ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.03.2014, 15:00
هشدار زندانیان سیاسی به رئیس قوه قضائیه

۲۰ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه با شرح وضعیت زندانیان بیمار در این بند به رفتارهای غیرقانونی و خودسرانهٔ مسئولان زندان و قاضی صلواتی در جلوگیری از پیگیری روند درمانی این زندانیان اعتراض کرده و هشدار دادند که با اقدامات عجیب و غریب در درمان زندانیان کارشکنی نکنند و آن‌ها را به بیماریهای صعب العلاج مبتلا نکنند یا با ایجاد تاخیرهای مکرر و غیرقانونی کاری نکنند که فرصت درمان از دست برود و دیگر امکان درمان وجود نداشته باشد، کما اینکه در مواردی اینچنین شده است.

این اولین نامه زندانیان سیاسی، به آملی لاریجانی و دیگر مسئولان قضایی کشور نیست و پیش از این نیز بار‌ها نامه‌هایی از سوی زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنان، به صورت فردی و گروهی در پیگیری و تشریح و ابراز نگرانی وضعیت زندانیان بیمار ارسال و منتشر شده است.

متن این نامه که در سایت کلمه منتشر شده به شرح زیر است:

ریاست محترم قوه قضائیه جناب آقای آملی لاریجانی

باسلام؛

احتراما، همانطور که مستحضرید تاکنون زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین چندین نامه و شکوائیه در مورد کارشکنی هائی که در امور درمانی آن‌ها صورت می‌گیرد و مخاطرات فزآینده‌ای که این اقدامات برای زندانیان بیمار ایجاد کرده و همچنان ادامه دارد برای جنابعالی ارسال کرده‌اند ولی متاسفانه نتیجه‌ای نداشته است. امیدواریم این بار نسبت به آن ترتیب اثر داده شود.

طبعا در این نوشته جای آن نیست که ما به سیری که در فرآیند رسیدگی قضائی و بی‌قانونی‌ها و ظلم هائی که در این مراحل مختلف از ابتدا تا صدور حکم نسبت به زندانیان سیاسی صورت گرفته بپردازیم، که خداوند از همه آن‌ها آگاه است و هوخیرالحاکمین ولی اینک که به هر دلیلی این افراد در زندان به سر می‌برند حداقل وظیفه مسئولین زندان و مسئولین قضائی به حکم اسلامیت یا به حکم انسانیت این است که حداقلی از قانون گرائی و مروت و انصاف را مرعی دارند و با اقدامات عجیب و غریب در درمان زندانیان کارشکنی نکنند و آن‌ها را به بیماریهای صعب العلاج مبتلا نکنند یا با ایجاد تاخیرهای مکرر و غیرقانونی کاری نکنند که فرصت درمان از دست برود و دیگر امکان درمان وجود نداشته باشد، کما اینکه در مواردی اینچنین شده است.

متاسفانه در موارد مکرری مسئولین زندان و دادستانی حتی به نظر پزشکی قانونی که دستگاه کار‌شناسی قوه قضائیه در درمان زندانیان بیمار است توجهی نکرده و مشکلات بزرگی برای زندانیان بیمار ایجاد کرده است.

از موارد بارز اینگونه اقدامات، برخوردهای غیرقانونی و عجیب و غریبی است که با تعدادی از دراویش گنابادی بیمار صورت گرفته که اگر بازرس بیطرفی به آن رسیدگی کند روشن خواهد شد چگونه با قانون شکنی و اقدامات خودسرانه با جان بیماران بازی شده و می‌شود. البته متاسفانه چنین برخورد‌ها و اقدامات علاوه بر دراویش در مورد بیماران دیگری هم صورت گرفته و همچنین ادامه دارد.

برخی موارد مهم‌ترین این گونه اقدامات که اخیرا واقع شده عبارتند از:

۱-آقایان حمید مرادی و مصطفی دانشجو که از مدت‌ها قبل به دلیل بیماری حاد در بیمارستان بستری بوده‌اند و به دلیل نارسایی شدید قلبی منتقل شده و در سی سی یو بستری بوده‌اند علیرغم توصیه اکید پزشک معالج به ضرورت بستری بودن و ادامه معالجه روز سه شنبه ۶/۱۲/۹۲ از بیمارستان به زندان برگردانده شده‌اند. این در حالی است که روزهای قبل از آن آقای مرادی آنژیوگرافی شده و قرار بوده روز چهارشنبه ۷ اسفند پزشک جراح وی را معاینه و در مورد عمل جراحی وی تصمیم گیری نماید. آقای دانشجو هم قرار آنژیوگرافی و سپس تصمیم گیری در مورد اقدامات بعدی درمانی داشته است.

