ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 18.02.2014, 15:03
حال‌وهوای دانشگاه تهران بعد از «رهبر»

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲

“فرهاد رهبر”، پس از شش سال ریاست، امروز از این دانشگاه رفت.

خبرنگار سرویس دانشگاهی ایسنا امروز پس از اعلام خبر تغییر رییس دانشگاه تهران به این دانشگاه رفت تا حال و هوای دانشجویان و دانشکده‌های دانشگاه تهران را پس از خداحافظی فرهاد رهبر گزارش کند. برخی دانشجویان با نصب پلاکارد بر روی دیوار و برخی دیگر با پخش شکلات از این تحول مدیریتی در نماد نظام آموزش عالی ایران استقبال و حمایت کردند.

رییس جدید دانشگاه باید برای حفظ استقلال بجنگد

یکی از دانشجویان دانشکده ادبیات در این باره به ایسنا گفت: تغییر رییس دانشگاه باید انجام می‌شد، ولی این اتفاق خیلی دیرتر از آنچه انتظار می‌رفت، افتاده است هرچند ما وزارت علوم را به دلیل فشارهای موجود درک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رفتارهای عاقلانه حداقل انتظاری است که از رییس جدید دانشگاه می‌رود، ادامه داد: در حال حاضر تخلفات علمی در دانشگاه‌ وجود دارد به عنوان مثال جذب بی‌ضابطه دانشجویان دکتری و یا هیات علمی برخی از این تخلفات است. به نظر من حفظ استقلال دانشگاه به خصوص در جذب هیات علمی، راه‌حلی است که می‌تواند دانشگاه تهران را به جایگاه اصلی خود بازگرداند. رییس جدید دانشگاه باید برای حفظ استقلال بجنگد.

انتخاب مدیران فارغ از مسائل سیاسی باشد

دانشجوی دیگری که به زودی از دانشکده هنرهای زیبا و از رشته موسیقی فارغ‌التحصیل می‌شود، معتقد است که فضای دانشگاه در سال‌های مدیریت فرهاد رهبر بسته و حتی امنیتی بود و از نظر علمی هم دانشگاه فعالیت‌ علمی تاثیرگذار و برجسته‌ای نداشت.

او به ایسنا گفت: حداقل انتظار ما از رییس جدید دانشگاه این است که هرم و کادر هیات علمی ارتقا پیدا کند و انتخاب مدیر گروه و روسای دانشکده‌ها فارغ از مسائل سیاسی باشد. در زمان تحصیل من، بسیاری از اساتید، خارجی بودند و سطح علمی بالایی داشتند؛ اما تدریس همه آنان در دولت گذشته تقریبا متوقف شد.

استادهای اخراجی و بازنشسته بازگرداند

یکی دیگر از دانشجویان دانشکده ادبیات، در باره برکناری فرهاد رهبر، نیز اعتقاد دارد که رفتن فرهاد رهبر از هر جهت خوب است بدون در نظر گرفتن اینکه سرپرست یا مدیر آینده چگونه خواهد بود. در حال حاضر می‌توانیم امید داشته باشیم که شرایط بهتر خواهد شد.

این دانشجو که به گفته خودش در دوره ریاست فرهاد رهبر یک سال از تحصیل تعلیق شده است، با اعتقاد بر اینکه فضای دانشگاه با تغییر دولت بهتر از گذشته شده است، در رابطه با انتظارات خود از رییس جدید دانشگاه نیز گفت: به نظر من اولین کاری که مدیر جدید باید انجام دهد، این است که استادهایی که اخراج و یا بازنشسته اجباری شده‌اند را به دانشگاه بازگردانند و عذر آن دسته اعضای هیات علمی که براساس فاکتورهای غیرعلمی جذب شده‌اند را بخواهد.

وی همچنین به حقوق دانشجویان تعلیقی نیز اشاره و اظهار کرد: باید حقوق دانشجویانی که بنا به عللی از تحصیل تعلیق شده‌اند و پس از بازگشت، سعی در جبران داشته‌اند، محترم شمرده شود و سنوات برای آنها جدا از دیوان عالی در نظر گرفته شود. اصلاح سیستم کتابخانه مرکزی دانشگاه و بازسازی فضای خوابگاه‌های دانشجویی، همچنین نگاه تخصصی به پایان‌نامه‌های دانشجویان نیز می‌تواند باعث ارتقای سطح دانشگاه شود.

