ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 20.02.2014, 17:47
توقیف روزنامه آسمان و بازداشت مدیرمسئول

روزنامه «آسمان» که ۱۶ بهمن‌ماه از هیأت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار دریافت کرده بود، توقیف و مدیرمسئولش بازداشت شد.

به گزارش ایسنا، هفته‌نامه تحلیلی-خبری آسمان درخواست خود را برای تغییر وضعیت به هیأت نظارت بر مطبوعات تسلیم کرده بود که در ۱۴ بهمن‌ماه با این درخواست موافقت شد و این روزنامه انتشار خود را از ۲۶ بهمن‌ماه آغاز کرد اما درست هفت روز پس از انتشار، این روزنامه به علت انتشار مطلبی درباره قصاص در شماره چهارم خود توقیف شد.

در همین ارتباط پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران با تایید خبر اعلام کرد: با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، روزنامه «آسمان» به دلیل انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات اسلامی توقیف شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در اطلاعیه پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران آمده است:

«روزنامه یادشده در شماره روز سه‌شنبه مورخ ۱۳۹۲.۱۱.۲۹ با انتشار مطلبی نوشته بود که حکم قصاص غیرانسانی است.

متعاقب انتشار این مطلب سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیرمسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد.

در پی ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، بازپرس پرونده پس از رسیدگی، دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و ابلاغ کرد.»

بر اساس گزارشها مدیرمسئول روزنامه آسمان هم که امروز (پنجشنبه) با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به این دادسرا مراجعه کرده بود، به زندان اوین منتقل شد.

نوشاد عمادی از دوستان عباس بزرگمهر - مدیرمسئول روزنامه آسمان - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این خبر توضیح داد: برای آقای بزرگمهر قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود که به علت پایان وقت اداری قرار دادن وثیقه به صبح شنبه موکول شد و آقای بزرگمهر به زندان اوین منتقل شدند.

پیشتر، علاءالدین ظهوریان - دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات - در تماس خبرنگار ایسنا در این باره گفته بود: هیأت نظارت بر مطبوعات درباره روزنامه «آسمان» جلسه تشکیل نداده و به وضعیت این روزنامه در روز دوشنبه رسیدگی می‌شود، بنابراین ممکن است روزنامه «آسمان» ‌از سوی نهاد دیگری توقیف شده باشد.

سخنان مدیرمسئول

«عباس بزرگمهر» مدیرمسئول روزنامه «آسمان» نیز ساعاتی قبل در گفت‌و‌گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر توضیح داد: روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه در روزنامه آسمان مطلبی منتشر شد که در آن استادان و دانشجویان دهه 60 یادی از همان ایام کرده بودند و خاطرات خود را درباره دهه ۶۰ گفته بودند. در همین میان دکتر هرمیداس باوند درباره بیانیه‌ای که در آن زمان درباره قصاص مطرح شده بود، خاطره‌ای گفته بود. عنوان این بیانیه، قصاص «غیرانسانی» بود که همین پسوند غیرانسانی مسئله‌ساز شد.

او ادامه داد: من در نسخه‌ای که برای چاپخانه قرار بود فرستاده شود، این پسوند را حذف کردم اما متأسفانه بخش فنی روزنامه سهوا نسخه اصلاح‌نشده را برای چاپخانه فرستاده بود. با توجه به اینکه روزنامه ما شماره‌های ابتدایی خود را منتشر می‌کند و امکانات فنی کمی داریم، چنین اشتباهی ممکن است که اتفاق بیافتد.

بزرگمهر با بیان اینکه ما خودمان پس از چاپ و توزیع روزنامه متوجه چنین اتفاقی شدیم، تصریح کرد: اولین خبر را در این‌باره، یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرد که من در تماس با آن خبرگزاری ماجرا را توضیح دادم. اما متأسفانه رسانه‌های دیگر نیز به این موضوع دامن زدند و موضع گرفتند. برخی، از این اتفاق به عنوان یک بُل سیاسی برای حذف رقیب استفاده کردند. این در حالی است که من به‌عنوان مدیرمسئول روزنامه آسمان، در همان زمان که چنین بیانیه‌ای منتشر شد، جزو مخالفان این عقیده بودم.

مدیرمسئول این روزنامه تازه منتشرشده درباره موضع‌گیری برخی افراد تصریح کرد: آقای کوشکی در این زمینه موضع گرفته‌اند و به روزنامه آسمان‌ و سردبیر آن حمله کرده‌اند. این در حالی است که اگر آقای کوشکی جبهه رفته است، من در خط مقدم جنگیده‌ام. اگر او جنگیده است، من شیمیایی جبهه هستم که حتی به دنبال دریافت کارت جانبازی نیز نرفته‌ام. آقایان طوری رفتار می‌کنند که گویی آن‌ها امامزاده هستند و ما بچه یزید.

عباس بزرگمهر درباره جزئیات احضار خود به دادسرای رسانه نیز گفته بود: ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه ظهر روز پنجشنبه که من در خارج از شهر تهران بودم، مدیر دادسرای رسانه با من تماس گرفت و گفت برای ارائه توضیح به دادسرای رسانه بیایید. من با توجه به اینکه فاصله زیادی با شهر داشتم، درخواست کردم که این قرار به روز شنبه صبح موکول شود اما نپذیرفتند و من در حال حاضر در حال رفتن به دادسرای رسانه برای ارائه توضیحات هستم.