ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 20.02.2014, 21:40
روز خونین در کی‌یف، مرکز اوکراین

یورنیوز، صدای آمریکا

به رغم درگیری های خونین روز پنجشنبه، معترضان اوکراینی در سنگر بزرگ خود در میدان استقلال کی یف باقی مانده اند.

حاصل درگیری های خشونت آمیز بین مخالفان دولت و نیروهای پلیس، دهها تن کشته و صدها نفر زخمی بود. هنوز آمار دقیقی در دست نیست. منابع مختلف شمار کشته شدگان روز پنجشنبه را بین ۵۸ تا یکصد نفر اعلام کرده‌اند.

کمیته امدادهای پزشکی مخالفان، عصر پنجشنبه خبر داد که اجساد ۵۸ تن از کشته شدگان که همه آنها بر اثر شلیک گلوله کشته شده‌اند، جمع آوری شده و هویت آنها شناسایی شده است. تصاویری که توسط رادیو اروپای ازاد منتشر شده نشان می‌دهد که بیشتر کشته‌شدگان با گلوله تک‌تیراندازان نیروهای ویژه پلیس کشته شده‌اند.

پزشکانی که با معترضین کار می کنند ادعا کردند در خشونت بیش از ۷۰ تن جانسپردند. گزارش ها حاکی است برخی از کسانی که کشته شدند هدف تیراندازان کمینی دولت قرار گرفتند.

در این میان، وزارت کشور اوکراین گزارش داد روز پنجشنبه ۳ افسر پلیس کشته شدند. همچنین گفت  بیش از ۵۰ پلیس ، از جمله ۳۰ نفر با زخم های گلوله، در بیمارستان بستری شده اند. وزارت کشور گفت معترضین ۶۷ پلیس را نیز به اسارت گرفته اند.

وزارت کشور اوکراین روز پنجشنبه گفت  «سلاح های رزمی» برای حفاظت از شهروندان و اموال عمومی از حملات و دفاع از خود، در اختیار پلیس قرار گرفته است.

ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری اوکراین روز چهارشنبه اعلام آتش بس کرده بود اما درگیری های ناگهانی صبح پنجشنبه به جنگ چریکی در اطراف میدان استقلال تبدیل شد.

یک زن می گوید: «البته که می ترسم. همه مردم می ترسند اما اگر چیزی تغییر نکند، روز به روز بیشتر می ترسیم. همه این را می فهمند و ما به همین دلیل اینجا هستیم.»

و مردی می افزاید: «آجر و کوکتل مولوتف ابزار دفاع در مقابل پلیس ضدشورش است که معترضان را ضرب وشتم می‌کند و مردم را می‌کشد.»

مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند برای تحریم عاملان خشونت ها در اوکراین توافق شده است. وزیران خارجه آلمان، فرانسه و لهستان روز پنجشنبه با ویکتور یانکویچ، رییس جمهوری اوکراین مذاکرات چهار ساعته داشتند. برخی منابع اعلام کرده اند که آقای یانوکوویچ با اصل انتخابات زودهنگام تا پایان سال میلادی موافقت کرده است.

بیانیه کاخ سفید

در واشنگتن، کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت  «از تصویرهای نیروهای امنیتی که با سلاح های خود کار بسوی مردم تیراندازی می کنند، به خشم آمده است.»

بیانیه کاخ سفید از یانوکوویچ  خواسته است«نیروهای امنیتی را فورا از کیف بیرون ببرد و به حق مردم به اعتراض صلحجویانه احترام بگذارد.»  در همین حال معترضین را تشویق می کند «درخواست های خود را صلحجویانه مطرح کنند.»

کاخ سفید همچنین ازارتش اوکراین می خواهد «درمناقشه ای که می تواند و باید با ابراز سیاسی حل شود، مداخله نکند.»

تحریم عاملین خشونت دراوکراین

در حالیکه موج خشونت در اوکراین بالا گرفته و سه وزیر خارجه اتحادیه اروپا از لهستان، آلمان و فرانسه در اوکراین گرم گفتگو با رئیس جمهور این کشور هستند، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به اعمال یک رشته تحریم علیه اوکراین رای داده اند.

این تحریمها شامل ممنوعیت روادید و ضبط دارایی های عاملان خشونتها در اروپا و ممانعت صدور تجهیزات ضد شورش به اوکراین است.

