ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.02.2014, 7:59
پشت صحنه تاخیر پخش زنده سخنرانی روحانی

* گفت‌وگوی روحانی با یک‌ساعت و نیم تاخیر از سیما پخش شد
* اختلاف ضرغامی با مسوولان «پاستور» درباره «مجری» باعث شد رییس «رسانه‌ملی» مانع پخش گفت‌وگو در ساعت مقرر شود
* روحانی: به دلایلی که نمی‌خواهم بازش کنم گفت‌و‌گو به تاخیر افتاد
* نامه نیمه‌شب ضرغامی به شورای نظارت بر صداوسیما:  در مورد انتخاب مجری توسط روسای محترم قوا اظهارنظر نمائید
* رییس‌جمهور بابت کاستی‌های توزیع «سبد کالا»  از مردم عذرخواهی کرد

‌شرق، طاهره ریاحی: شب گذشته رییس جمهوری فراز صحبت‌های خود را در گفت‌و‌گوی تلویزیونی‌اش در صدا و سیما اینگونه آغاز کرد: «از مردم عزیزی که مدت مدیدی برای تماشای این برنامه پای تلویزیون بودند عذر خواهی می‌کنم» و سپس خطاب به خانم پوریامین مجری برنامه گفت: «خوشحالم که با این تاخیر شما را در این برنامه داریم»

روحانی در بخش پایانی سخنانش بازهم گریزی به تاخیر پخش زد و گفت: «امشب به دلایلی که نمی‌خواهم بازش کنم گفت‌و‌گو به تاخیر افتاد.»

گفت‌و‌گوی حسن روحانی با مردم در صدا و سیما که قرار بود ساعت ۲۱ پخش شود با بیش از یک ساعت و نیم تاخیر آغاز شد و در این فاصله سریال تلویزیونی «عصر پاییزی» روی آنتن رفت. در مدت زمان میان ساعت از پیش اعلام شده و ساعت پخش گفت‌و‌گوی روحانی، «شبکه یک» سیما زیرنویس کرد که به محض دریافت تصاویر از نهاد ریاست جمهوری، گفت‌و‌گو پخش خواهد شد. اما خبرهای پشت صحنه این تاخیر از واقعیت‌های متفاوتی حکایت داشت.

انتشار اولین خبر را «ایرنا» کلید زد و با انتشار خبری نوشت: «رییس صدا و سیما مانع پخش گفت‌و‌گوی تلویزیونی رییس جمهوری شد.»

خبرگزاری دولت، پس از انتشار این خبر برای لحظاتی از دسترس خارج شد، اما همزمان با پخش سخنرانی رییس جمهوری این خبرگزاری هم به روال عادی کار خود بازگشت. این در حالی است که پیش‌تر فعالان شبکه‌های اجتماعی این خبر را نقل کردند.

اخبار غیر رسمی دیگری هم حکایت می‌کرد ضرغامی رییس صدا و سیما چند شرط برای پخش برنامه تلویزیونی روحانی قرار داده است: نخست حضور مجری و نشست پرسش و پاسخ و شرط دیگر آغاز سخنرانی رییس جمهوری با مردم پس از اتمام برنامه «شب آفتابی» که میزبان آن «حداد عادل» در «شبکه پنج» سیما بود و کش و قوس همین شروط، تاخیر پخش گفت‌و‌گوی زنده را رقم زد.

بر اساس خبرهای غیر رسمی، رییس جمهوری تمایل داشت تنها با حضور یک مجری در گفت‌و‌گوی زنده حاضر شود. اما با حضور روحانی‌نژاد برنامه با حضور دو مجری و در قالب پرسش و پاسخ روی آنتن رفت برگزار شد.

جمله روحانی در آغاز سخنانش مبنی بر اینکه «خوشحالیم که شما را در این برنامه داریم» خطاب به «پور‌یامین» اشاره تلویحی وی به این نکته تلقی شد.

محمد رضا صادق مشاور رسانه‌ای دولت درباره تاخیر پخش برنامه به «شرق» گفت: «علت تاخیر را از آقای ضرغامی جویا شوید.» او افزود: «آقایان با تحمیل نظرات و خواسته‌های خود امکان پخش برنامه در موعد مقرر را فراهم نکردند و در اطلاع رسانی‌ای خلاف واقعیت، علت تاخیر را نقص فنی اعلام می‌کنند.»

