ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 20.02.2014, 9:46
درگیری خونین در میدان استقلال کیف

آتش‌بس دو روزه میان مخالفان و دولت اوکراین چند ساعت بیشتر دوام نیاورد و پلیس و معترضان دوباره در کیف پایتخت این کشور درگیر شده‌اند.

شب گذشته، چهارشنبه ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه) سایت ریاست جمهوری اوکراین با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که دو طرف با شروع مذاکره برای پایان دادن به خون‌ریزی‌ها موافقت کرده‌اند.

اما صبح روز پنجشنبه دوباره تظاهرات‌کنندگان به سمت پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند و پلیس هم از ماشین‌های آبپاش برای پراکنده کردن معترضان استفاده کرد.

گزارش شده از صبح روز  پنجشنبه تا کنون حداقل ۱۰ نفر کشته شده‌اند.

عکاس محلی خبرگزاری رویترز می گوید حداقل پانزده جسد را صبح پنجشنبه در نزدیکی میدان استقلال و بصورت جدا از هم، مشاهده کرده که روی آنها را با پتو پوشانده بودند.

برخی منابع محلی اوکراین هم از به گروگان گرفته شدن دهها مامور پلیس از سوی مخالفان در صبح پنجشنبه خبر داده اند.

خبرهای تایید نشده دیگری هم حکایت از آن دارد که «تک تیراندازها» که هویت آنها مشخص نیست، قلب شهروندان را نشانه می‌گیرند.

در همین حال وزارت دفاع اوکراین از احتمال دخالت ارتش در عملیات «ضد تروریستی» قریب الوقوع در این کشور خبر داده است.

همزمان، یکی از مسئولان سفارت فرانسه در کی یف از لغو دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا با رییس جمهوری اوکراین در پی بحرانی تر شدن اوضاع خبر داده است.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه لهستان با گذاشتن پیامی در توییتر، گفته است که ملاقات وزرای خارجه لهستان، فرانسه و آلمان با رییس جمهوری اوکراین در کی یف طبق برنامه قبلی صورت می گیرد.

ادامه درگیری مخالفان با نیروهای ضد شورش درحالی صورت می گیرد که روز گذشته ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری این کشور با اعلام آتش بس، از توافق با رهبران اصلی اپوزیسیون خبر داد. تصمیمی که از قرارمعلوم مورد توجه همه گروههای مخالف قرار نگرفته است.

تحریم اوکراین؟

اتحادیه اروپا قرار است امروز در نشستی درباره وضع تحریم‌های احتمالی علیه اوکراین تصمیم بگیرد.

تحریم تسلیحات نظامی از مواردی است که اروپا در نظردارد درباره آن رای‌گیری کند.

مخالفان دولت ویکتور یانوکوویچ مدت‌هاست از اتحادیه اروپا و آمریکا می‌خواهند که علیه مقام‌های دولتی این کشور که در اعمال خشونت دست دارند، تحریم وضع کند.

پیش‌تر ایالات متحده آمریکا صدور ویزا برای ۲۰ مقام اوکراینی را ممنوع اعلام کرد.

تخلیه ساختمان دولت در کیف

یک منبع دولت اوکراین اعلام کرد از تمامی وزرای کابینه خواسته شده ساختمان‌ کابینه را تخلیه کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساختمان وزرای کابینه اوکراین به دلیل تشدید اعتراضات و انتشار اخباری مبنی بر ورود معترضان به ساختمان‌ها و مراکز دولتی در شهر کی یف تخلیه شد. از تمامی کارمندان این ساختمان خواسته شده است که هر چه سریعتر محل را ترک کنند.

یکی از اعضای پارلمان اوکراین به خبرنگاران گفت: از تمامی اعضای پارلمان و کارمندان ساختمان پارلمان خواسته شده هر چه سریعتر ساختمان را تخلیه کنند.

تحریم بازی‌های سوچی

کمیته المپیک اوکراین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نگران رخدادها و خانواده‌ها و عزیزانمان در اوکراین هستیم. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در زمین مسابقات المپیک زمستانی سوچی برای آنها افتخار آفرین باشیم.

اگرچه بیشتر ۴۴ ورزشکار اوکراینی که در سوچی حضور دارند در مسابقات شرکت کرده‌اند تعدادی از آنها قصد خود را برای بایکوت کردن این مسابقات اعلام کرده‌اند.

چهارشنبه دو اسکی‌باز اوکراینی در مسابقه نیمه نهایی شرکت نکردند.

کمیته المپیک سوچی از ورزشکاران این کشور در سوچی خواسته مسابقات را تحریم نکنند.


منابع: بی بی سی، یورونیوز، ایسنا