ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 31.12.2013, 13:24
ادامه سرمای کم‌سابقه در اردبیل

اردبیل – ایرنا – تداوم سرمای کم سابقه و یخبندان شدید در اردبیل علاوه بر ساکنان غیربومی، مردم محلی را نیز خسته و بی‌تاب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ ساکنان اردبیل از دوازدهم آذر ماه گذشته سرمای سختی را تجربه می‌کنند که با آن برف و سرمایی که بعضی از سالخوردگان و می‌انسالان اردبیلی در دهه‌های قبل دیده‌اند تا اندزاه‌ای مشابه است.

بسیاری از مردم اردبیل که شنیدن نام این شهر از گذشته‌های دور برف و برودت را در اذهان زنده می‌کند به نوعی با شرایط هوایی و اقلیمی منطقه سازگاری یافته‌اند و قادر به تحمل سرمای منفی ۳۵ درجه نیز هستند که این شهر آن را در پیشینه نه چندان دور بلکه در سه دهه اخیر خود دارد ولی ادامه سرمای خشک و سنگینی که مانند چسب بر سطح زمین‌های یخ زده منطقه چسبیده کار سختی است.

یک مرد سالخورده اردبیلی می‌گوید: شرایط جوی ۲۶ روز گذشته شهرمان خاطره پاییز و زمستان‌های سخت دوره نوجوانیم را در من زنده می‌کند.

برات نجفپور افزود: در آن سال‌ها که از امکانات گرمایشی و حمل و نقل لوکس و پیشرفته کنونی خبری نبود به لحاظ برف و سرمای سنگینی که بر منطقه برای روزهای طولانی حاکم می‌شد روز‌ها با تحمل سختی‌های فراوان در بیرون کار می‌کردیم و شب‌ها را در یک منزل کوچک درحالیکه تا گردن درون کرسی فرو می‌رفتیم می‌گذراندیم.

وی بر این باور هست که مردم آن دوران از بدنی سالم و در عین حال سفت و سخت برخوردار بودند چرا که به آن شرایط زندگی عادت کرده بودند و اگر خدای ناکرده امکانات گرمایشی کنونی را برای چند ساعتی از نوجوانان و جوانان منطقه بگیریم شاید توان تحمل سرمای شدید را نداشته باشند.

یک بانوی اردبیلی نیز که امسال هشتاد و چهارمین زمستان خود را سپری می‌نماید گفت: به غیر از دوره نوجوانی و جوانی خود حاکمیت چنین سرما و یخبندان طولانی را در سایر سالهای زندگیم به یاد ندارم.

جمیله قوامی خاطرنشان کرد: نیاکان ما بر این باور بودند که هرگاه در روزهای ۱۲ تا ۱۴ آذر ماه که در اصطلاح محلی اردبیل به روزهای کلوز (با فتحه حروف اول و سوم و سکون حروف دوم و آخر) در منطقه برف ببارد بطور یقین روزهای باقی مانده از پاییز و زمستان پربرف و سرما و بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: چند دهه‌ای بود که در اردبیل در روزهای یاد شده برف نمی‌بارید ولی امسال در روزهای کلوز برف آمد و من یقین داشتم که روزهای سرد و سختی پیش رو داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ امروز برای بیست و ششمین روز متوالی سرمای شدید بر منطقه اردبیل حاکم شده و در این مدت دمای هوا حتی در گرم‌ترین ساعات در ایستگاه مرکزی و نیز فرودگاه اردبیل همواره در پایین‌تر از صفر درجه سلسیوس (سانتیگراد) قرار داشته است.

طی این مدت کمینه دمای هوا که اغلب در دقایقی قبل از سپیده دم اتفاق می‌افتد در ایستگاه مرکزی اردبیل در بعضی روز‌ها تا منفی ۲۴ نیز رسیده و بیشینه دما نیز منفی دو درجه بوده است.

این درحالیست که در ایستگاه فرودگاه اردبیل کمینه دما در اکثر روزهای این بازه زمانی منفی ۲۶ و بیشینه آن منفی شش درجه بوده است.

در سپیده دم امروز کمینه دمای هوا در ایستگاه مرکزی اردبیل منفی ۲۲ و در ایستگاه فرودگاه منفی ۲۵ درجه بود و بیشینه دمای هوا در گرم‌ترین ساعت ظهر امروز نیز در ایستگاه مرکزی اردبیل منفی پنج و در ایستگاه فرودگاه منفی شش درجه ثبت شد.