خبرگزاری «تسنیم» اما روایت دیگری از علت تاخیر این برنامه داشت. و مدعی شد: «برخی چهره‌های نزدیک به دولت خواستار چینش مجری‌ها و سوالات توسط خود دولت به سیاق گفت‌وگوی تلویزیونی پیشین رئیس جمهوری بودند. با این وجود مسئولان صداوسیما بر لزوم آزاد بودن سوالات از رئیس‌جمهوری تاکید کرد.»

این خبرگزاری به نقل از «منابع آگاه» نوشت: «مخالفت ریاست‌ جمهوری با مجری برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی علت تاخیر و عدم پخش مصاحبه زنده رئیس‌جمهوری است. روز قبل از مصاحبه رئیس‌جمهوری، روحانی‌نژاد از سوی دفتر رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود اما در اخرین دقایق منتهی به آغاز مصاحبه، رییس‌جمهوری اصرار می‌کند که خانم پوریامین هم به عنوان مجری در مصاحبه حضور داشته باشد و این اقدام بدون هماهنگی قبلی با سازمان صدا و سیما انجام گرفته بود.

اصرار نهاد ریاست‌جمهوری بر انتخاب مجری توسط این نهاد، موجب شد که گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در ساعت مقرر پخش نشد و به تعویق بیافتد. پس از دقایقی، صداوسیما می‌پذیرد که خانم پوریامین نیز در کنار آقای روحانی‌نژاد به عنوان مجریان برنامه حضور داشته باشند.»

خبرگزاری «فارس» هم در خبری مشابه «تسنیم» و باز هم به نقل از «منابع آگاه» خبری مشابه خبر «تسنیم» منتشر کرد. اما خبرگزاری «ایسنا» به نقل از «منابع آگاه» نوشت: «با تاکید بر این‌که هیچ مشکل فنی برای پخش گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهوری با مردم وجود ندارد؛ مخالفت رییس سازمان صداوسیما با دو مجری در نظر گرفته شده برای این گفت‌وگوی زنده که هر دو نیز از کارمندان صداوسیما هستند باعث عدم پخش گفت‌وگوی زنده رییس‌جمهوری با مردم در موعد مقرر شد.»

نهایتا اما برنامه گفت‌و‌گوی تلویزیونی حسن روحانی با مردم همزمان با پایان گفت‌و‌گوی حداد عادل در شبکه ۵ سیما و با حضور دو مجری صدا و سیما پوریامین و روحانی‌نژاد آغاز شد. اما انگار پس لرزه‌های پخش این گفت‌و‌گوی تلویزیونی همچنان ادامه خواهد داشت زیرا بلافاصه پس از اتمام برنامه گفت‌و‌گوی زنده رییس جمهوری و در اولین ساعات بامداد امروز، رئیس سازمان صداوسیما در نامه‌ای به رییس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما خواستار تعیین تکلیف درباره این موضوع (انتخاب مجریان برنامه از سوی رییس جمهوری) شد.

متن کامل این نامه به گزارش «فارس»، به این شرح است: «جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی رئیس محترم شورای نظارت بر سازمان صداوسیما: با سلام احتراما؛ با توجه به اهمیت تاخیری که در شروع مصاحبه زنده تلویزیونی رئیس جمهور محترم پیش آمد؛ خواهشمند است در مورد انتخاب مجری توسط روسای محترم قوا، و امتناع از پذیرش وظیفه قانونی و حرفه‌ای رسانه ملی اظهارنظر نمائید.» اکنون باید به انتظار نشست و دید ماجرایی که از یک «پخش زنده» ساده تلویزیونی شروع شد، چه فرجامی خواهد یافت.

