ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 22.12.2013, 7:23
قشـم بهشت فساد مالی برای مقامات و سازمان‌های دولتی

پس از تغییرات مدیریتی در مناطق آزاد تجاری، گزارشاتی از موج تخلفات در این مناطق منتشر شد كه مهم‌ترین آن مربوط به تخلفات گسترده مالی در منطقه آزاد قشم بود؛ منطقه‌یی كه بنا به گفته مدیرعامل جدید آن، در دوره‌های قبل به‌شدت غارت شده بود. اما پس از ارزیابی و رسیدگی به تخلفات و تشكیل پرونده برای برخورد با فساد در این منطقه، اخیرا دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای بازگرداندن اراضی فروخته شده قشم به افراد خاص و سازمان‌های دولتی در دولت قبل، اعلام كرد كه اراضی فروخته شده بازپس گرفته شده و به بیت‌المال بازگردانده می‌شود.

به دنبال كشف تخلفات گسترده و فساد در سازمان منطقه آزاد قشم كه حاصل آن فروش اغلب زمین‌های این منطقه به افراد نامعلوم و هدر رفت منابع بیت المال بود، مسوولان مربوطه در این منطقه و همچنین دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، درصدد پیگیری موضوع و برخورد قضایی با متخلفان برآمدند.

در همین راستا روز گذشته مدیرعامل منطقه آزاد قشم از دستور و پیگیری ویژه دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای بازگرداندن اراضی فروخته شده قشم به افراد خاص و سازمان‌های دولتی در دولت گذشته خبرداد و گفت: حجم اموالی كه باید به بیت‌المال برگردد، چندین هزار میلیارد تومان است.

شهریار مشیری از دستور ویژه دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در قشم خبرداد و گفت: متاسفانه در دولت قبل، منطقه آزاد قشم محلی برای فروش زمین، املاك و اراضی به اشخاص خاص بوده و هیچ فكری برای توسعه جزیره صورت نگرفته است، به این معنا كه قشم حیاط خلوتی برای برخی مقامات و سازمان‌های دولتی بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در سال‌های گذشته، قشم باراندازی برای واردات كالا برای فرار از مالیات و سوءاستفاده‌های مالی بوده است؛ ولی هم‌اكنون به‌شدت با مفاسد اقتصادی مبارزه بی‌امانی صورت می‌گیرد.

وی تصریح كرد: تمام تلاش ما بازگرداندن اموال به جیب بیت المال است، این در حالی است كه برآورد شده كه حجم این اموال بیش از چندین هزار میلیارد تومان است.

پیش از این مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درباره تخلفات كشف شده در این منطقه به «اعتماد» گفته بود: طی سال‌های اخیر در این منطقه یك مافیای سردرگم اقتصادی شكل گرفته كه به صورت گسترده به غارت اموال منطقه پرداخته كه اغلب آن نیز در حوزه خرید و فروش زمین بوده است. براین اساس بخش وسیعی از اراضی این جزیره با زد و بند به افرادی فروخته شده اما در ازای آن پولی به حساب سازمان منطقه آزاد واریز نشده است.

اما این یكی از حوزه تخلفات صورت گرفته بود چراكه علاوه بر این، اعلام شد كه با تحویل گرفتن سازمان منطقه آزاد قشم، حجم وسیعی چك‌های وصول نشده در این سازمان كشف شده است. به طوری كه گفته شده بود حدود چهار گونه چك وصول نشده در این ارتباط كشف شده است.

موضوع دیگر، اقداماتی در جهت صحنه‌سازی برای اخذ تسهیلات میلیاردی از بانك‌های منطقه آزاد قشم بود. در این خصوص، فردی برای خریدن شش فروند كشتی با یك بانك وارد مذاكره شد و با برگزاری مانور كشتی‌ها در دریا و قبولاندن تصویب گرفتن وام به كارشناس بانك، افزون بر ۵۰ میلیون دلار تسهیلات گرفت ولی بعد ادعا كرد كه كشتی‌ها دزدیده شده است.

براین اساس، مسوولان كنونی عزم خود را جزم كردند تا به این تخلفات صورت گرفته در قشم طی سال‌های اخیر رسیدگی كرده و با تشكیل پرونده قضایی، موضوع را رسیدگی كنند.