ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 22.02.2014, 8:51
نگرانی سازمان ملل از افزایش اعدام‌ها در ایران

دویچه وله: یک سخنگوی سازمان ملل متحد می‌گوید که در هفت هفته‌ی نخست سال میلادی جاری بین ۸۰ تا ۹۵ نفر در ایران اعدام شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌ها در ایران نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

راوینا شمداسانی، از سخنگویان سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۱ فوریه (دوم اسفند) در ژنو گفت که این سازمان نگران گزارش‌های منتشر شده در مورد اعدام‌های صورت گرفته در ایران از ابتدای سال میلادی جاری است.

به گفته خانم شمداسانی تنها در هفت هفته‌ی نخست سال میلادی جاری ۸۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. وی اضافه کرد که برخی گزارش‌ها تصریح می‌کند که تعداد اعدام شدگان می‌تواند تا ۹۵ نفر بوده باشد.

مجازات اعدام در ایران بیشتر به صورت حلق آویزکردن صورت می‌گیرد. اکثریت محکومان نیز با جرایم مربوط به مواد مخدر مرتبط هستند، که به گفته سازمان ملل متحد، از نظر قوانین بین‌المللی جز جرایم سنگین محسوب نمی‌شود.

اعتراض به اعدام دو فعال قومی

راوینا شمداسانی در این گزارش به اعدام مخفیانه هادی راشدی و هاشم شعبانی در ماه ژانویه اشاره کرد که بر اساس مراحل قانونی مورد قبول صورت نگرفته است.

این سخنگوی سازمان ملل می‌گوید که بر اساس گزارش‌های دریافتی، این دو نفر پیش از اعدام اجازه ملاقات با وکیل و اعضای خانواده خود را نیافتند.

همچنین گفته شده که اعترافات ایران افراد تحت شکنجه گرفته شده است.

نهم بهمن (۲۹ ژانویه) سال جاری اعلام شد که دو زندانی عرب اهوازی به نام‌های هادی راشدی و هاشم شعبانی‌نژاد که از ۱۶ آذر ماه به مکان نامعلومی منتقل شده بودند، اعدام شدند.

این دو از بنیانگذاران یک سازمان فرهنگی به نام “الحوار” (گفت‌وگو) بودند که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی تاسیس شد. این موسسه در سال ۱۳۸۴ و در پی سرکوب اعتراضات خیابانی عرب‌های خوزستان و امنیتی شدن فضای این استان، غیرقانونی اعلام شد و فعالان آن تحت پیگرد قرار گرفتند.

راشدی و شعبانی‌نژاد در سال ۱۳۸۹ بازداشت شدند. این دو نفر در خرداد ۱۳۹۲ به همراه سه زندانی عرب دیگر به اعدام محکوم شدند. این زندانیان در اعتراض به حکم اعدامشان به مدت یک ماه دست به اعتصاب غذا زده بودند.

تأسف از عدم تلاش دولت برای تغییر مجازات اعدام‌ها

شمداسانی همچنین می‌گوید که در سال میلادی ۲۰۱۳ دستکم ۵۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که اجرای حکم ۵۷ نفر در ملا عام صورت گرفته است. به گفته وی این تعداد ممکن است تا ۶۲۵ نفر بوده باشد.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۱۴ نفر در ایران اعدام شدند.

انتخاب حسن روحانی در سال گذشته میلادی امیدها به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران را افزایش داده بود. با آزادی برخی از زندانیان سیاسی پیش از سفر رییس‌جمهور ایران به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، این گمانه قوت گرفت که حکومت ایران ممکن است روندی متفاوت را در زمینه حقوق بشر در پیش بگیرد.

خانم شمداسانی با ابراز تأسف از اینکه دولت جدید نیز برای تغییر مجازات اعدام تلاشی صورت نداده از حکومت ایران خواست، صدور اعدام برای طیف گسترده‌ای از جرائم را متوقف کند.