ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.01.2014, 21:15
لغو جشن شب چله «چلچراغ» با دستور دادستانی

اعتماد: جشن چلچراغ كنسل شد. خبر وقتی آمد كه جمعیت هزارنفره‌یی كه برای شركت در مراسم شب یلدای مجله چلچراغ در برج میلاد تهران جمع شده بودند و پشت درهای بسته برج تجمع كرده بودند و تقاضای ورود داشتند شایعه‌یی آمد كه مراسم با تاخیر برگزار می‌شود، بعدتر شایعه شد كه مجوز را هنوز نداده‌اند، بعد هم كه همه در گوش هم زمزمه كردند كه نكند كنسل شود، ما از راه دور آمده‌ایم.

فریدون عموزاده خلیلی، مدیر مسوول ماهنامه روی سكویی رفت و اعلام كرد كه برنامه امشب كنسل است. او خطاب به جمعیت شاكی كه در میان آنها چهره‌های معروف‌تری هم بودند، گفت: «قرار بود برنامه‌یی فرهنگی اجرا شود كه متاسفانه مجوز‌های لازم را نتوانستیم بگیریم، در نتیجه این مراسم برای امشب كنسل است.»

هیاهویی شكل گرفت اما خلیلی برای آرام كردن جمعیت گفت: «ما هم مثل شما دوست داشتیم این مراسم برگزار شود و همچنان دوست داریم، تلاشمان را هم می‌كنیم كه در آینده اگر شرایطش فراهم شود در خدمتتان باشیم و برنامه را برگزار كنیم.»

او در پاسخ به یكی از حاضران كه از دعوت كردن ‌میهمانان در برنامه‌یی بدون مجوز گلایه می‌كرد، گفت: «اینكه ما مجوز داشته باشیم یا نه مشكلی را حل نمی‌كند. فقط می‌توانم امیدوار باشیم شرایطی فراهم شود كه این برنامه روزی اجرا شود.»

برخی از مدعوین علت لغو شدن برنامه را دعوت شدن سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور اصلاحات می‌دانستند كه خلیلی پاسخ روشنی به این سوال نداد و اعلام كرد همه آنچه را می‌توانستم بگویم گفتم.

اما هنرمندان زیادی در این برنامه حضور داشتند، بهاره رهنما و اندیشه فولادوند، بازیگران سینما و تلویزیون هم از مدعوینی بودند كه در كنار خلیلی از مردم پوزش خواستند. رهنما ضمن عذرخواهی از مردمی كه در سرما منتظر لغو شدن برنامه بودند، گفت: «چلچراغ قصد توهین به كسی را ندارد، ماه‌هاست همه بچه‌ها برای اجرای این برنامه، برنامه‌ریزی‌ها را كرده‌اند. به عنوان عضو كوچك این مجموعه دست تك تك حضار را می‌بوسم برای اینكه این جریان بدتر نشود از شما می‌خواهم به همین توضیحات بسنده كنیم. این لغو شدن در حالی است كه ما خودمان هم علت را نمی‌دانیم، تنها می‌توانیم از شما عذرخواهی كنیم.»

سردار حسین ساجدی‌نیا، ‌فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره علت لغو این مراسم گفت: این مراسم بنا به دستور دادستانی عمومی و انقلاب تهران لغو شده است.

اعضای تیم ملی والیبال، اعضای تیم ملی فوتسال زنان، بچه‌های مدرسه شین‌آباد، خانواده‌های شهیدان زین‌الدین، جهان‌آرا و همت، علیرضا قربانی، محمد معتمدی، جواد نكونام، علی كریمی، خانواده مرحوم ناصر حجازی، حسام‌الدین سراج، گروه بمرانی، گروه پالت، هوشنگ مرادی كرمانی، اصغر فرهادی و خانواده‌اش، رخشان بنی‌اعتماد، شهرام مكری، منیژه حكمت، علیرضا داوودنژاد، جواد خیابانی و بهرام رادان از جمله میهمان‌های دعوت‌شده به این مراسم بودند.

اما مدعوین تنها دوستداران چلچراغ از تهران و چهره‌های معروف سینما، ورزش و سیاست نبودند، ‌میهمانانی از شهرهای دیگر چون اصفهان، شیراز و شمال كشور برای حضور در این جشن آمده بودند؛ برنامه‌یی كه قرار بود با حضور خاتمی و ‌میهمانان دیگر برگزار شود، گروه پالت برنامه اجرا كنند و محمد معتمدی، خواننده سنتی هم قطعاتی را برای مردم بخواند. اما برای برخی هنرمندان و مردم از درون پاركینگ ممانعت از ورود ایجاد و به آنها اعلام شده بود برنامه كنسل شده است و از همانجا بازگردند.

برای مردمی هم كه در سرمای هوای بیرون برج ایستاده بودند، لغو شدن برنامه و باور اینكه به شهر و خانه‌هایشان بازگردند، بیش از دو ساعت طول كشید. ساعت از ۵ گذشته بود كه اعلام شد برنامه كنسل شد، ساعت از ۶ و نیم غروب گذشته بود و هنوز مردم در اطراف برج پرسه می‌زدند. چلچراغی‌ها از علت كنسل شدن برنامه چیزی نمی‌دانند.