اما بونینو، وزیر خارجه ایتالیا گفت: “ما (همراه با سه وزیر خارجه اتحادیه اروپا در کیف) توافق کرده ایم که ظرف چند ساعت آینده، تحریم علیه عاملین خشونت را که شامل ممنوعیت روادید و ضبط اموال آنها می شود بمرحله عمل بگذاریم.”

کاترین اشتون، مسئول اداره خارجه اتحادیه ضمن اشاره به اهمیت کار سه وزیر خارجه گفته است اروپا و جامعه بین المللی، در مورد اوکراین با هم همکاری می کنند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا افزود: “فهرست ما لزوما با فهرست آمریکا یکی نیست. ما تصمیمات خود را می گیریم، اما در برخی موارد شباهتهایی وجود خواهد داشت. این تصمیمها بسرعت اتخاذ خواهد شد.”

گزارشگر یورونیوز، جیمز فرینی می گوید: وزرای خارجه لهستان، فرانسه و آلمان بروی مصالحه ای کار می کنند که شامل یک دولت انتقالی، اصلاحات در قانون اساسی و انتخابات زودرس می شود. سئوال اینجاست که آیا پرزیدنت یانوکوویچ که تاکنون چنین با اصرار در قدرت مانده، با این شرایط موافقت می کند یا نه.

شکاف بین مردم شرق و غرب اوکراین

با تشدید بحران در اوکراین، شکاف جمعیتی- زبانی این کشور هم عمیق تر شده است. ساکنان شرقی و روس زبان این کشور بیشتر به روسیه نزدیکند، در حالیکه انتخاب اکثر ساکنان غربی، اروپاست.

در «کراکوتس» در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان، تعدادی از ساکنان برای ابراز همبستگی با تظاهرکنندگان در کی یف، گذرگاه مرزی را مسدود کرده اند. تفکر غالب در میان غرب نشینان اوکراین، نزدیک شدن به اتحادیه اروپاست.

ولادیمیر یکی از تظاهرکنندگان اوکراینی بیشتر توضیح می دهد: «اوکراینی ها خواهان رفتن به اروپا هستند برای اینکه می دانند که درآمدها آنجا در مقایسه با اوکراین خیلی بالاتر است. در اوکراین فقط فقر وجود دارد، فقر.»

در پی خشونت های اخیر اوکراین، که بی شک مرگبارترین آنها از زمان استقلال این کشور محسوب می شوند، نگرانی هایی، بویژه از جانب مسکو، در مورد آغاز «جنگ داخلی» اوکراین مطرح شده است.

دیمیتری ترنیت، مدیر بنیاد کارنگی مسکو در این باره می گوید: «فکر کنم همین الان هم مردم حرف جنگ داخلی و تجزیه کشور را می زنند. حتی تصور این مسئله هم وحشتناک است. بنابراین باید آنرا فراموش کنیم. امیدواریم که چنین چیزی اتفاق نیفتند. بار مسئولیت جلوگیری از این مسئله بر روی دوش نخبگان سیاسی اوکراین است، باری که تاکنون هیچوقت اینقدر سنگین نبوده است.»

در یکی از مناطق روس زبان در نقطه مرزی اوکراین با ورسیه، براحتی از «فدرالیسم» بعنوان راه حل خروج کشور از بحران یاد می شود تا آنجا که والری هالنکو، رییس شورای منطقه «لوهانسک» می گوید: «ما معتقدیم که اداره اوکراین بشکلی فدراتیو امنیت مردم را تضمین خواهد کرد. برای اینکه هیچکس اینجا نخواهد آمد تا بما بگوید چگونه زندکی کنیم، چگونه عاشق سرزمین مادریمان باشیم و از چه منافع سیاسی دفاع کنیم.»

در کریمه اما اوضاع کمی متفاوت است. تنها منطقه «خودمختار» اوکراین، که روس زبانها در آن اکثریت دارند. سیاست خروشچوف در دهه پنجاه میلادی بود که این منطقه را ضمیمه اوکراین، یکی از جمهوری های وقت شوروی سابق کرد. امروز هم بنوعی «فدرالیسم» مورد نظر، بر این منطقه جاریست.