ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 20.02.2014, 20:21
آژانس: ایران به مفاد توافق ژنو عمل کرده است

رادیوفردا: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که ایران به مفاد توافقنامه موقت ژنو عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این گزارش که روز پنجشنبه یکم اسفند  و ساعاتی پس از پایان دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای برای رسیدن به یک توافق جامع منتشر شده، دومین گزارش مثبت آژانس در در دو ماه اخیر به شمار می‌رود.

در این گزارش آمده است که ایران اندوخته اورانیوم ۲۰ درصدی خود را از زمان اجرایی شدن توافق موقت ژنو در بیستم ژانویه ۲۰۱۴ به میزان یک‌چهارم کاهش داده است.

آژانس در گزارش خود می‌‌گوید: «اقداماتی که از سوی ایران انجام شده و تعهدات بیشتری که ایران پذیرفته، بیانگر یک گام مثبت به جلو است.»

این دومین گزارش ماهیانه آژانس درباره نحوه اجرای توافق هسته‌ای ژنو است.

در ازای همکاری بیشتر ایران با آژانس و نیز تعلیق برخی از فعالیت‌های هسته‌ای، کشورهای غربی نیز  بخشی از تحریم‌های ایران را به مدت شش ماه به حال تعلیق درآورده‌اند.

آژانس همچنین در گزارش خود  قید کرده که ایران غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را انجام نمی‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید غنی‌سازی اورانیوم با غنای پایین همچنان در تاسیسات غنی‌سازی ایران با همان سرعتی که در ماه گذشته گزارش شده بود، ادامه دارد که به این معناست که اندوخته  اورانیوم کمترغنی‌شده ایران در سه ماه گذشته افزایش پیدا کرده است.  غنی‌سازی با غنای پایین و بدون افزودن سانتریفیوژهای بیشتر٬ مطابق با توافق ژنو است.

این گزارش همچنین یادآور شده که ایران پس از  اجرای توافق ژنو سانتریفیوژ تازه‌ای در نطنز و  فردو نصب نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در مورد رآکتور۲۰ مگاواتی اراک نیز آژانس می‌گوید: «هیچ قطعه عمده‌ای در این رآکتور نصب نشده و تولید و آزمایش  سوخت هم برای این رآکتور انجام نگرفته است.»

آژانس اعلام کرده است که ایران همچنین «پرسشنامه اطلاعات طراحی» در مورد تاسیسات  اراک را در اختیار این نهاد قرار داده است. دسترسی‌ به کارگاه‌های ساخت سانتریفیوژ، کارگاه‌های روتور سانتریفیوژ و و انبارها از دیگر اقداماتی است که ایران در این مدت انجام داده است.