ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.03.2014, 10:48
علی جنتی به كمیسیون اصل ۹۰ احضار شد

اعتماد: انتقادها و هجمه‌ها به آقای فرهنگ دولت یازدهم تمامی ندارد و هر روز جدی‌تر از روز قبل به صدر اخبار می‌آید، جدید‌ترینش هم احضار علی جنتی به كمیسیون اصل نود مجلس است. سقف ابراز مخالفت‌ها با سیاست جنتی دیگر از نمایندگان فراتر رفته است و آن‌طور كه سخنگوی كمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید به افراد حقیقی و حقوقی رسیده است كه اسم‌شان در كمیسیون محفوظ است؛ مخالفت‌ها و شكایت‌هایی كه به تغییر رویه وزارت فرهنگ و ارشاد گرفته می‌شود، تغییر رویه‌یی كه جنتی می‌گوید پیام مردم در انتخابات ۲۴ خرداد بوده است و دستگاه‌های دیگر هم باید خود را با آن هماهنگ كنند اما آن‌طور كه از ظواهر امر برمی‌آید دیگر دستگاه‌ها و مسوولان قصد شنیدن آن را ندارند و حتی می‌خواهند مانع تغییر مسیر دولت هم شوند.

دیروز مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی كمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد: شماری از افراد حقیقی و حقوقی از علی جنتی، وزیر ارشاد به كمیسیون مجلس شكایت كرده‌اند كه این شكایت‌ها هفته آینده در این كمیسیون بررسی می‌شود.

وی پیش از این با اعلام شكایت افراد حقیقی و حقوقی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند هجمه‌ها در رسانه‌ها و ابتذال در جامعه به ایرنا گفت: پس از تعطیلات مجلس وزیر ارشاد در این كمیسیون حاضر و پاسخگو باشد.

افضلی‌فرد یادآور شد: این گزارش‌ها و شكایت در حوزه‌های هنر و مطبوعات است. هر چند افضلی‌فرد اشاره‌یی نكرد كه مصداق ابتذال مورد شكایت افراد حقیقی و حقوقی از وزیر فرهنگ و ارشاد روحانی چیست و این افراد چه كسانی هستند؟ اما به توجه به هجمه‌هایی كه این روزها علیه وی در فضای رسانه‌یی كشور شكل گرفته است حدس زدن اینكه پتانسیل به جریان افتادن این شكایت از كجا شكل گرفته كار دشواری نیست.

كمیسیون اصل نود یكی از كمیسیون‌های تخصصی مجلس است كه وظیفه محول شده به مجلس در اصل نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را انجام می‌دهد. در اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «هركس شكایتی از طرز كار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه داشته باشد، می‌تواند شكایت خود را كتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه كند. مجلس موظف است به این شكایات رسیدگی كند.»

البته در مقابل این اعتراض‌ها و انتقاد‌ها و مخالفت‌ها اما موضع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص است و او همواره درباره انتقادهایی كه از سوی نمایندگان مجلس به او وارد می‌شود گفته است: آنها به عنوان نماینده حق دارند سوال كنند و ما باید پاسخگو باشیم. این‌بار اما همزمان شدن بحث چرایی توقیف روزنامه آسمان با اكران فیلم‌هایی چون عصبانی نیستم و رستاخیز در جشنواره فیلم فجر امسال سبب شده است اصولگرایان بیش از پیش از به خطر افتادن خطوط قرمزشان نگران شوند و همین هم سبب شده است تا آنها با وجود اختلاف نظرات كلی كه با هم دارند در این مورد متفق‌القول وارد میدان شوند و از تمامی تریبون‌هایی كه در اختیار دارند برای بیان نظراتشان استفاده كنند.

به همین دلیل هم این روزها از تریبون نماز جمعه گرفته تا جلسات علنی مجلس و مصاحبه‌های حاشیه‌یی آن تا نشست‌های خبری مسوولان و صاحبنظران این جناح همگی نقد مباحث فرهنگی و هنری را در دستور كار خود دارند.

نمونه‌اش هم سخنان اخیر احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران است، او هفته پیش با انتقاد از عدم نظارت در برخی حوزه‌های وزارت ارشاد، گفت: آنهایی كه فكر می‌كنند فضا مقداری باز شده و می‌توانند به مقدسات اهانت كنند تحلیل‌شان غلط است، گذشت آن زمان كه به مقدسات اهانت می‌كردید و برخی مسوولان از شما حمایت می‌كردند زیرا امروز مردم تا آخرین نفس پای مقدسات ایستاده و اجازه هتاكی به هیچ كسی را نمی‌دهند. مقصود احمد خاتمی مطلب هرمیداس باوند در روزنامه آسمان بودكه منجر به توقیف این روزنامه از سوی دادستانی تهران شد.

