید مجازات اسلامی گفته بود: “اگر ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی در مورد بهاره هدایت اعمال شود، این زندانی پس از طی پنج سال حبس و در واقع سپری کردن نیمی از دوران محکومیتش آزاد خواهد شد.” امین احمدیان همچنین با اشاره به اینکه همسرش نیاز به درمان های پزشکی مداوم دارد به کمپین گفت: “بهاره مشکل مزمن زنانه دارد که به گفته پزشکان هر روز که بگذرد و درمان نشود، امکان مادر شدنش را از او می گیرد.”

هادی قائمی، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران طی بیانیه ای پس از مصاحبه همسر این زندانی گفت: “پروندۀ خانم هدایت نمایانگر مساله بزرگتر عدم ارائۀ خدمات درمانی اورژانس در زندانهای ایران است. آقای قائمی گفت: “قوۀ قضاییۀ ایران مسئول سلامتی افرادی است که به زندان میفرستد. هر آسیبی که توسط قصور و یا عدم ارائۀ درمان بوجود می آید رفتار غیر انسانی محسوب میشود و بر خلاف قوانین داخلی و بین المللی است.”

کمپین ده روزه با بهاره هدایت، هر روزش یک نام دارد: ۱- بهاره یک فعال زنان است ۲- بهاره یک فعال دانشجویی است ۳- بهاره یک زندانی سیاسی است ۴- بهاره یک همسر است ۵- بهاره یک فرزند و یک خواهر است ۶- سلامت بهاره در خطر است ۷- بهاره فعال شناخته شده در جامعه بین المللی است ۸- بهاره یک دوست است ۹- بهاره یک دختر جوان ایرانی است ۱۰- بهاره یک زن مدافع حقوق بشر است. بهاره را آزاد کنید.

بهاره هدایت که در میان دانشجویان به عنوان سمبل دانشجوی منتقد ایرانی شناخته شده مدت ها برای تحت فشار قرار دادن او در بند متادون زندان اوین در کنار زندانیان مرتبط با مواد مخدر نگهداری شد و مدت ها نیز ممتوع الملاقات بود. این فعال دانشجویی و زنان جایزه هرالد ادلستام سوئد را به دلیل “شجاعت فوق العاده و تعهد به عدالت فعالانه در برابر نقض حقوق بشر در ایران” در سال ۱۳۹۱ دریافت کرد.