ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 25.01.2014, 8:37
پاسخ روحانی به امکان گشایش سفارت امریكا در تهران

حسن روحانی در مجمع بین‌المللی اقتصادی در داووس سویس دیدار‌ها و مصاحبه‌های متعددی با سران كشور‌ها و رسانه‌های جهان و مقامات برخی تشكل‌های بین‌المللی داشت اما مهم‌ترین آنها گفت‌وگویش با  تلویزیون سراسری سویس، «ار‌تی‌اس» بود.

روحانی در گفت‌وگو با تلویزیون سراسری سویس با اشاره به ظرفیت‌های گسترده سرمایه‌گذاری در ایران گفت: ما به همه سرمایه‌گذاران، صاحبان صنایع و بازرگانان جهان اعلام می‌كنیم كه امروز شرایط ایران در وضع جدیدی بوده و زمینه‌ها برای فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری آماده است.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تغییر مواضع میان ایران و امریكا، گفت: همه‌چیز وابسته به عملكرد است؛ اگر دولت امریكا حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و شرایط را برای اینكه تخاصم از بین برود آماده كند، جمهوری اسلامی ایران هم پاسخ مثبت نسبت به این حركت خواهد داد.

روحانی افزود: البته معضلات میان ایران و امریكا زیاد است و در زمان كوتاه حل نمی‌شود، اما همه باید به فكر حل مسائل و آینده مثبت باشیم، گرچه این كار بسیار سخت و مشكل خواهد بود.

روحانی در پاسخ به این گفته مجری تلویزیون سویس مبنی بر اینكه در زمان حضور وزیر امور خارجه امریكا در داووس، آیا با وی دست می‌دهید؟ گفت: ما در این سفر برنامه‌یی برای ملاقات نخواهیم داشت.

روحانی همچنین در واكنش به این گفته كه اگر رییس‌جمهور امریكا زمانی دستش را به سوی شما دراز كند، آیا شما نیز دست او را می‌فشارید؟ گفت: هیچ چیز در دنیای سیاست غیرممكن نیست، ما باید همگی تلاش كنیم شرایط بهتری را برای صلح بیشتر در جهان و ارتباط نزدیك‌تر ملت‌ها با جهان ایجاد كنیم و همه باید قبول كنیم در یك احترام و منافع متقابل می‌توانیم به اهداف درست دست پیدا كنیم.

حسن روحانی در پاسخ به این سوال كه آیا سفارت امریكا در ایران می‌تواند بازگشایی شود؟ گفت: ایران و امریكا گذشته‌های بسیار سخت و مشكلی با یكدیگر داشته‌اند، اما هیچ چیز در دنیا ناممكن نیست و برای رسیدن به اهداف بلند باید كار و تلاش فراوانی انجام داد. به هرحال هیچ دشمنی و دوستی تا ابد باقی نخواهد ماند. همه باید تلاش كنیم دشمنی‌ها را به دوستی تبدیل كرده و این اقدام متقابل و تلاش از سوی هر دو طرف در جهت ایجاد اعتماد را نیازمند است.

رییس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران دست صلح و دوستی به سوی همه ملت‌های جهان دراز كرده و دلش می‌خواهد روابطش با همه ملت‌های جهان روابطی خوب و حسنه باشد.

مجری تلویزیون سراسری سویس خطاب به روحانی گفت كه اصطلاح هیچ چیز غیرممكن نیست، واژه‌یی است كه شما بسیار به آن علاقه‌مندید، آیا این علاقه‌مندی دلیل خاصی دارد كه رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به او اظهار كرد: همینطور است؛ همه‌چیز شدنی است، در صورتی كه اراده كافی و مسیر درست انتخاب شود و ما به فكر منافع مشترك باشیم، چرا كه هیچ دولت و ملتی كه بخواهد به فكر بازی برد – باخت باشد، در پایان موفق نخواهد بود.

روحانی همچنین در پاسخ به این سوال كه پس از گذشت سال‌ها از انقلاب در ایران، امروز وضعیت ایران چه تغییری كرده و چه اصولی پابرجا خواهند ماند و كدام یك تغییر خواهند كرد؟ گفت: ملت ایران از ابتدا بعد از سالیان طولانی مبارزه به دنبال استقلال، آزادی و مردم‌سالاری دینی بود و این اصول در چارچوب فرهنگ دینی ملت ایران همواره باقی خواهد ماند، اما بسیاری از تحولات در راه است، همان‌طور كه طی شش ماه گذشته چهره ایران در دنیا چهره‌یی جدید است و مردم اراده كردند تا شرایط مناسب‌تری برای تعامل با جهان ایجاد كنند؛ البته اگر ملت ایران نسبت به دریچه‌یی كه به روی جهان باز كردند پاسخ مثبتی نبینند، بی‌تفاوت نخواهند بود، چرا كه این دریچه همیشه باز نخواهد ماند، اما امیدواریم سایر قدرت‌ها و دولت‌ها به ملت ایران پاسخ مثبت بدهند.

به دنبال انتشار این مصاحبه بود كه خبرگزاری رویترز به نقل از رییس‌جمهوری ایران نوشت كه تهران و واشنگتن می‌توانند به سه دهه دشمنی میان خود خاتمه دهند. به گزارش رویترز روحانی گفت: اگر هر دو كشور بخواهند و تلاش كنند، تبدیل سه دهه دشمنی میان امریكا و ایران به دوستی امكان‌پذیر است. ماجرای احتمال گشایش در روابط تهران و واشنگتن در دولت یازدهم به سفر مهرماه روحانی به نیویورك برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل باز می‌گردد كه طی آن روسای جمهوری ایران و امریكا برای نخستین‌بار پس از انقلاب باهم تلفنی گفت‌وگو كردند.

در حاشیه همین سفر هم بود كه اوباما وزیر خارجه‌اش جان كری را مامور پیگیری مذاكرات هسته‌یی كرد كه آذر ماه امسال به توافق ژنو ختم شد. پس از دیدار دوجانبه محمدجوادظریف با جان كری در حاشیه نشست سازمان ملل، مقام‌های دو كشور بارها با یكدیگر در ژنو و وین به صورت دوجانبه درباره برنامه هسته‌یی ایران مذاكره داشته‌‌اند.