ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.02.2014, 8:43
کمک بریتانیایی‌ها به شناسایی تک‌تیراندازان اوکراین

بی بی سی: گروهی از کارشناسان بریتانیایی در تلاش برای شناسایی تک تیراندازان در حریان تظاهرات ضد دولتی در اوکراین به آن کشور سفرکرده‌اند.

کارشناسان بریتانیایی کشف جرایم در مصاحبه با برنامه نیوزنایت شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گفته‌اند که به منظور مشارکت در تحقیقات جنایی برای تعیین مسئولان “کشتار” معترضان در حریان تظاهرات روز پنجشنبه گذشته در کیف، پایتخت اوکراین، در این شهر به سر می‌برند.

ماموریت آنان گردآوری و بررسی شواهد و آثار باقی مانده از محل وقوع این حادثه است و احتمال دارد نتیجه تلاش آنان در پیگیری قضایی تک تیراندازانی که مرتکب قتل تظاهرکنندگان شده‌اند به کار گرفته شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، کارشناسان بریتانیایی در حال حاضر مشغول بررسی خیابان‌های منتهی به میدان استقلال کیف هستند که آثار اصابت گلوله به نقاط مختلف آن همچنان مشهود است.

این کارشناسان تا کنون چهار نقطه را شناسایی کرده‌اند که احتمال می‌رود تک تیراندازان از آنها، تظاهرکنندگان را هدف قرار داده باشند.

وزارت خارجه بریتانیا از تایید یا تکذیب خبر اعزام کارشناسان کشف جرم به اوکراین خودداری ورزیده و کارشناسان اعزامی هم حاضر نشده‌اند اعلام کنند که از سوی چه نهادی برای انجام ماموریت به کیف رفته‌اند.

همزمان، هنادی موسکال، نماینده پارلمان اوکراین، به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که شواهدی در دست است که نشان می‌دهد دستور تیراندازی مستقیم به سوی تظاهرکنندگان از سوی “عالی‌ترین سطوح دولت” صادر شده بود.

در روزهای اخیر تصاویری از تظاهرکنندگان دولتی انتشار یافته که افرادی را به عنوان تک تیراندازان پلیس دستگیر کرده و برای تنبه، به محل کشته شدن قربانیان تظاهرات روز پنجشنبه برده‌اند. در عین حال، تصاویری هم در دست است که برخی از نظاهرکنندگان را در حال حمل اسلحه نشان می‌دهد.

اتهام علیه رئیس جمهوری مخلوع

روز شنبه این هفته، نمایندگان پارلمان اوکراین با انتقاد از واکنش خشونت آمیز ماموران دولتی نسبت به تظاهرات اعتراضی در کیف، به خلع ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری، از این سمت رای دادند و رئیس مجلس را تا زمان برگزاری انتخابات جدید، به کفالت ریاست جمهوری منصوب کردند.

روز پنجشنبه هفته گذشته، در حالیکه تظاهرکنندگان مخالف ویکتور یانووکویچ با عبور از صف ماموران پلیس ضد شورش در صدد اشغال برخی ساختمان‌های دولتی بودند، افرادی به سوی تظاهرکنندگان آتش گشودند که در نتیجه آن، دست کم دوازده نفر جان خود را از دست دادند.

در پی این واقعه، معترضان گفتند که دست کم دو تک تیرانداز پلیس را با تفنگ دوربین‌دار در حال تیراندازی مستقیم به سوی مردم غیرمسلح مشاهده کردند. گزارش‌هایی از حضور تک تیراندازان در چند نقطه دیگر نیز انتشار یافت که مخالفان آنان را هم ماموران دولتی دانسته‌اند.

خانه دادستان کل سابق

پزشکانی که در صحنه حضور یافتند به گزارشگران گفتند که تیراندازی توسط افراد کاملا حرفه‌ای صورت گرفته بود که ناحیه سر، گردن و سینه تظاهرکنندگان را به دقت هدف قرار داده‌ بودند.

قتل تظاهرکنندگان باعث بروز واکنش تند مخالفان آقای یانوکوویچ و تصمیم پارلمان به برکناری او شد. روز گذشته به نقل از منابع دولتی اوکراین گزارش شد که دادستانی این کشور دادخواستی را علیه رئیس جمهوری برکنار شده صادر کرده و خواستار بازداشت و محاکمه او شده است. از محل کنونی اقای یانوکوویچ اطلاعی در دست نیست.

علاوه بر رئیس جمهوری برکنار شده، دستور توقیف دارایی و پیگرد چند تن دیگر از مقامات سابق اوکراین به جرم سرکوب مردم و فساد مالی صادر شده است. مخالفان آقای یانوکوویچ او را به فساد مالی متهم کرده و ارتباط با متحدان ثروتمند رئیس جمهوری روسیه را نیز یکی از انگیزه‌های او در حمایت از ارتباط نزدیکتر با روسیه دانسته بودند.

تظاهرات ضد دولتی اوکراین در ماه نوامبر و در واکنش به تصمیم ویکتور یانوکوویچ در انصراف از همکاری اقتصادی نزدیکتر با اتحادیه اروپا و تصمیم به تحکیم ارتباط تجاری با روسیه آغاز شد. در هفته های بعد این تظاهرات به اعتراضات سیاسی علیه گرایش رئیس جمهوری به دولت روسیه منجر شد.

به گفته برخی ناظران، این تظاهرات نشانه اختلاف موجود در جامعه اوکراین بر سر ادامه روابط سنتی با روسیه یا گرایش به اروپای غربی است.

روز سه شنبه، ۶ اسفند (۲۵ فوریه)، برخی منابع خبری از برگزاری تظاهرات پراکنده طرفداران اتحاد با روسیه در برخی نقاط اوکراین و درگیری بین آنان و مخالفان ویکتور یانوکوویچ خبر دادند اما در مورد دامنه این تظاهرات و درگیری بین دو طرف هنوز گزارش مستقلی در دست نیست.

بحران سیاسی اوکراین باعث موضعگیری متفاوت روسیه و قدرت‌های غربی و بروز اختلاف بین آنها نیز شده و به این مساله ابعاد بین المللی بخشیده است. روسیه با تکرار موضعگیری اقای یانوکوویچ، برکناری او را کودتا خوانده است و کشورهای غربی روسیه را از دخالت در امور داخلی اوکراین برحذر داشته‌اند.