ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.12.2013, 21:05
مخالفت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس ژنو دو

در حالی که به نظر می‌رسد بالاخره پس از ماه‌ها، تلاش‌های بین المللی برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه در حال نتیجه دادن است و انتظار می‌رود این کنفرانس به زودی برگزار شود، مخالفت دولت آمریکا سبب شده این بار هم ایران به این کنفرانس دعوت نشود. این در حالی است که پیش‌تر برخی مقامات غربی از قطعی شدن دعوت ایران خبر داده بودند.

به گزارش «تابناک»، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه اظهار داشته لیست شرکت کنندگان در کنفرانس صلح سوریه که قرار است به زودی برگزار شود، نهایی شده؛ اما مخالفت‌های آمریکا سبب شده هنوز دعوتی از ایران در این زمینه صورت نگیرد. این در حالی است که حتی نام عربستان سعودی نیز در میان حدود ۳۰ کشور دعوت شده به این کنفرانس به چشم می‌خورد.

به نوشته «رویترز»، اخضر ابراهیمی اشاره کرده که قرار است کشورهای دعوت شده به این کنفرانس، در تاریخ ۲۲ ژانویه سال جدید میلادی برای بحث درباره شیوه‌های برقراری صلح در سوریه گرد هم جمع شوند؛ اما حضور ایران در جمع این کشور تاکنون با مانع روبرو شده است.

وی اظهار داشته: «درباره ایران، ما هنوز به توافق نرسیده‌ایم. اما بر کسی پوشیده نیست که ما در سازمان ملل از حضور ایران استقبال می‌کنیم. با این حال، شرکای ما در ایالات متحده هنوز متقاعد نشده‌اند که حضور ایران در این کنفرانس کار صحیحی باشد».

ابراهیمی افزوده حتی در صورت عدم دعوت رسمی از ایران نیز وی به همکاری با مقامات ایرانی در زمینه سوریه ادامه می‌دهد؛ زیرا ایرانی‌ها به‌بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفته‌اند عدم دعوت از آن‌ها به معنای پایان همه چیز نیست و در صورت عدم حضور در کنفرانس نیز آن‌ها به همکاری خود در حاشیه ادامه می‌دهند.

در واکنش به این خبر، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اینترفاکس» اظهار داشته احتمالاً موضوع حضور ایران را باید از طریق برگزاری مذاکراتی در سطح وزرای خارجه حل و فصل نمود.

با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته «تصور حضور ایران در مذاکرات دشوار است»؛ زیرا این کشور از توافقنامه ژوئن ۲۰۱۲ (مربوط به کنفرانس ژنو ۱) مبنی بر تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه حمایت نکرده است.

این مقام آمریکایی افزوده راه‌هایی برای مشارکت ایران، بدون حضور رسمی در کنفرانس وزرای خارجه وجود دارد؛ اما در عین حال اظهار داشته ایران باید ارسال نیروهای نظامی و همچنین کمک‌های نظامی به دولت سوریه را متوقف نماید.

گفتنی است در کنفرانس قبلی صلح سوریه نیز که در ژوئن ۲۰۱۲ برگزار شد، مخالفت آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی سبب شد ایران امکان شرکت در این کنفرانس را پیدا نکند. در مقابل، دولت روسیه نیز با حضور عربستان سعودی مخالفت کرد. اما به نظر می‌رسد این بار با وجود حضور عربستان و به رغم عدم مخالفت دیگر کشور‌ها، تنها اصرار آمریکا سبب دعوت نشدن ایران شده است.