«رئیس جمهور و یک ملت مضحکه ضرغامی شدند»

مهدی خزعلی در فیسبوک خود نوشت:

رئیس جمهور و یک ملت مضحکه ضرغامی شدند...!
مملکتی که یک پاسدار در صدا و سیما به خود اجازه می دهد که رئیس جمهور منتخب ملت و مردم منتظر گزارش او را دو ساعت مضحکه خود کند، به جایی نمی رسد...!
اگر امروز با این پاسدار خود سر برخورد قانونی نشود، دیگر امیدی به اصلاح نیست و باید دولت به فکر تاسیس شبکه رادیو و تلویزیون مستقل باشد، باید در مجلس بعد - که ان شاء الله منتخبین ملت باشند - لایحۀ تلویزیون خصوصی را به تصویب رساند.
رسانۀ ملی با پول بیت المال، با تمام قوا در پی تضعیف و تخریب دولت است.

عذرخواهی روحانی از مردم بابت کاستی‌های توزیع سبد کالا

رییس جمهوری دیشب در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی خود که با تاخیر یک ساعت و نیم از «شبکه یک» سیما پخش شد، گفت: ‌ «از ملت بزرگ و عزیز ایران بخواهم که ۲۲ بهمن امسال متفاوت با همه ۲۲ بهمن‌ها باشد. گرچه ملت بزرگ ما همه ساله در ۲۲ بهمن عظمت و حماسه آفریدند. اما امسال سال دیگری است، سال حماسه سیاسی است و برای حماسه سیاسی تنها ۲۴ خرداد و آن حماسه بزرگ ملی شاید کافی نباشد. باید آن حماسه به حماسه حضور مردم، فریاد مردم، فریاد وحدت مرد ضمیمه شود.»

روحانی از همه افراد و تشکل‌ها واحزاب و اقوام و پیر و جوان و زن و مرد و بخصوص جوانان عزیز خواست که در ۲۲ بهمن حماسه بزرگ دیگری را بیافرینند.

وی گفت: «امیدوارم شاهد شکوه و عظمت در این روز باشیم.»رییس جمهوری گفت: ‌ «در آغاز می‌خواهم از صبر و تحمل مردم بزرگوار استانهای شمالی، ‌ هم گیلان و هم مازندران و هم روزهای اخیر در کردستان و برخی استان‌های دیگر که به خاطر بارش بی‌سابقه برف دچار برخی مشکلات شدند تشکر و سپاسگذاری کنم... مردم عزیز اول خودشان به یاری هم شتافتند و بعدش مسئولان اجرایی و نیروهای مسلح و سپاه و بسیج و ارتش به صحنه آمدند و الحمدلله مشکلات اصلی تقریبا حل شده گرچه برای روستا‌ها مشکل باقی مانده... امیدواریم مشکلات مردم رفع شود و تشکر می‌کنم از وزرایی که به منطقه رفتند و وزرایی که در تهران هستند.»

او همچنین از مردم خواست در این شرایط حساس در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنند. رییس جمهوری با اشاره به دیدارهای خود با سران کشور‌ها و دیگر تلاش‌های دیپلماتیک دولت در سطح منطقه‌ای و جهانی گفت: «در بحث توافق ژنو مردم ما شاهد بودند که توانستیم با قدرتهای بزرگ در قدم اول با عزت و حفظ حقوق ملت ما به توافق و تفاهمی برسیم و امروز شاهد هستیم بسیاری از زنجیرهای ظالمانه و به ناحقی که برتحرک اقتصادی جامعه ما بسته بودند در حال پاره شدن است. امروز در زمینه صنعت غذا و دارو و خودروسازی و پتروشیمی شاهد پاره شدن این زنجیر‌ها هستیم. در زمینه خدمات و بیمه و کشتیرانی و حتی در بخشی از زمینه‌های بانکی و پولی شاهد گسستن این زنجیر‌ها هستیم. آنچنان این حرکت باعث عصبانیت دشمنان شده که می‌بینید تندرو‌ها در آمریکا هر روز سخنی می‌گوید و رژیم صهیونیستی از این توافق عصبانی و ناراحت است. این اولین موفقیت ملت بزرگ ایران در تعامل با جهان از موضع حکمت، عزت و مصلحت است.»