زیاده‌خواهی علمی در بین دانشجویان ایجاد شود

یکی دیگر از دانشجویان که در کوی دانشگاه سکونت دارد، در رابطه با فضای خوابگاه‌ها، گفت: رییس جدید باید به این فضاها اهمیت بیشتری دهد، چرا که بر تحصیل دانشجویان تاثیر مستقیم دارد. البته ما تا یک سال آینده نمی‌توانیم بگوییم که این تغییر مدیریت خوب است یا خیر اما در کل با توجه به فضای فعلی دانشگاه، همه منتظر اتفاقات خوب هستیم.

دانشجوی دیگری که بزودی فارغ‌التحصیل می‌شود نیز انتظارات خود از رییس جدید دانشگاه تهران این گونه برشمرد: رییس جدید دانشگاه باید جایگاه واقعی علم را برای مسوولین نشان دهد و از آنها بخواهد که برای بالا بردن کیفیت علم،‌ تلاش کنند و آنها را مجاب کنند حتی اگر امکانات لازم را برای ارتقای همه دانشگاه‌ها ندارند، بر یکی دو دانشگاه تمرکز کنند.

وی با تاکید بر اینکه رییس جدید دانشگاه باید زیاده‌خواهی علمی را در دانشجویان و کادر علمی و امکانات را برای رشد علمی دانشگاه فراهم کند، افزود: برای پیشرفت، زیاده‌خواهی علمی نیاز داریم.

دانشجوی دیگری با اشاره به فضای بسته دانشگاه در سال‌های اخیر، گفت: پس از تغییر دولت، وضعیت دانشگاه نسبتا بهتر شد، اما همچنان محدودیت‌های زیادی به خصوص در اجرای مراسم تشکل‌های دانشجویی وجود دارد.

حق و حقوق دانشجویی مسئله‌ای است که دانشجوی دیگری به آن اشاره کرد و افزود: امیدواریم در دوران مدیریت دکتر امید، شان دانشجویی حفظ شود و حقوق دانشجو نسبت به دانشگاه و اساتید محترم شمرده شود.

یکی دیگر از دانشجویان، استقلال و مدیریت دانشکده‌ها را در بهبود وضعیت این دانشگاه موثر دانست و گفت: امیدواریم مدیریت جدید دانشگاه به دانشکده‌ها استقلال دهد، چرا که مدیر هر دانشکده بیشتر با دغدغه‌های دانشجویان آشناست و می‌تواند موثرتر واقع شود.

امید و انگیزه به دانشگاه بازگردد

همچنین محمد رهبری سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران با ابراز خوشحالی از تغییر ریاست دانشگاه تهران، به ایسنا گفت: از زمانی که این خبر در دانشگاه پخش شد بسیاری از دانشجویان با شنیدن این خبر، خوشحال شدند به همین دلیل می‌توان گفت این تغییر از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران مثبت بوده است.

وی اظهار کرد: عملکرد دکتر رهبر به ویژه محدودیت‌های ایجاد شده برای انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی و همچنین ایجاد فضایی بسته و خشک موجب ایجاد ناامیدی در دانشجویان شده است.

وی گفت: باید در دانشگاه تهران شرایطی فراهم شود که تشکل‌های دانشجویی بتوانند آزادانه فعالیت داشته باشند؛ چرا که در دوره گذشته بسیاری از این فعالیت‌ها محدوده شده بود.

این دانشجو یکی از کارهای نادرست در دوره ریاست فرهاد رهبر را بازنشستگی اجباری برخی اساتید دانست و افزود:‌ فضای ناامیدی که در بین دانشجویان دانشگاه تهران وجود دارد باعث شده که دانشجویان تمایلی به افزایش بارعلمی خود در کشور نداشته باشند و عزم خود را برای رفتن به کشورهای خارجی جزم کنند.

وی با اشاره به انتظار جامعه دانشجویی دانشگاه تهران از ریاست جدید این دانشگاه گفت: مهمترین مسئله‌ای که رئیس جدید باید به آن توجه کند ایجاد امید و انگیزه در دانشگاه است، به طوری که دانشجویان تمایل داشته باشند در تمامی زمینه‌های علمی و فرهنگی در دانشگاه مشارکت کنند و با آزادی بیان و بدون نگرانی دیدگاه‌ها و عقاید خود را مطرح کنند.

”نشاط” را به دانشگاه برگردانند

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران از سرپرست جدید دانشگاه درخواست کرد « با در پیش گرفتن سیاست‌های جدید، نشاط و شادابی را به دانشگاه تهران بازگرداند تا دانشگاه بتواند جایگاه خود را در تحولات فکری جامعه پیدا کند. متاسفانه این فضا اکنون وجود ندارد.»