برخی از اصولگرایان به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی خرده می‌گیرند كه چرا پیش از دادستانی به این امر رسیدگی نكرده. پیش از توقیف روزنامه آسمان بحث اكران برخی فیلم‌ها از جمله من عصبانی نیستم و رستاخیز در جشنواره فیلو فجر داد انتقاد تندروهای اصولگرا را بلند كرده بود و روزی نبود كه از چهرهای اصولگرا و فعالان احزاب این جناح گرفته تا برخی نمایندگان مجلس به این موضوع خرده نگیرند و نسبت به جشنواره فیلم فجر و برخی حواشی آن اعتراض نكنند.

همچنان كه نصرالله پژمان، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس درباره اكران فیلم «من عصبانی نیستم» درجشنواره فیلم فجر گفت: ما قبلا به وزیر و مسوولان سینمایی تذكر داده بودیم ولی گویا آنها این تذكر مشفقانه را دریافت نكردند و گویا مجلس باید از ابزار خودش در این باره استفاده كند. برای من خیلی جالب است كه به دروغ می‌آیند و نظام را متهم می‌كنند و آن‌وقت آقایان در جشنواره‌یی كه به نام انقلاب است از آن پذیرایی می‌كنند.

جدای از موارد فوق اظهارنظرهای علی جنتی نیز چندان به مزاج برخی مسوولان خوش نمی‌آید چراكه چندی پیش غلامحسین محسنی‌اژه‌یی، دادستان كل كشور در واكنش به مصاحبه وزیر ارشاد با تلویزیون الجزیره مبنی بر اینكه «قوه قضاییه باید خودش را با تحولات جدید همراه كند و عموم مردم می‌توانند بر رای قوه قضاییه تاثیر داشته باشند»، گفت: در سطح علی جنتی نیست كه برای قوه قضاییه تعیین تكلیف كند چرا كه قوه قضاییه در چارچوب قانون اساسی و سیاست‌های كلی نظام حركت می‌كند و نه تابع جریان روز است و نه تابع جریانات سیاسی است و نباید سیاست زده باشد. این گفته یعنی اینكه قوه قضاییه باید قانون را زیر پا گذاشته و سلیقه‌یی عمل كند كه این صحیح نیست.

چرا جنتی سیبل مخالفان دولت شده است؟

نخستین انتقادها از علی جنتی به دلیل حمایت‌های او از چهره‌های اصلاح‌طلب كلید خورد. یك ماه از وزارتش بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌گذشت كه او در مراسم افتتاح استودیوی ضبط صدای موزه موسیقی، ضمن تشكر از همكاری‌های احمد مسجدجامعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سید محمد خاتمی گفت: «امیدوارم با این كمك‌ها ادامه‌دهنده راهی باشیم كه در ابتدا با آقای خاتمی شروع شد.»

همین تمجید برای استارت مخالفت‌ها علیه او كافی بود، تا اینكه چند هفته بعد از استقرار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، او عكس عطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اول سید محمد خاتمی كه به دلیل گرایش‌های سیاسی و فكری وی، سكونتش در لندن و فعالیتش در شبكه بی‌بی‌سی فارسی، از زمان دولت‌های احمدی‌نژاد از دیوار وزارت ارشاد حذف شده بود، در جای خود نصب شد و این اقدام وی به حمایت از چهره‌های اصلاح‌طلب در وزارت فرهنگ تعبیر شد و منتقدان رسما به این اقدام علی جنتی ایراد گرفتند.

نقدها به جنتی زمزمه‌وار ادامه داشت تا اینكه در اواخر شهریور با حكم او خانه سینما پس از تقریبا سه سال تعطیلی همزمان با روز ملی سینما و با حضور گروهی از اعضای این نهاد صنفی بازگشایی شد و بعد از آن جشن ملی روز سینما برگزار شد و این جشن چندان به مزاج اصولگرایان خوش نیامد و آنها یكی یكی نسبت به این رویه به جنتی هشدار دادند.

اما هشدار‌ها اصولگرایان زمانی رسما به اعتراض تبدیل شد كه یك ماه بعد جنتی در حاشیه رونمایی از نخستین و بزرگ‌ترین نهج‌البلاغه مطلا در محل دفتر وزارتخانه، در پاسخ به پرسشی درباره ایراد شرعی به صدای خوانندگان زن گفت: «طبق نظر مراجع اگر صدای تكخوان‌ها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند»

بحث خوانندگی زنان در میان منتقدان دولت غوغا برپا كرد و جمعی از تندروها بحث سوال از جنتی را در مجلس به جریان انداختند. در كنار این اقدامات سخنان او درباره رفع فیلترینگ و بی‌تاثیر بودن پارازیت‌ها بر شمار بینندگان شبكه‌های ماهواره‌یی و تلاشش برای حذف فهرست ممنوع‌القلم‌ها در وزارت ارشاد یكی پس از دیگری او را به وزیر پرحاشیه روحانی در میان اصولگرایان تبدیل كرد. این در حالی است كه درمقابل هواداران اصلاح‌طلب دولت اعتدالگرای روحانی مدام از علی جنتی بابت توقیف روزنامه‌های بهار و آسمان در عمر دولت یازدهم خرده می‌گیرند و خواستار چاره‌یابی دولت در قبال تندروهای در مباحث فرهنگی و هنری هستند.