رییس جمهوری ضمن تشکر از اعضای سیاست خارجی تاکید کرد: «البته سیاست‌های کلی روابط خارجی ما در چارچوب سیاستهایی است که رهبری تعیین می‌فرمایند و اجرا در اختیار دولت است.»

رییس جمهوری در مورد نحوه تعامل قوا با اشاره به دیدارهای خود با سران دوه قوه قضاییه و مقننه و نیز نماینگان مجلس گفت: ‌ «ما در بحث یارانه به وحدت نظر نیاز داریم. البته تبصره‌ای تقدیم مجلس کردیم که حالا فراز و نشیب دارد که ببینیم تصمیم نهایی مجلس چه خواهد بود.»

روحانی در مورد نتایج نخستین سفر استانی خود ضمن تشکر از «مردم خونگرم و مقاوم و عزیز خوزستان» گفت: «اساس کار آن است که در سفرهای استانی تصمیماتی اخذ شود که در ظرف ۳. ۵ سالی که دولت فرصت دارد بتواند عملیاتی و اجرایی کند.»  رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «در اقتصاد در ظرف حدود ۶ ماه شاهد حرکت‌های بسیار خوبی هستیم. در این مدت هشت واحد درصد در تورم کاهش داشتیم... دولت مقید است به اینکه از بانک مرکزی استفاده ابزاری نکند. اگر بخواهیم برای هر مشکلی از بانک مرکزی استفاده کنیم ساده است اما تورم و نقدینگی فراوان ایجاد می‌شود. البته کار مهمتری پیش روی ماست و آن رکود است که شکستن آن از تورم مهم‌تر است. البته گاهی این‌ها با هم ناسازگار است. مثل داروهایی که با هم نمی‌سازد.»

روحانی یادآور شد «خوشبختانه آمار‌ها نشان می‌دهد در زمینه بیکاری هم - ولو اندک - کاهش ایجاد شده و انشاءالله در ماه‌ها و سالهای آینده شاهد تحول خواهیم بود. توانستیم ۸ میلیارد فاینانس خارجی را برای سد و نیروگاه و معدن و فولاد و حتی در برخی شهرستان‌ها برای مترو جذب کنیم و هشت و نیم میلیارد دیگر را تا پایان سال جذب خواهیم کرد.  اولین قدم مهم این بود که نقدینگی درمسیر درستی قرار بگیرد.»

رییس جمهوری یادآور شد: «در بخش اقتصاد تنها حرکت داخلی کافی نیست. ما نیاز به تعامل با بیرون هم داریم. فضای سرمایه گذاری فضای بسیار بزرگی است. رفتن به داووس برای این بود که به دنیا اعلام کنیم فضای جدیدی در اقتصاد به وجود آمده. در واقع یک طلوع مجدد در اقتصاد ایران بوجود آمده. آنجا شاهد بودید که کارآفرینان و روسای کمپانی‌ها با چه استقبالی با ایران مواجه بودند... داووس برای کلید زدن حماسه اقتصادی در بخش خارجی بود و ما انشاءالله شاهد تحول اقتصادی در ماه‌های آینده خواهیم بود. البته مردم می‌دانند که هم حرکت سیاسی و هم اقتصادی باید از داخل و از ملت شروع شود... دنیای امروز دنیایی نیست که یک کشور بگوید من خودم در یک کنج می‌خواهم قرار بگیرم.»

رییس جمهوری در پاسخ به این پرسش که «برخی‌ها ابهاماتی را درباره توافق ژنو مطرح می‌کنند. شما دیروز در دانشگاه از دانشگاهیان خواستید وارد عرصه شوند. چه پاسخی برای آن بخش از طیف‌های منتقد دارید» گفت: «انتقاد خوب است و ما استقبال می‌کنیم. انتقاد من به دانشگاه بود که چرا کمتر حضور دارد. نه تنها در بحث روابط بین الملل بلکه من گفتم دانشگاه باید به نیازهای جامعه پاسخ دهد. دانشگاه باید کاری کند که محصولش بیاید به جامعه. و نباید به نوشتن کتاب و مقاله اکتفا کند. باید چرخه تولید و فناوری را کامل کند و در ضمن مسائل داخلی و خارجی وارد بحث شود.»