سعید معیدفر در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تغییر ریاست دانشگاه تهران همچنین گفت: «بعد از انتخابات یازدهم،‌ مردم انتظار داشتند تغییر و تحولات وسیعی در نهادهای اجرایی به ویژه در بخش دانشگاه به وجود بیاید. دانشگاه‌ها در تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نقش مهمی دارند و بی‌تردید یکی از پیشگامان تحولاتی که به دنبال آن موجب روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شد، دانشگاهیان بودند.»

وی با بیان اینکه «در هشت سال گذشته دانشگاه بیشترین تاوان را داده است» افزود: « در این مدت بیشترین اخراج‌ها در مورد دانشجویان و اساتید رخ داد و طی هشت سال گذشته شاهد بودیم که انواع و اقسام فشارها اعم از ستاره‌دار کردن دانشجویان، بازنشسته شدن اجباری اساتید و حذف برخی رشته‌های انسانی به جامعه دانشگاهی وارد شد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به گفته‌های رئیس‌جمهور مبنی بر علت سکوت دانشگاهیان، گفت: « بدیهی است این گونه فشارها زمینه‌ساز سکوت دانشگاهیان و عدم کارایی دانشگاه‌ها شده است. »

معیدفر همچنین با انتقاد از آنچه مقاومت مجلس شورای اسلامی برای دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی علوم خواند، گفت: «با وجود آنکه پس از گذشت چند ماه از فعالیت دولت یازدهم، تکلیف وزارت علوم مشخص شد اما متاسفانه به محض انتخاب دکتر فرجی‌ دانا، برخی فشارها علیه ایشان آنقدر زیاد شد که دستشان برای هر کاری بسته ماند.»

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: «کسانی که بیشترین فشارها را به دانشگاه‌ها می‌آورند، در این مدت نگران بودند که با آمدن وزیر جدید، مسؤلیت آنها به حالت تعلیق درمی‌آید و به همین خاطر این افراد بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، علنی‌تر دست به واردکردن فشار به دانشگاه و دانشگاهیان زدند هرچند که در این مدت هم بسیاری از کارهای غیرقانونی این افراد افشا شد. »

وی در این راستا با اشاره به لغو سمیناری در دانشگاه تهران در روز گذشته(دوشنبه) ، گفت: « سمیناری که با موضوع «فراخوان رئیس‌جمهور برای شکستن سکوت دانشگاهیان» در دانشگاه تهران طراحی شده بود، متاسفانه روز گذشته به دستور فرهاد رهبر (رئیس وقت) و معاونت فرهنگی دانشگاه لغو شد.»

معیدفر همچنین با بیان اینکه « امیدواریم این تصمیم وزیر علوم باعث ایجاد محذوریت بیشتر در امور دانشگاه‌ها نشود» گفت: «فضای دانشگاه باید فضای امید و نشاط در تمامی امور علمی و فرهنگی باشد. زمانی که دانشگاه یک جامعه دچار افسردگی و یأس باشد، جامعه نیز دچار یاس است؛ چرا که خیل عظیمی از دانشجویان و دانشگاهیان در جامعه حضور دارند و اگر فرصت جامعه‌پذیری پیدا نکنند، سلامت و نشاط جامعه به خطر می‌افتد.»

وی در پایان با اشاره به انتظارات دانشگاهیان از سرپرست جدید دانشگاه تهران گفت: « انتظار می‌رود سرپرست جدید دانشگاه با در پیش گرفتن سیاست‌های جدید، نشاط و شادابی را به دانشگاه تهران بازگرداند تا دانشگاه بتواند جایگاه خود را در تحولات فکری جامعه پیدا کند. متاسفانه این فضا اکنون وجود ندارد و سرپرست جدید دانشگاه کار بسیار سختی را در پیش خواهد داشت.»

به مسائل کیفی توجه کنند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به تغییر رییس دانشگاه اظهار کرد: در دوره دکتر رهبر توجه دانشگاه تهران بیشتر معطوف به مسائل کمی بود از این رو انتظار می‌رود در مدیریت جدید کیفیت در دانشگاه بیشتر مطرح شود.

راشد محصل در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگر بخواهیم مشکلات را در دانشگاه تهران به صورت کلی ارزیابی کنیم، می‌توان گفت در دوره فعالیت ریاست جدید دانشگاه تهران باید استقلال دانشکده‌ها افزایش پیدا کند و کارهای مختلفی در زمینه افزایش کیفیت در دانشگاه انجام شود.