آقای حمید مرادی از مدت‌ها قبل مبتلا به گرفتگی و انسداد عروق پا است و باید مورد عمل جراحی عروق قرار گیرد. آقای مصطفی دانشجو نیز مبتلا به بیماری آسم ریوی و گرفتگی عروق قلبی است و پزشک متخصص و پزشک قانونی توصیه اکید به درمان تخصصی آن‌ها داشته‌اند. متاسفانه تاخیر در درمان باعث تشدید بیماری آن‌ها شده و آثار آن تا حدی بوده که ممکن است منجر به قطع پای آقای مرادی گردد. در این موارد خطرات جانی و پیامدهای تاخیر در درمان تاکنون بار‌ها پزشکان متخصص معالج تذکر داده‌اند که به آن‌ها ترتیب اثری داده نشده است. مهم‌ترین مشکل در انجام به موقع دخالت غیرقانونی افراد فاقد صلاحیت پزشکی همچون قاضی صلواتی و تبعیت معاون قضایی زندان از دستورات غیرقانونی وی است. قاضی صلواتی بدون اینکه موضوع قانونا هیچ ارتباطی با وی داشته باشد دستور داده که دراویش گنابادی باید با لباس زندان به ببمارستان اعزام شوند و این دخالت غیرقانونی بار‌ها مشکل جدی در اعزام آن‌ها به بیمارستان برای درمان‌های ضروری ایجاد کرده است و علاوه بر این یکی دیگر از دراویش گنابادی آقای افشین کرم‌پور مدتی است از درد شدید کمر و ناراحتی کلیه رنج می‌برد که اخیرا وضعیت وخیمی پیدا کرده و روز دوشنبه ۵ اسفند قرار بوده به صورت اورژانس به بیمارستان اعزام شود که از اعزام وی جلوگیری و در طول شب در بهداری زندان برای تسکین درد وی ۷ آمپول به وی تزریق کرده‌اند و بامداد ۶ اسفند نیز وی را علیرغم شدت بیماری به بند ۳۵۰ برگردانده و از اعزام وی به بیمارستان خودداری کرده‌اند. در حال حاضر نیز وی در وضعیتی بسیار نامساعد به سر می‌برد.

۲- روز چهارشنبه ۷ اسفند آقای اکبر امینی پس از طی همه مراحل قانونی و صدور موافقت دادستانی در حال اعزام به دندانپزشکی برای معالجه بوده که در بین راه معاون اجرایی زندان، آقای جواد مومنی، وی را بر می‌گرداند و مانع انجام کار درمانی وی می‌شود و ظاهرا وی اعلام کرده است جلوی همه اعزام‌های درمانی بند ۳۵۰ را خواهد گرفت.

۳- آقای اصغر قطان مبتلا به بیماری صعب العلاج و نیازمند جراحی‌های متوالی و مراقبت مداوم است. روند درمان وی تاکنون بار‌ها با وقفه‌های طولانی همراه بوده است که آخرین مورد آن جراحی معده در تاریخ ۸ اسفند بوده که مسئولان دستگاه قضایی در ضمن مراحل درمان و پیش از انجام این جراحی ایشان را ناگهان به زندان بازگردانده‌اند.

همچنین آقای علی سلان‌پور به مدت ۳ سال است که از ناراحتی‌های حاد نخاع و مهره‌های گردن و کمر و جهاز داخلی رنج می‌برد و علیرغم تحمل دردهای مستمر اجازه درمان موثر به وی داده نشده است.

از سوی دیگر در اقدامی غیرقانونی دادگاه انقلاب علیرغم صراحت ماده ۲۹۱ قانون آیین دادرسی کیفری و نظر قطعی سازمان پزشکی قانونی و دادستانی تهران، با درمان خارج از زندان آقای حسین رونقی ملکی موافقت نکرده و مانع درمان این بیمار کلیوی که یک کلیه خود را در زندان از دست داده است می‌شود.

و نیز تعداد دیگری از زندانیان که در نتیجه اهمال و یا بعضا غرض ورزی مسئولان مربوطه در دادستانی تهران و سازمان زندان‌ها با شدت یافتن بیماریشان مواجه هستند و بدیهی است که چنین روندی سرانجام نامطلوب و تلخی خواهد داشت.

اسامی امضاکنندگان:

حسن اسدی زیدآبادی
امیر اسلامی
رضا انتصاری
عماد بهاور
امید بهروزی
علیرضا بهشتی شیرازی
محمد داوری
محمد صادق ربانی املشی
علیرضا رجایی
مصطفی ریسمان باف
آروین صداقت کیش
مصطفی عبدی
بهزاد عرب گل
حمید کرواسی
جعفر گنجی
عبدالله مومنی
محسن میردامادی
محمدامین هادوی
احمد هاشمی
فرشید یدالهی