او افزود: «در بحث برنامه مشترک ژنو، بحث ما برد-برد بود. بعضی‌ها فکر می‌کنند که برد-باخت باید باشد. اصلا برد-باخت در دنیای امروز معنا ندارد. برد-برد یعنی ما در یک بخشی برنده می‌شویم و طرف مقابل در بخشی دیگر. برد-برد است که توافق می‌ماند. ‌آنچه مهم است رعایت خط قرمز‌ها و رعایت سیاست‌های کلی و رعایت عزت مردم است. امروز شاهد یک عزت هستیم. مردم ما شاهد عزت هستند.»

«همین صف‌های طولانی که بسته شده برای ورود به ایران و مذاکره نشان می‌دهد که صدای عزت و عظمت ملت ایران به دنیا رسیده است. دشمنان ما می‌خواهند ایران هراسی را در دنیا جا بیندازند و به دنیا بگویند ایران خطر است و در سایه آن جنایتکاران در منطقه هر کاری و دخالتی بکنند. همسایگان و کشور‌ها و ملت‌ها را از ایران بترسانند. ما می‌خواستیم به توطئه ایران‌هراسی ضربه‌ای بزنیم و به دنیا بگوییم دروغ است و ایران خطر نیست و فعالیتش صلح آمیز است و در‌هایش طبق قانون برای نظارت باز است. ما قبل از ضربه به تحریم، اول به توطئه ایران هراسی ضربه زدیم.»

رییس جمهوری تاکید کرد: «اینکه می‌بینید دیگران اینقدر حرف می‌زنند و آمریکایی‌های این‌قدر مصاحبه می‌کنند و ما نیاز به مصاحبه در داخل نداریم خیلی توفیق بزرگی است. آمریکایی‌ها به خاطر مسائل داخلیشان مجبورند هر روز مصاحبه کنند و پاسخ بدهند و وراست و دروغ را به هم ببافند ولی ما نیاز نداریم و مردم می‌فه‌مند. نمی‌خواهم بگویم کار ما نقص ندارد. مردم می‌توانند انتقاد کنند»

روحانی در مورد توزیع «سبد کالا» ‌گفت: «ما دیدیم قشرهای آسیب پذیر جامعه ما از نظر سلامت و امنیت غذایی تحت فشار هستند. وقتی در دولت بحث کردیم عده‌ای گفتند تامین اعتبار مشکل است ولی ما گفتیم اقشاری که خیلی در فشار هستند را با سبد کالا کمک کنیم. این برخلاف تعبیر عده‌ای جایگزین یارانه نمی‌شود. البته خوب اشکالاتی بود و من هم به خاطر اشکالات متاثر شدم و دستور دادم هیئتی اشکالات را بررسی کنند تا بعدا با این مشکلات روبرو نباشیم. اما ما نه یک سیستم مالیاتی دقیق داریم که ثروتمندان مشخص باشند و نه سیستم تامین اجتماعی. ادامه سبد کالا به اقشار آسیب پذیر داده می‌شود ولی باز هم ممکن است به همه نرسد. وقتی کاری را نتوانیم ۱۰۰ درصد انجام بدهیم ۹۰ درصد هم انجام ندهیم؟ بالاخره شاید نتوان به طور کامل همه افراد آسیب پذیر را شناسایی کرد.»

روحانی تاکید کرد: «اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمت افتادند، من به عنوان رئیس جمهوری از آنان عذرخواهی می‌کنم. این دولت اگر نقص داشته باشد خواهد گفت و ما نقص داشتیم و عذرخواهیم می‌کنیم. البته باید اقدامات اساسی انجام شود و این‌ها مانند مسکن است. نباید مردم به سبد و یارانه نیاز داشته باشند ولی به هرحال این‌ها زمان می‌برد.»