افزایش اختیار در پذیرش دانشجوی دکتری و همچنین استخدام اعضای هیئت علمی مسئله‌ای بود که دکتر محصل به آن اشاره و افزود: باید استقلال دانشگاه‌های بزرگ به ویژه آنهایی که دارای هیئت ممیزه هستند افزایش پیدا کند و بتوان با ایجاد برنامه ریزی‌هایی در این زمینه ، کیفیت را در دانشگاه افزایش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران توجه به مسئله کیفی و در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی و همچنین افزایش اختیارات دانشکده‌ها را از مهمترین مطالبات جامعه دانشگاهی دانشگاه تهران خواند و خاطر نشان کرد: باید اقداماتی در زمینه بالا بردن کیفیت در دانشگاه تهران انجام شود.

تغییر رئیس دانشگاه تهران یک مطالبه عمومی بود

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تغییر رییس دانشگاه تهران می‌تواند شرایط مناسب جدیدی را در این دانشگاه ایجاد کند، گفت: همین تغییر وضعیت ریاست دانشگاه یک مطالبه عمومی بود که انجام گرفت.

خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه شورای صنفی دانشکده و برخی دانشکده‌های دیگر دانشگاه تهران سالهاست که منحل و یا غیرفعال شده، اظهار کرد: به نظر من اولویت رئیس جدید دانشگاه تهران، باید بررسی نحوه جذب دانشجوی دکتری و هیئت علمی در دانشگاه باشد.

وی با اشاره به پذیرش شماری از دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی بدون داشتن شرایط و ملاک‌های مورد نیاز ، تصریح کرد: این امر وضع علمی دانشگاه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

لزوم توجه به نهادهای تعطیل شده‌ای مانند شوراهای صنفی و تشکل‌های فرهنگی در دانشکده‌ها از دیگر نکاتی بود که این عضو سابق شورای صنفی به آن اشاره کرد و افزود: برای از بین بردن جو امنیتی حاکم بر دانشگاه لازم است نهادهای دانشجویی تعطیل شده و تاثیرگذار دوباره در دانشگاه زنده شوند و پویایی و نشاط دانشجویی به دانشگاه بازگردد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کمیته انضباطی به برخی از دانشجویان نامه‌هایی را داده است که هرگز به آن رسیدگی نشده و پرونده برخی دانشجوها برای مدت طولانی باز مانده است که لازم است رئیس دانشگاه علاوه بر رسیدگی به این پرونده‌ها، حکم کمیته انضباطی سایر دانشجویان را نیز بازبینی کند.

وی در پایان گفت: امیدوارم بتوان آرامش را بار دیگر به دانشگاه تهران بازگرداند.

اقتدار علمی و فضای ‌آزاد باید به دانشگاه تهران بازگردد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تغییر ریاست این دانشگاه را اقدامی “مثبت” ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه دوره ریاست دکتر رهبر به اتمام رسیده بود این تغییر می‌تواند فواید زیادی را برای دانشگاه به همراه داشته باشد.

دکتر غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به مشکلات موجود در دانشگاه اظهار کرد: دکتر امید که در حال حاضر با عنوان سرپرست دانشگاه تهران مطرح شده‌اند به علت داشتن سابقه درخشان در آموزش عالی قطعا می‌توانند بسیاری از مشکلات و چالش‌ها را از بین ببرد.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گفت: یکی از بحث‌ها و مسائلی که در دانشگاه تهران مطرح بود “نبود فضایی باز و آزاد ” بوده است. به همین دلیل امیدواریم دانشگاه تهران بتواند در دوره ریاست جدید یک فضای بازتری را تجربه کند.

داشتن یک رویکرد جدی در حل مسائل دانشگاهی برای رسیدن به اقتدار علمی دانشگاه تهران که در حال حاضر جامعه دانشگاهی به آن نیاز دارد مساله‌ای بود که دکتر غفاری به آن اشاره و اظهار کرد: باید در دانشگاه تهران برنامه‌ریزی‌های علمی در جهت بالا بردن اقتدار علمی و رساندن این دانشگاه به جایگاه حقیقی‌اش انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران انتظار جامعه دانشگاهی این دانشگاه را ایجاد فضایی آزاد دانست و افزود: باید در دانشگاه فضایی فراهم شود که دانشجویان و اساتید بتوانند دیدگاه‌ها و نظرات خود را به راحتی بیان کنند و برای تشکل‌های دانشجویی و نظرات اساتید ارزش و اهمیت بیشتری قائل شود.

دکتر غفاری در خاتمه نبود فضای آزاد در دانشگاه تهران را یکی از مشکلات ریاست دکتر رهبر دانست و خاطرنشان کرد: آن مقدار که از دانشگاه تهران انتظار می‌رفت فضای پویا و آزاد وجود نداشت اما امیدواریم این تغییرات بتواند در ایجاد دانشگاه مطلوب موثر باشد.