ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.01.2014, 8:51
نیمی از کشور یخ زده است

روزنامه اعتماد

در استان‌های ایلام، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، همدان و یزد بارش برف گزارش شده است. تقریبا می‌توان گفت نیمی از کشور یخ زده است. کار‌شناسان هوا‌شناسی در جهان معتقدند که سرمای امسال از قطب‌ها به سمت کشور‌ها آمده، نزدیک به دو هفته می‌شود که بیشتر شهرهای امریکا و کانادا تا دمای منفی ۵۰ درجه هم رسیده‌اند. اما در ایران در ۱۵ استان کشور برف می‌بارد و باعث قطع برق، آب و مسیرهای ارتباطی شده است.

وضعیت امدادرسانی چگونه است؟

بارش بیش از نیم متری برف در شیراز و شهرک‌ها و شهرهای اطراف این شهرستان، شهروندان را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است. ساکنان شیراز و شهرهای نزدیک به آنجا از عصر روز دوشنبه برای تردد در آن مسیر و رسیدن به منازل خود، ساعت‌های طولانی را در ترافیک معطل مانده بودند، عصر و شب‌دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه را در بی‌برقی و بی‌آبی سپری کردند.

ساکنان شهر صدرای شیراز اعلام کردند که امکان تردد در خیابان‌های این شهر را نداشته و به علت حجم بارش برف که بیش از ۷۰ سانتی‌متر گزارش شده است، به علت پاکسازی نشدن معابر شهری، خودرو‌ها با سختی بسیار تردد کرده و بسیاری از مردم قادر به خروج از خانه‌های خود نبوده‌اند. نبود برق و آب، ساکنان آپارتمان‌های موجود در این شهر را به‌شدت معترض کرده است.

بارش برف در کرمان هم نسبت به سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، حمیده حبیبی، رییس مرکز پیش‌بینی اداره‎ کل هوا‌شناسی استان کرمان گفت: بارش برف در شهر کرمان تاکنون به ۳۴ سانتی‌متر رسید. همچنین روز گذشته ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس کرمان به دلیل بارش برف تعطیل شده بود.

کاوس محمودی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان درباره شرایط امدادرسانی به شهروندان گفت: جمعیت هلال احمر کرمان در دو روز گذشته فعالیت‌هایی را در مسیر جاده‌های استان انجام داده است به طوری که ۲۵ پایگاه ثابت و ۱۰ تیم سیار به صورت شبانه‌روزی مشغول کار امدادرسانی بوده‌اند.

وی افزود: روزگذشته حدود ۱۸۹ امدادگر اقدامات امدادرسانی را انجام داده‌اند، بدین‌ترتیب راهسازی ۵۶۴ خودرو، اسکان اضطراری ۳۵۳ خانوار و ۱۳۶۴ تن انجام شده است. محمودی گفت: ۹۵۶ قوطی کنسرو، ۴۹۸ بسته نان، ۹۳ بسته خرما و ۷۸ تخته پتو بین مسافران جاده‌های استان توزیع شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان با بیان اینکه امدادرسانان شب‌های گذشته تا پاسی از شب در جاده‌ها مستقر بوده‌اند، تصریح ‌کرد: بیشترین امدادرسانی در شهرستان‌های شمالی استان صورت گرفته است، ضمن اینکه نیروهای امداد همچنان در جاده‌های استان در حال تردد هستند.

وی اظهارکرد: در مجموع روزهای ۱۶ و ۱۷ دی‌ماه جاری، ۴۰۷ نیروی امدادگر و پرسنل مشغول امدادرسانی به هم استانی‌ها بوده و برای ۱۰۸۴ خودرو راهسازی کرده‌اند.

محمودی افزود: در این دو روز ۶۲۰ خانوار و ۳۳۰۴ تن اسکان اضطراری شده‌اند و ۲۳۷۶ قوطی کنسرو، ۱۱۵۶ بسته نان، ۱۷۴ بسته خرما و ۱۷۷ تخته پتو در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. این در حالی است که مرتضی مرادی، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از نجات ۹۴۰۰ حبس شده در برف خبر داد. مرادی‌پور با بیان اینکه امدادگران نسبت به رهاسازی ۱۶۵۰ خودروی گرفتار در برف اقدام کردند، گفت: متاسفانه برف و کولاک باعث مصدومیت ۷۸ تن شد که از این میان ۴۳ نفر به علت نیاز بیشتر به درمان، به بیمارستان منتقل شدند.

وی همچنین با اعلام خبر توزیع ۳۰۰۰ تخته پتو میان محبوس‌شدگان برف، گفت: همچنین ۴۵۰۰ بسته غذایی میان گرفتارشدگان توزیع شد. همچنین علی ملاشاهی، کار‌شناس هوا‌شناسی سیستان و بلوچستان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵/ ۱۶ سانتی‌متر برف و ۴/ ۱۰ میلیم‌تر باران در شهرستان زاهدان بارید که این میزان بارش برف در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است اما حمیدرضا شهریاری، مسوول جمعیت هلال‌احمر شهرستان خاش درباره رسیدگی به مردم سیستان و بلوچستان پس از بارش بی‌سابقه برف افزود: تاکنون کنسرو‌ها، بخاری والر، چادر، پتو و مقادیر فراوانی نان در میان مردم روستاهای اطراف خاش توزیع شده است.

مسوول جمعیت هلال‌احمر شهرستان خاش با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۷۵۰ نفر در مکان‌های امن اسکان داده شده‌اند، خاطرنشان کرد: تاکنون به ۲۶ مجروح حوادث جاده‌یی در مراکز درمانی خدمات ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: چهار تیم ۶ نفره هلال‌احمر شهرستان در کنار دیگر نیرو‌ها به مردم امدادرسانی می‌کنند. شدت برف در استان ایلام به اندازه‌یی بوده است که شش دامدار ایلامی هم در برف ماندند که توسط هلال احمر نجات پیدا کردند.

شجاعت جابری، مسوول جمعیت هلال‌احمر آبدانان در این باره گفت: در پی اطلاع از گرفتار شدن هشت دامدار عشایر «گنداب» در ارتفاعات کبیرکوه، بر اثر بارش برف دو اکیپ امداد و نجات از شهرستان به مناطقی که دامداران در آن گرفتار شده بودند اعزام و امدادرسانی به آن‌ها انجام شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر دامداران ۵۰ راس دام نیز نجات یافتند و این اتفاق تلفات جانی و مالی در پی نداشت، تصریح کرد: تیم‌های امداد و نجات، دامداران را به مناطق امن منتقل و مقداری اقلام غذایی را در میان آن‌ها توزیع کردند. براساس اعلام هوا‌شناسی انتظار می‌رود که این سامانه بارشی تا پایان هفته در کشور پایدار باشد.