رییس جمهوری با اشاره به جلسات خود با هنرمندان گفت: «انشاءالله قدم به قدم فضای بهتری برای آن‌ها ایجاد می‌کنیم تا ملت بتواند بیشتر و بهتر از هنرمندان استفاده و بهره برداری کند»

روحانی افزود: «البته ما به هنر نمی‌توانیم دستور بدهیم. هنر دستوری نیست. اما مردم می‌توانند بخواهند. خواست مردم برای همه بخش‌ها اصل است. من فکر می‌کنم مردم ما امروز نشاط و امید بیشتر می‌خواهند. من هم در سخنرانی‌ام برای هنرمندان ازشان خواستم که در بخش‌های مختلف هنری ازجمله بخش تئا‌تر و سینما و بخش‌های دیگر امید را بیافرینند. خواست مردم را مدنظر قرار دهند و در پیام به جشنواره گفتم که باید آشتی بین سینما و مردم صورت گیرد.

روحانی در مورد بودجه با اشاره به اینکه «ما هرچه مصوب مجلس و تایید شورای نگهبان باشد خود را موظف به اجرا می‌دانیم.» یادآور شد: «البته خود نمایندگان توجه دارند که شاکله بودجه نباید به هم بخورد. البته نمایندگان تغییراتی می‌دهند که حقشان است ولی نباید به حدی باشد که شاکله به هم بخورد. من الان قضاوتی ندارم چون هنوز بررسی تمام نشده. البته دلم می‌خواست درباره یارانه قدم جدی در مجلس برداشته شود.»

روحانی افزود: «اینکه گفته می‌شود یارانه عده‌ای قطع می‌شود، دولت چنین تصمیمی ندارد. ممکن است فرمی در اختیار مردم قرار بگیرد که مردم پرکنند و بر اساس آن تصمیمی گرفته شود. در عین حال از مردم می‌خواهیم آن‌ها که نیازمند نیستند خودشان انصراف دهند.»

رییس جمهوری با شاره به مشکل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهر‌ها گفت: «با یارانه باید به محیط زیست و برق و انرژی و سلامت بپردازیم. مردم در بخش سلامت دچار مشکل هستند. دولت مصمم است در این چهار سال همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهد.» روحانی افزود: «این شایعات که می‌گویند حامل‌های انرژی یکباره گران می‌شود صحت ندارد. در بخش برق و گاز شیب بسیار ملایم خواهیم داشت. کنترل تورم و مسئله رکود جزو اهداف اصلی دولت است. شیب‌ها بسیار ملایم خواهد بود.»

رییس جمهوری همچنین در مورد بحث مبارزه با فساد و ویژه‌خواری گفت: «راجع به مبارزه با فساد خیلی گفته شده و شعار داده شده. به گونه‌ای که مردم تردید می‌کنند. البته مشکلات ساختاری هم هست که دولت می‌خواهد آن‌ها را درست کند. مواردی هم برخورد کردیم که بسیار تکان دهنده بود. فردی از فرد دیگر یک وقتی، یا از اعتباری سوءاستفاده کرده ولی یک وقتی پول بیت المال و پول نفت در اختیار فردی قرار گرفته که رقم بالایی است و نمی‌فهمیم چرا. ۸ و نیم یا نزدیک ۹ هزار میلیارد تومان است. در این زمینه همه باید دست به دست هم دهیم. باید با مجلس و قوه قضائیه هماهنگ باشیم و کاری کنیم پول بیت المال به مردم برگردد. ۸ یا ۹ هزار میلیارد تومان رقم بسیار بالایی است و تقریبا درآمد یک ماه کل کشور است. و کل بودجه عمرانی سالی که تمام می‌شود تقریبا همین مقدار است. پول نفت و دلار در اختیار یک فرد قرار گرفته. مدتی به دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی گفتیم آن‌ها گفتند با آرامش پول را بیاوریم در کشور. آن فرد قول و وعده می‌داد که بعدا مشخص شد نادرست است و بعد از نادرستی بود که دستور دادم به معاون اول که مساله ویژه خواری و فساد و رانت را مورد توجه قرار دهند. باید کاری کنیم ریشه این ویژه خواری و رانت خشکانده شود. همه باید پشتیبانی و کمک کنند. من چند روز پیش رفتم به وزارت اطلاعات و دستور موکد دادم در این زمینه فعالانه وارد شود برای اینکه پول مردم را برگردانیم و بعد هم بتوانیم از لحاظ ساختاری قدم‌هایی برداریم تا این فساد تکرار نشود»