ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.02.2014, 15:13
منصور کوشان درگذشت

منصور کوشان، نویسنده، شاعر، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و عضو دیرین و فعال کانون نویسندگان ایران روز یکشنبه (۲۷ بهمن ۱۳۹۲) در پی بیماری طولانی سرطان درگذشت. او پس از خروج از ایران در شهر استاوانگر نروژ زندگی می‌کرد.

آقای کوشان یکی از اعضای با سابقه کانون نویسندگان ایران بود و در سه دهه‌ی‌ اخیر از جمله‌‌ی کسانی بود که در فعال نگه‌داشتن جمع مشورتی کانون نقش فعالی داشت. او همچنین در تهیه و نگارش متن نامه ۱۳۴ نویسنده ایرانی با نام «ما نویسنده‌ایم» مشارکت فعال داشت.

پس از تشدید فشار بر کانون نویسندگان ایران که اوج آن قتل دو نویسنده عضو کانون؛ محمد مختاری و محمدجعفر پوینده بود، از ایران خارج و در نروژ ساکن شد.

در خارج از کشور، برای مدتی فصلنامه ادبی-فرهنکی «جنگ زمان» را منتشر می‌کرد. همچنین همراه با ۱۸ نویسنده‌ی دیگر از کشورهای مختلف جهان در «دایره المعارف سانسورجهان» نگارش بخش ایران را به عهده گرفت و در سال ۲۰۱۰ جایزه آزادی بیان اوسیتزکی را دریافت کرد.

از منصور کوشان چندین رمان‌ و داستان‌، دفتر در شعر، نمایش‌نامه و یک اثر پژوهشی در نقد نمایش‌نامه‌های ایبسن منتشر شده است. محاق؛ خواب صبوحی و تبعیدی‌ها؛ آداب زمینی؛ زنان فراموش شده؛ دهان خاموش؛ راز بهارخواب؛ واهمه‌های مرگ؛ واهمه های زندگی؛ قربانیان خواب پنهان؛ بودن از نبودن؛ یک بار دیگر، یک بازی دیگر؛ کسوف عروسک‌ها؛ محفل عاشقان؛ بازی‌های پنهان؛ مفهوم دیگر الفبا؛ سال‌های شبنم و ابریشم؛ و قدیسان آتش و خواب‌های زمان؛ از جمله آثار برجای مانده از منصور کوشان هستند.

کوشان علاوه بر انتشار این داستان‌ها، نمایشنامه‌ها و مجموعه شعرها، در مجله‌های ادبی همچون «دنیای سخن»، «تکاپو» و «آدینه» و همچنین روزنامه «آیندگان» نیز فعالیت کرده است.