ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 20.01.2014, 17:02
اهدای جایزه تلاشگر حقوق بشر به دکتر محمد ملکی

با حضور فعالان مدنی انجام شد
مراسم اهدای جایزه تلاشگر حقوق بشر به دکتر محمد ملکی

جمعی از فعالان مدنی در پی معرفی شدن محمد ملکی از سوی کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان برنده جایزه «تلاشگر حقوق بشر» سال ۱۳۹۲ هجری شمسی از تلاش‌های او تقدیر کردند.

در این مراسم که در منزل آقای ملکی برگزار شد، جایزه «تلاشگر حقوق بشر» از سوی کانون مدافعان حقوق بشر به این فعال مدنی اهدا شد.

کانون مدافعان حقوق بشر از سال ۱۳۸۶ هجری شمسی، هر سال از میان تلاشگران راه آزادی و دموکراسی، یک نفر را به عنوان برنده جایزه «تلاشگر حقوق بشر» معرفی می‌کند. بنابراینجایزه تلاشگر حقوق بشر در سال ۱۳۹۲ به پاس شش دهه تلاش محمد ملکی در دفاع از حقوق ملت ایران و برای تقدیر از تداوم تلاش‌هایش به این فعال حقوق بشر تعلق گرفت.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در ابتدای این مراسم گفت: «رنج مقدس نیست اما فراموش نباید کرد که دستاوردهای بزرگ بشریت پس از رنج‌های طولانی و عمیق انسان‌ها حاصل شده است.»

او افزود: «ثمره آلام بشرنویدی برای گشایش راهی بوده و هست و اعلامیه جهانی حقوق بشر از این دست امید‌ها و نویدهاست.» خانم محمدی گفت: «اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ به تصویب رسید اما تا نهادینه شدن این دستاورد راهی بس طولانی و دشوار پیش رو است. هر‌گاه از آزادی، عدالت و حقوق بشر سخن به میان می‌آید، نسل‌ها و صف‌های طولانی از رنج کشیدگان این راه دراروپا، آفریقا، آمریکا و آسیا در اذهان ظاهر می‌شود که نمونه واقعی آن نلسون ماندلا بود.»

او در ادامه گفت: «امسال روز جهانی حقوق بشر در روزهایی بود که ماندلا جهان را ترک گفته است.‌ای کاش جهان به ماندلا می‌رسید و افسوس که او جهان ما را پشت سر گذاشت و وجود با برکتش را از زمین گرفت.»
خانم محمدی افزود: «نهادینه شدن حقوق بشر در هر سرزمینی سختی‌های بسیار دارد و ما فکر کردیم در این روز، با همراهی با تمام رنج کشیدگان این راه، بخشی از آن را از زبان زنان و مادران بشنویم.

در ادامه این مراسم، گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی با اعلام نگرانی از روند رسیدگی به پرونده فرزندش گفت:» قتل فرزندم را قتل شبه عمد می‌گویند اما همه می‌دانند که پسر من زیر شکنجه کشته شده است، حتی آقای اژه‌ای هم آثار ضرب و شتم بر روی جنازه را تایید کرد. ستار همه کس من بود و من چیزی برای از دست دادن ندارم. من یک شب را بر سر مزار ستار گذراندم. ستار آنقدر با من مهربان بود که من نمی‌توانم آن را جبران کنم ولی برای پی گیری پرونده‌اش هر کاری بتوانم می‌کنم. «

پوران شریعت رضوی، همسر علی شریعتی و خواهر آذر شریعت رضوی (یکی از سه دانشجوی شهید ۱۶آذر) دیگر فردی بود که در سخنانی با تقدیر از زحمات مادر ستار بهشتی گفت:» وقتی کودکی ۷ ساله بودم، یکی از برادرانم در جنگ با متفقین کشته شد و وقتی نوجوانی ۱۶ ساله بودم، برادرم آذر شریعت رضوی در دانشگاه به دست مأموران شاه کشته شد و وقتی زنی ۴۲ ساله بودم، همسرم را هم از دست دادم. من فکر می‌کنم اگر برادرم در ۱۶ آذر کشته شد اما نام او هر ۱۶ آذر در سراسر ایران یادآور است. او به این ترتیب ماندگار شد،‌‌ همان طور که علی شریعتی می‌گفت آن‌ها زنده‌اند و ما مردگانیم. «

او از زرین دخت عطایی، همسر عزت الله سحابی و مادر هاله سحابی به عنوان الگویی برای خود نام برد و خطاب به مادر ستار بهشتی گفت:» شنیدم که ۲ روز و یک شب بر سر خاک ستار بوده‌اید، بسیار متاثر شدم از شما می‌خواهم که به خاطر دختر و نوه‌تان که چشم امیدشان به شماست چنین نکنید. «

پس از آن زرین دخت عطایی چند جمله با حاضران سخن گفت:» هر چند در ابتدا مرگ هاله شوکه‌ام کرد اما بعد با خود فکر کردم که مگر من تمام عمر برای فرزندانم عاقبت به خیری از خداوند نمی‌طلبیدم؟ چه عاقبت به خیری بیش از این می‌توانست برای هاله وجود داشته باشد؟ مرگ هاله با شکوه بود و من علی رغم تمام سختی‌ها و نیازم به هاله از این مرگ با شکوه راضی‌ام. «

در پایان مراسم، تندیس منشور کورش به عنوان هدیه کانون مدافعان حقوق بشر توسط گوهر عشقی و زرین دخت عطایی تقدیم آقای ملکی شد.

زرین دخت عطایی هنگام تقدیم جایزه گفت: «بسیار مفتخرم که به پاس سال‌ها رنج و تلاش‌هایتان، این کتیبه را به شما تقدیم می‌کنم و امیدوارم بیش از پیش موفق باشید.»

محمد ملکی، استاد بازنشسته دانشگاه سال‌ها پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ تلاش خود را در عرصه فعالیت‌های اجتماعی شروع کرد. او بار‌ها به زندان رفت. اولین بازداشت خود را در سال ۱۳۳۹ تجربه کرد. پس از انقلاب سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ را در زندان گذراند. دکتر ملکی در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ سلول‌های انفرادی طولانی را تحمل کرد و اکنون در سن ۸۰ سالگی به تلاش‌های خود همچنان ادامه می‌دهد. او یکی از بنیانگذران «کارزار لغو گام به گام اعدام» و «کمپین صلح و آزادی» است.

کانون مدافعان حقوق بشر در سال ۱۳۸۶ عباس امیر انتظام، در سال ۱۳۸۷ تقی رحمانی، در سال۱۳۸۸ آیت الله منتظری و در سال ۱۳۸۹ عزت الله سحابی را به عنوان برنده جایزه «تلاشگر حقوق بشر» اعلام و به آنان تندیس منشور حقوق بشر را هدیه کرد.