ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 07.03.2014, 10:25
مطالبه‌ اصلی زنان، شکل‌گیری نهادهای جامعه مدنی

در آستانه روز جهانی زن، تعدادی از گروه‌های جامعه مدنی و جنبش زنان با صدور بیانیه‌ای مشترک، با اشاره به تبعیض‌های موجود علیه زنان، رفع موانع گوناگون بر سر راه شکل گیری نهادهای جامعه مدنی را یکی از ضروری‌ترین مطالبه جنبش زنان در این دوره تاریخی برشمردند.

به گزارش سایت مدرسه فمینیستی در این بیانیه آمده است: «هر چند مطالبات به حق زنان همچون تغییر قوانین تبعیض آمیز، رفع خشونت علیه زنان، برداشتن موانع جنسیتی در بازار کار و اشتغال، پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، و... در طی سال‌های اخیر همچنان بدون پاسخ مانده، اما امروز فعالان حقوق زنان بر این باورند که برای رسیدن به این مطالبات، یک جامعه مدنی نیرومند و مستقل ضرورتی انکار ناپذیر است.»

متن کامل بیانیه این گروه‌ها را در زیر می‌خوانید:

روز جهانی زن فرصتی در اختیار کوشندگان برابری خواه قرار می‌دهد تا خواسته‌ها و مطالبات حق طلبانه خود را به بانگ بلند در جای جای این کره خاکی به گوش جهانیان برسانند.

اکنون زنان ایران علاوه بر آنکه با انواع رنج‌ها و محرومیت‌های ناشی از سوء مدیریت و سیاست‌های خودمحورانه و غیرمشارکتی حکومت و قوانین تبعیض آمیزی که نابرابری‌های جنسیتی را بر زنان تحمیل می‌کند، مواجه‌اند، با مشکلاتی چون سونامی سرطان، آلودگی هوا و مواد غذایی، فساد مالی، فقر فزاینده و نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از مدیریت نابخردانه و تحریم‌های گسترده دست به گریبانند.

متاسفانه قدرتمداران و قانونگذاران به جای حل خردمندانه مسایل و بهره گیری از نظرات کار‌شناسی زنان، با ارئه طرح‌هایی چون «طرح جمعیت و تعالی خانواده» اصرار بر به حاشیه راندن زنان بیش از پیش دارند. این‌ها گوشه‌ای از وضعیت نابسامانی‌های کشور است، اما کنشگران جنبش زنان و جامعه مدنی در ایران به رغم مشکلات و مسایل موجود هم چنان امید دارند با تلاش دسته جمعی و مسالمت جویانه مردم از طریق نهادهای مدنی و با پافشاری بر مطالبات برابری خواهانه به تحقق دموکراسی و عدالت در ایران یاری رسانند.

هر چند مطالبات به حق زنان همچون تغییر قوانین تبعیض آمیز، رفع خشونت علیه زنان، برداشتن موانع جنسیتی در بازار کار و اشتغال، پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، و... در طی سال‌های اخیر همچنان بدون پاسخ مانده، اما امروز فعالان حقوق زنان بر این باورند که برای رسیدن به این مطالبات، یک جامعه مدنی نیرومند و مستقل ضرورتی انکار ناپذیر است. از این رو رفع موانع گسترده‌ای که امروز بر سر راه شکل‌گیری و فعالیت نهادهای مستقل جامعه مدنی وجود دارد، یکی از مطالبات جدی زنان در آستانه روز جهانی زن است.


۱۶ اسفند ۱۳۹۲
اسامی گروه‌های امضاءکننده بیانیه:

- کانون شهروندی زنان
- گروه وکلای دادگستری آناهیتا
- مدرسه فمینیستی
- مادران صلح
- تا قانون خانواده برابر
- موسسه اسلامی زنان ایران
- کانون مدافعان حقوق بشر
- جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی