ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.02.2014, 8:26
استمداد مادر روح‌الله توانا، محکوم به اعدام

مادر روح الله توانا، زندانی که به اتهام سب النبی به اعدام محکوم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که حکم اعدام فرزندش توسط شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور در تاریخ ۲۵ بهمن ماه تایید شده و تا چند روز دیگر این حکم به وکیل و فرزندش در زندان ابلاغ خواهد شد.

پس از ابلاغ حکم امکان اعدام این زندانی هر لحظه وجود دارد در حالیکه مادر این زندانی به کمپین گفت اگر ماده ۲۶۳ قانون مجازات جدید اسلامی بر فرزندش اعمال شود مجازات فرزندش به جای اعدام، ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. همچنین به گفته مادر این زندانی او در دادگاه بدوی اظهار توبه و پشیمانی کرده است.

روح الله توانا، متولد ۵۷، مهندس کنترل کیفیت و اهل مشهد در مهرماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای اداره اطلاعات مشهد در منزل شخصیش بازداشت شد. برای او دو پرونده در دادگاه های انقلاب و کیفری استان خراسان رضوی گشوده شد و متهم به شرب خمر، تشویش اذهان عمومی، توهین به ائمه اطهار علیهم الاسلام، زنا، سب النبی، تهیه و ساخت مشروبات الکلی، توهین به حضرت امام خمینی و رهبری و توهین به رییس جمهوری شد. این زندانی به دلیل یکی از اتهام هایش سب النبی در شعبه پنجم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی محکوم به اعدام شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر و نهایتا در دیوان عالی کشور تایید شد. روح الله توانا اکنون در زندان وکیل آباد مشهد است.

فخری جمالی، مادر این اعدامی به کمپین گفت: «آنها گفتند حکم اعدام طی دو هفتۀ آینده به فرزندم در زندان وکیل آباد شیراز و وکیلش ابلاغ خواهد شد. پسرم هنوز خبر ندارد که حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است. مرتب از زندان زنگ می زند و می پرسد و ما بهش فقط امیدواری می دهیم. ما دیگر مجبور به مصاحبه با رسانه ها شدیم. تا به حال می ترسیدیم که اگر مصاحبه کنیم وضعیت فرزندم بدتر شود ولی الان چاره ای نداریم و از همه برای متوقف شدن حکم اعدام فرزندم کمک می خواهیم.»

فخری جمالی در خصوص در خواستش از مقامات قضاییه کشور گفت: «ما از همۀ مسولان درخواست عفو و بخشودگی کردیم.  بچه‌ام توبه کرده است. پسرم داخل زندان نامه ای نوشت و اظهار پشیمانی کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. دست ما هیچ جا بند نیست. مفت مفت او را دارند اعدام می کنند.»

خانم جمالی در خصوص علت بازداشت فرزندش و اتهامات او به کمپین گفت: «سال ۱۳۹۰ یکی از دوستان پسرم به اداره اطلاعات مشهد زنگ زد و گفت که او در خانه اش اطلاعات ضد انقلاب و رهبری دارد. ماموران اطلاعات هم به طور ناگهانی وارد خانه او شدند و همه کتاب ها و لوازم شخصی و هارد کامپیوترش را بازرسی کردند. در کامپیوترش یک فایلی بوده که پسرم در روز تولدش از خودش گرفته است و در آن فیلم فقط خودش و یکی از برادران دیگرش است. در این فیلم پسرم در حالیکه مشروب می خورد یک جمله ای می گوید که مستقیم هم آن جمله توهین به حضرت محمد نیست. او چاقو کیک تولدش دستش بوده و با اشاره به چاقو در فیلم می گوید: …اما این فیلم شخصی بوده و به غیر خودش و برادرش کس دیگری در آن نبوده‌اند.»

مادر روح الله توانا گفت: «پس از بازداشت او را به بازداشتگاه اداره اطلاعات بردند و سه ماه و نیم در سلول انفرادی او را نگه داشتند و پس از آن به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.»

فخری جمالی در خصوص اتهامات متعدد فرزندش که از جمله ساخت و تهیه مشروبات الکلی و شرب خمر است به کمپین گفت: «یک فایلی در کامپیوترش بوده است که ماموران آن را پیدا می کنند. روح الله یک فیلمی در خلوت از خودش گرفته در حالیکه داشته چند انگور در زود پز می انداخته و با شوخی طرز تهیه مشروب را توضیح می داده است اما همه اینها فایل های شخصی بوده و خود ماموران به شکل سی دی آنها را در می اورند و وارد پرونده اش می کنند.»

خانم جمالی ادامه داد: «روح الله شعرهای را که از شبکه های ماهواره می شنیده است فقط رو نویسی می کرده و آنها را در دفترچه های در خانه داشته است که در زمان دستگیری آنها هم توقیف می شوند و به دلیل همین شعرها او متهم به ارتباط با رادیوهای بیگانه از جمله رادیو «بیداری» می شود و متهم به تشویش اذهان عمومی. اما بچه ام گفته که فقط شنونده این رادیو بوده است.»

مادر روح الله توانا با تاکید بر اینکه فرزندش مستحق حکم اعدام نیست، گفت: « وکلای فرزندم تاکید کرده اند که او در جمع توهین به پیامبر نکرده است. اتهام سب النبی قوانین خاص خودش را دارد و فرزند من در خانه خودش و در خلوتش فیلم گرفته و یک چیزهای گفته است. وکلایش به ماده جدید قانون مجازات اسلامی تاکید کردند که طبق ماده ۲۶۳ اگر کسی در حالت مستی یا غفلت به ائمه اطهار توهین کند فقط به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و نه اعدام. اما قضات بدون توجه به این ماده جدید روح الله را محکوم به اعدام کردند.

فخری جمالی با تاکید بر نکته دیگر که از نگاه قضات دور مانده است، گفت: «در پرونده فرزندم نظر پزشک قانونی وجود دارد که آنها نظر داده اند روح الله اختلال شخصیتی از نوع  دارد و باید درمان شوداما متاسفانه به این نظریه پزشکی توجه نشده است.»

خانم جمالی گفت: «نکته مهم دیگر این است که این فیلم ها همگی اینها فایل های شخصی بوده و خود ماموران به شکل سی دی آنها را در آورده اند و وارد پرونده اش کرده اند. این روزها به ما می گویند چون اداره اطلاعات پیشت پرونده پسرم است او به اعدام محکوم شده است. ولی من نمی دانم دیگر باید از کجا کمک بگیرم.»

مادر روح الله توانا در مورد پیگیری هایش برای جلوگیری از حکم اعدام گفت: «ما پس از شنیدن تایید حکم اعدام فرزندم به بیت رهبری، دفتر دادستان کل کشور، دادستان تهران، رییس قوه قضاییه، دفتر ریاست جمهوری رفتیم اما آنها حتی حاضر نبودند نامه ای از ما بگیرند. ما نامه خطاب به آنها نوشتیم اما می گفتند ما فقط از اعدامی ها که اتهاماشان مواد مخدر است نامه می گیریم و از اعدامی های دیگر نامه قبول نمی کینم. حتی قاضی دیوان عالی کشور به من خیلی توهین کرد. گفت بچه تو کثافت است، آدم نیست. بچه ات برود از کوروش و داریوش کبیر برای نجاتش کمک بگیرد.»