ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 19.02.2014, 20:27
تابوشکنی ستاره بزرگ موسیقی ایران

ایران امروز: ویدئوموزیک تازه گوگوش، ستاره بزرگ موسیقی ایران، به نام «بهشت» بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و در میان ایرانیان و نیز رسانه‌های خارجی داشت. خانم گوگوش در این ویدئوموزیک شش دقیقه‌ای از حقوق دگرباشان جنسی حمایت می‌کند. وبسایت روزنامه آلمانی «دی‌ولت» روز چهارشنبه ۱۹ فوریه گزارش مبسوطی در باره این ویدئوموزیک منتشر کرد.

روزنامه «دی‌ولت» حمایت گوگوش، ستاره پرآوازه و محبوب موسیقی ایران از حقوق دگرباشان جنسی را «تابوشکنی» نامیده است. خانم گوگوش پس از «انقلاب اسلامی» از خواندن در ایران محروم شد، هر چند در این مدت آثار او همه‌جا یافت می‌شد و مردم با رغبت آنها را گوش می‌کردند. بعد از حدود ۲۱ سال گوشه‌نشینی گوگوش در سال ۱۳۷۹ از کشور خارج شد و در آمریکا سکنی گزید.

گوگوش در ویدئوموزیک «بهشت» می‌خواند:

از این بیراهۀ تردید / از این بن بست می‌ترسم
من از حسی که بین ما / هنوز هم هست می‌ترسم
ته این راه روشن نیست / منم مثل تو می‌دونم
نگو باید بُرید از عشق / نه می‌تونی نه می‌تونم
نه می‌تونیم برگردیم / نه رد شیم از تو این بن‌بست
منم می‌دونم این احساس / نباید باشه اما هست

دارم می‌ترسم از خوابی / که شاید هر دومون دیدیم
از اینکه هر دومون با هم / خلاف کعبه چرخیدیم
واسه کندن از این برزخ / گریزی غیر دنیا نیست
نمی‌دونم ولی شاید / بهشت اندازه ما نیست
ته این راه روشن نیست / منم مثل تو می‌دونم
نگو باید بُرید از عشق / نه می‌تونی نه می‌تونم
نه می‌تونیم برگردیم / نه رد شیم از تو این بن بست
منم می‌دونم این احساس / نباید باشه اما هست

پگاه فریدونی, هنرپیشه آلمانی ایرانی‌تبار بازی زیبایی در این فیلم کوتاه دارد. او در این ویدیوموزیک شش دقیقه‌ای نقش دختر جوانی را بازی می‌کند که باید علیه موانع مختلفی مبارزه کند؛ از جمله علیه پدرش که دوست دختر او را نمی‌پذیرد و علیه جوان‌هایی که به او  به‌خاطر  داشتن گرایش متفاوت جنسی، حمله می‌کنند.

این ویدئوموزیک در برلین تهیه شده و فیلم‌نامه آن را نوید اخوان نوشته و خودش هم آن را کارگردانی کرده است. «دی ولت» نوشته است ویدیوموزیک «بهشت» در چند روز اخیر از طریق سایت‌های «رادیوجوان» و «بیاتو»(bia2) بیش از یک میلیون و سیصد هزار بار دانلود شده است. در یوتیوب در فاصله پنج روز بیش از ۱۲۰ هزار بیننده داشته است.