سوز و سرمای هوا که در واقع از هر نظر که به آن بنگریم به نوعی نعمت الهی به شمار می‌آید همواره با مشکل‌های گوناگونی نیز همراه می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به سختی و کندی تردد رهگذران پیاده و سواره در گذرگاههای درونشهری براثر برف سنگین و یخبندان اشاره نمود.

برف سنگینی که از شامگاه چهارشنبه ۲۰ آذر تا نخستین ساعات جمعه بیست و دوم‌‌ همان ماه به شکل مداوم در اردبیل بارید همچنان در سطح گذرگاه‌ها به خصوص در کوچه‌ها و خیابانهای فرعی خودنمایی می‌کند.

بعضی از کوچه‌ها و خیابانهای فرعی به خصوص در مکان‌هایی که به واسطه واقع شدن در مسیر ساختمان‌های بلندمرتبه به شکل دایم در سایه قرار دارند از برف و یخبندان سنگینی برخوردارند و فقط در صورت وزش بادهای گرم و افزایش نسبی دمای هوا امکان ذوب آن‌ها وجود دارد.

از سویی شدت یخبندان و لغزندگی در بعضی از کوچه‌ها و خیابانهای فرعی که به هنگام ظهر و براثر تردد روزانه تا اندازه‌ای آب شده و بلافاصله پس از سپری شدن دقایقی از ظهر دوباره یخ می‌بندد بسیار زیاد است و سطح این گذرگاه‌ها را لایه صاف و شیشه مانندی از یخ پوشانده است.

آمار دقیقی از مصدومیت‌های ساکنان اردبیل که در این مدت بطور مستقیم براثر برف و یخبندان و لغزندگی سطح گذرگاههای این شهر اتفاق افتاده در دست نیست ولی تعداد آن‌ها را بیش از یک هزار نفر می‌توان تخمین زد.

افزایش تعداد مراجعان به مراکز درمانی و نیز شلوغی کم سابقه مطب پزشکان ارتوپدی که اکثر آنان را افرادی تشکیل می‌دهند که این روز‌ها براثر یخبندان و لغزندگی سطح کوچه‌ها و خیابانهای اردبیل دچار مصدومیت‌هایی مانند شکستن دست، پا، ران و ساق شده‌اند بر این ادعا صحه می‌گذارد.

تلاش گسترده شهرداری اردبیل در انجام برفروبی که با استفاده از ماشین آلات مخصوص و نیز به شکل دستی با به کارگیری نیروی انسانی پیاده؛ انجام می‌شود فقط توانسته است تا حدودی سطح خیابان‌ها و پیاده روهای مرکز این شهر را از برف و یخ پاک نماید.

تداوم دراز مدت سرمای شدید هوا در اردبیل که ساکنان این شهرستان در ۴۰ سال گذشته فقط در سال ۱۳۸۶ برای چند روزی مشابه آن را تجربه نموده‌اند به لحاظ حاکمیت جریان پرفشار سطح زمین؛ وجود برف سنگین در منطقه و ادامه پایداری هوا در منطقه است.

در این حال کار‌شناسان هوا‌شناسی اردبیل پیش بینی می‌کنند که ساکنان اردبیل و سایر نقاط سردسیر این استان به این زودی‌ها منتظر افزایش نسبی گرمای هوا نباشند.

معاون اداره کل هوا‌شناسی اردبیل می‌گوید: پایداری هوا همچنان تا سه شنبه هفته جاری ادامه دارد که نتیجه آن ماندگاری سرمای شدید حاکم بر منطقه اردبیل و سایر شهرستان‌های سردسیر این استان است.

علی دولتی مهر؛ در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: از اواخر وقت روز سه شنبه رخنه سامانه ناپایداری به استان اردبیل سبب آغاز ریزش برف در بعضی نقاط این استان خواهد شد که البته به نظر می‌آید بارش‌های ناشی از این سامانه در منطقه اردبیل چشمگیر نباشد.

با گذر این سامانه به نظر می‌رسد که در اواخر هفته جاری نیز نه تنها از سرمای هوا کاسته نشود بلکه به لحاظ ریزش برف تازه و صاف شدن آسمان بر میزان برودت هوا در منطقه افزوده شود.

دولتی؛ در عین حال اعلام جزییات دقیق چگونگی تاثیر این سامانه و پیامدهای آن در شرایط جوی استان اردبیل را به روزهای آینده موکول نمود.

اردبیل از نقاط سردسیر ایران زمین است و در اغلب سال‌ها از اواخر مهر ماه تا پایان اردیبهشت امکان ریزش سنگین برف و رسیدن دمای هوا به منفی چندین درجه در این شهر وجود دارد.