ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.02.2014, 6:46
نامه سرگشاده به احزاب پارلمان سوئد

۱۳ فوریه ۲۰۱۴ / ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
نامه سرگشاده به احزاب پارلمان سوئد

حزب مرکز (Centerpartiet)
حزب لیبرال مردم (Folkpartiet liberalerna)
حزب دمکرات مسیحی (Kristdemokraterna)
حزب محیط زیست, سبزها (Miljöpartiet de gröna)
حزب جامعه میانه روها (Moderata samlingspartiet)
حزب کارگری سوسیال دمکرات سوئد (Sveriges socialdemokratiska arbetarparti)
حزب چپ (Vänsterpartiet)

سلام،
در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ جمهوری اسلامی, آقای حسن روحانی پیروز شد. سخنان او درجریان مبارزات انتخاباتی بر علیه کمبود آزادی، در مورد آزادی زندانیان سیاسی و بهبود روابط با جهان موجب پیروزی بزرگ او بر سه نامزد دیگرمورد تایید شورای نگهبان شد.

این وعده‌ها اما تا کنون عملی نشده اند و وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان نگران کننده باقی مانده است.

در طول ۷ ماه گذشته، بیش از ۲۴۷ نفردر ایران اعدام شده‌اند که از آن میان اعدام شانزده تن در ملاء عام صورت گرفته است. اقلیتهای مذهبی و قومی همچنان مورد تعقیب و آزار قرار می‌گیرند، دستگیری‌ها و شکنجه، سانسور و اعمال محدودیت بر رسانه‌ها همچنان در دستور روز است.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، میرحسین موسوی و مهدی کروبی, و همچنین زهرا رهنورد همسر موسوی هنوز بدون کوچکترین امکان برقراری ارتباط با جهان خارج در بازداشت خانگی بسر می‌برند.

بازداشت آنها در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ پس از آن صورت گرفت, که از هواداران خود خواستند به سازماندهی تظاهرات در حمایت از جنبش‌های اعتراضی جهان عرب بپردازند.

در ماه های اخیر، تمرکز جهان در تعامل با جمهوری اسلامی ایران به طور عمده بر سر برنامه تکنولوژی هسته‌ای ایران بوده است. ما به همین دلیل نگران آن هستیم که وضعیت حقوق بشر در ایران پس از امضای قراردادی دائمی از این هم بدتر شود.

آیا سوئد و جهان غرب, به نفع توافقی بلند مدت با ایران بر سر برنامه فن‌آوری هسته‌ای, بر وضعیت حقوق بشر در ایران چشم فرو خواهند بست؟ ما امیدواریم که پاسخ منفی باشد.

ما خواهان آنیم که نمایندگان سوئد در جلسه بعدی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مارس ۲۰۱۴ تلاش کنند مدت ماموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران تمدید شود.

اکنون, در فوریه سال ۲۰۱۴, میر حسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد وارد چهارمین سال بازداشت خانگی خود می‌شوند, بی محاکمه و بدون هیچ گونه حقوقی.

ما انتظار داریم که سوئد, به روشنی به مقامات ایران اعلام کند که خواهان آزادی کاندیداهای سابق ریاست جمهوری و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی ایران است.


اتحادیه سراسری ایرانیان مقیم سوئد - کمیته حقوق بشر
سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) - سوئد
اتحاد جمهوری خواهان ایران - استکهلم
رادیو گفتمان استکهلم
حامیان جنبش سبز ایران - استکهلم