ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 27.01.2014, 23:26
«بن بست» در مذاکرات ژنو ۲ در مورد سوریه

بی بی سی: گزارشها از محل مذاکرات بین بخشی از نیروهای مخالف دولت سوریه و نمایندگان حکومت این کشور حاکی است که دو طرف بر سر موضوع انتقال قدرت با مشکل روبرو شده‌اند.

به گفته منابع خبری، نمایندگان حکومت سوریه “بیانیه‌ای اصولی” را در این رابطه ارائه داده اند که در آن اشاره ای به موضوع انتقال قدرت نشده است و این نکته با مخالفت نمایندگان مخالفان روبرو شده است.

اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه در یک نشت خبری گفته است که “می‌دانم که نه امروز توافقی صورت می‌ گیرد و نه فردا و نه هفته آینده.”

مخالفان که خواهان انتقال قدرت در کشور هستند، می‌گویند که بشار اسد نباید در حکومت آینده سوریه نقشی داشته باشد.

در آستانه برگزاری کنفرانس موسوم به “ژنو ۲” هم رسانه‌های روسیه به نقل از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، گزارش کرده بودند که او تمایلی به کناره‌گیری از قدرت ندارد و قرار نیست این مسئله در مذاکرات صلح مورد بحث قرار بگیرد.

توافق

در عین حال روز گذشته آقای ابراهیمی گفت که دولت سوریه به زنان و کودکان اجازه خروج از محله قدیمی حمص را که تحت محاصره است، می‌دهد.

با این حال فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت که زنان و کودکان آزاد هستند که حمص را ترک کنند، اما به گفته او این گروه‌های شورشی مسلح هستند که از خروج آنها از شهر جلوگیری می‌کنند.

نماینده سازمان ملل متحد می‌گوید که دولت سوریه خواهان ارایه فهرستی از نام مردان غیرنظامی بالغی شده است که تمایل به خروج از شهر دارند. به گفته مقامات سوری این اقدام برای حصول اطمینان از این است که در میان آنها افراد مسلح مخالف دولت نباشند.

آقای ابراهیمی اظهار امیدواری کرده است که کمک‌های بشردوستانه نیز به حمص ارسال شود.

وی تاکید کرده است که مخالفان در جریان مذاکرات موافقت کرده‌اند که اسامی افرادی که در بازداشت نیروهای مسلح مخالف هستند را به دولت ارایه کنند.

نیروهای بشار اسد از بیش از یک سال پیش، مناطق تحت کنترل مخالفان را در حمص محاصره کرده‌اند.

گفته می شود که صدها نفر در این مناطق در شرایط بسیار دشواری زندگی می کنند که بخش عمده ای از آنها دچار بیماری شده‌اند.

از سال ۲۰۱۱ که جنگ داخلی سوریه آغاز شد، بیش از یک صد هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند.

در جنگ داخلی سوریه بیش از ۹ میلیون نفر نیز آواره شده‌اند و این جنگ یک بحران انسانی عظیم برای سوریه و همسایگانش ایجاد کرده است.