ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 14.12.2013, 12:37
زمستان، زود‌تر از موعد به ایران رسید

پاییز، امسال به تکاپو افتاده که زود‌تر از موعد مقرر، زمستان را به یاد ایران بیاورد. از اواخر هفته گذشته و پس از هشدار سازمان هوا‌شناسی نسبت به بارش برف و باران در تمام نقاط کشور، اخبار منتشره حکایت از آن دارد که هیچ نقطه‌یی از بارش برف بی‌نصیب نمانده و اگرچه شمال و غرب بیش از سایر نقاط حضور زمستان زودرس را مشاهده کرده‌اند اما در سایر استان‌ها هم‌سایه‌ای از آخرین فصل سال مشاهده شده است.

طی روزهای گذشته شهرهای شمالی و غربی بیش از همه با امواج کولاک و برف مواجه بوده‌اند. پس از بارش ۱۸ سانتی‌متر برف در شهرستان سلماس، راه ۱۰۰ روستای این شهرستان به علت بارش برف مسدود شده اما به علت کمبود ماشین‌آلات برف‌روبی امکان بازگشایی راه‌های روستایی سلماس می‌سر نشده است.

هیات کوهنوردی و ورزش‌های همگانی آذربایجان غربی هم از کوهنوردان خواسته که طی روزهای آینده از کوهنوردی خودداری کنند زیرا پیش‌بینی‌ها از احتمال سقوط بهمن در این استان خبر می‌دهد. تا روز گذشته ارتفاع برف در شهرستان پیرانشهر به ۷۵ سانتی‌متر رسیده و مسیر ۷۰ روستای این شهرستان هم مسدود شده در حالی که ارتفاع بارش برف در ارومیه، ۳۰ سانتی‌متر و در اشنویه ۴۸ سانتی‌متر گزارش شده و سردشت نشینان هم شاهد بارش برف با ارتفاع ۴۵ سانتی‌متر بوده‌اند.

بر اساس اعلام اداره هوا‌شناسی شهرستان مرند بارش برف در شهر مرند ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر و در ارتفاعات کوه می‌شو به یک متر رسیده و باعث انسداد تمام راه‌های ارتباطی ۱۱۰ روستای شهرستان مرند با مرکز اصلی شهر شده است. مرند همچنین تعطیلی دانشگاه‌ها و نیمه‌تعطیل شدن ادارات خود را گزارش کرده است.

استان‌های همجوار پایتخت هم وضعیت چندان متفاوتی با سایر نقاط کشور ندارند. رییس پلیس‌راه استان قزوین از کولاک محورهای مواصلاتی استان خبر داد و رانندگان را به داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی توصیه کرد زیرا تردد خودرو‌ها بدون زنجیرچرخ در محورهای اصلی استان امکان‌پذیر نیست.

بنا بر گزارش‌های ارسالی، جنوب استان اردبیل یکپارچه در محاصره برف قرار گرفته و طرح زمستانی ایمنی در محور‌های ارتباطی در خلخال در حال اجراست و تمام خودرو‌ها در مسیرهای منتهی به استان از نظر تجهیز به زنجیر چرخ، ایمنی خودرو، سیستم گرمایشی و خوراک کنترل می‌شوند.

از هشترود هم خبر رسیده که راه ارتباطی ۷۰ روستای این شهرستان به علت بارش برف و کولاک مسدود شده و رییس مرکز کنترل ترافیک راهور هم اعلام کرده که در تمامی جاده‌های استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، لرستان، همدان، مرکزی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، کرمانشاه، گیلان و مازندران بارش برف ادامه دارد.

در عین حال احمد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هوا‌شناسی اعلام کرد که از ابتدای هفته جاری، افت قابل توجه دمای هوا و یخبندان در انتظار اکثر استان‌های کشور خواهد بود.

ارتفاع برف در هشت شهرستان آذربایجان‌شرقی به ۶۰ سانتی‌متر رسیده و شهر زلزله‌زده ورزقان هم شاهد بارش برف ۷۰ سانتیمتری بوده که منجر به مسدود شدن مسیر تردد ۱۶۰ روستای منتهی به این شهرستان شده است.

در حالی که برف و کولاک در ۱۷ استان کشور طی روزهای گذشته آغاز شده و تداوم داشته حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر خبر داد که بر اثر بارش برف و کولاک در این استان‌ها، شش هزار و ۶۰۰ مسافر در مسیرهای جاده‌یی گرفتار شده بودند که توسط نیروهای امدادی نجات پیدا کرده‌اند.

همچنین در حالی که طی روزهای گذشته، مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی از مسدود شدن محور کرج - چالوس به علت بارش شدید برف، کولاک و نبود دید کافی خبر داد گزارش‌ها حاکی از آن است که برف وکولاک راه ارتباطی ۲۹۰ روستای بستان آباد و مشکین شهر را مسدود کرده علاوه بر آنکه راه مواصلاتی ۲۰۰ روستای استان کردستان هم به علت بارش شدید برف و کولاک مسدود شده است.

در حالی که پیش‌بینی‌های هوا‌شناسی از تداوم بارش‌ها در اکثر محورهای مواصلاتی کشور تا روزهای آینده خبر می‌دهد، رییس جمعیت امداد و نجات هلال احمر از هموطنان خواست تا در صورت محاصره شدن در هر یک از مسیرهای جاده‌یی به علت کولاک و برف با شماره تلفن‌های ۱۱۲، ۱۱۰ و ۱۱۵ تماس بگیرند و مطمئن باشند نیروهای امداد و نجات در اسرع وقت حاضر خواهند شد.