ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 23.02.2014, 20:32
سوسیال‌دمکرات‌هاانتخابات ‌پارلمان‌اروپارامی‌برند

ترزا کوچلر /  ترجمه‌ی مزدک لیماکشی
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

طبق آخرین نظرسنجی‌ها پس از ۲۰ سال احزاب سوسیال دموکرات اروپا از احزاب محافظه‌کار در انتخابات سه ماه آینده پارلمان اروپا پیشی خواهند گرفت. اما در این انتخابات که در ۲۸ کشور اروپایی صورت می‌گیرد برای احزاب راست افراطی با گرایش‌های ضدخارجی هم موفقیت‌هایی پیش‌بینی می‌شود.

در حال حاضر از ۷۶۶ کرسی پارلمان اروپا ۲۷۴ کرسی در اختیار احزاب محافظه‌کار است و احزاب سوسیال دمکرات فقط ۱۹۴ کرسی را در اختیار خود دارند. نتایج نظرسنجی اخیر با حضور رسانه‌های معتبر در بروکسل ارایه شد.

هر روز که به انتخابات نزدیک می‌شویم بر گرمای جو انتخاباتی افزوده می‌شود. اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب در آید احزاب سوسیال دمکرات با ۲۱۷ کرسی، به بزرگ‌ترین گروه در پارلمان اروپا تبدیل خواهند شد، در حالی که محافظه‌کاران که هم‌اکنون ۲۷۴ کرسی را در اختیار دارند فقط ۲۰۰ کرسی را بدست خواهند آورد.

اگر چنین اتفاقی بیفتد برای اولین‌بار پس از ۲۰ سال، سوسیال دموکرات ها از احزاب جناح راست در پارلمان اروپا پیشی خواهند گرفت.

«سازمان دیده‌بان رای»، که معمولا بر چگونگی رای‌دادن پارلمان اروپا و دولت‌های اروپایی به پرسش‌های مختلف نظارت دارد، این نظرسنجی را  با هدف ارزیابی افکار عمومی درباره انتخابات پارلمان اروپا انجام داده است. «بنیاد جامعه باز» با حمایت مالی جرج سوروس، پارلمان اروپا و سازمان لابی «بارسن مارستلر» پشتیبانان مالی این نظرسنجی بوده‌اند.

«سازمان دیده‌بان رای» سازمانی شناخته شده است و پیش‌بینی این سازمان در نظرسنجی پیش از انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۰۹، تا ۹۸ درصد درست درآمده بود.

مسئول پروژه نظرسنجی «سیمون هیکس»، پروفسور در دانشکده اقتصاد لندن است. او به هنگام ارائه نتایج این نظرسنجی گفت،  هنوز زود است که با خیال راحت درباره چگونگی توزیع آرا بین دو گروه بزرگ سوسیال دموکرات‌ها و محافظه‌کاران پیش‌بینی دقیقی نمود. اما هیکس می‌افزاید با این حال مسلم است که اشخاص و گروه‌ها در هر دو جناح راست افراطی و چپ افراطی بخشی از رای‌دهندگان را به خود جذب خواهند نمود، اما همزمان احزاب کوچک سبزها و لیبرال‌ها، به میزان زیادی آرای خود را از دست خواهند داد.

به گفته سیمون هیکس، سبزها و لیبرال‌ها به‌طور مسلم نقش گذشته خود به عنوان تعیین‌کننده‌ی موازنه قدرت از طریق حمایت از یکی از دو گروه بزرگ محاظه‌کار و سوسیال دمکرات برای کسب امتیازات سیاسی را از دست خواهند داد.

هیکس در عین‌حال می‌افزاید، مطمئن هستیم که چرخشی از خط میانه به راست افراطی و چپ افراطی صورت خواهد گرفت.

انتظار می‌رود در انتخابات آینده پارلمان اروپا، احزاب چپ دموکراتیک که حزب چپ سوئد عضو آن است تقویت شوند. حزب چپ یونان موسوم به «سیری زا»  می‌رود که ۷ کرسی پارلمان اروپا را بدست آورد.

در عین‌حال راست افراطی نیز در کشورهای مختلف اروپایی در حال پیشرفت هستند. بنظر می‌رسد که حزب یونانی «طلوع طلایی» که تفکرات نازیستی دارد ۶ نماینده به پارلمان اروپا بفرستد. حزب راست افراطی «جبهه ملی» فرانسه مانند حزب ضدخارجی «آزادی» هلند ممکن است به بزرگترین جریان در بین نیروهای راست افراطی تبدیل خواهند شد.

جبهه‌ای از حزب افراطی «جبهه ملی» فرانسه، «حزب آزادی» هلند، حزب ضد خارجی «دمکرات‌های سوئد»، «حزب آزادی» اتریش و «لیگ شمال» ایتالیا و «فلامان» بلژیک، به همراه هم ۳۸ نماینده در پارلمان اروپا خواهند داشت.

* گزارش کامل ترزا کوچلر  در تاریخ ۲۰ فوریه  در روزنامه سوئدی «روز» (SVD)  چاپ شده است.