ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.12.2013, 15:41
پاپ فرانسیس، شخصیت سال مجله تایم شد

بی بی سی: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عنوان شخصیت سال مجله تایم برگزیده شد.

نانسی گیبز، سردبیر این مجله در خصوص این انتخاب گفت که پاپ در ۹ ماه رهبری در واتیکان، این مقام را “از قصر به خیابان‌ها آورده است.”

او گفت: “به ندرت چهره جدیدی در جهان می تواند به این سرعت، پیر و جوان و معتقد و معترض را جذب کند.”

ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا به عنوان نفر دوم مجله تایم انتخاب شد.

در فهرست ۴۴ گانه نامزدهای امسال “شخصیت سال” نام هایی چون حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر و مایلی سایرس، خواننده آمریکایی دیده می شود.

خورخه ماریو برگوگلیو، اسقف اعظم بوئنوس آیرس در ماه مارس ۲۰۱۳ پس از کناره گیری بندیکت شانزدهم، رهبری کاتولیک‌های جهان را برعهده گرفت و نام “فرانسیس” را برگزید که هیچ پاپ دیگری پیش از او از این نام استفاده نکرده بود.

او که در آرژانتین متولد شده، نخستین فرد غیراروپایی است که به این مقام دست یافته است.

اظهارات او در خصوص همجنسگراها، تغییرات ساختاری در رابطه کلیسا با پیروان، تلاش برای نزدیک‌تر کردن کلیسا به مردم و تقویت رابطه با ادیان دیگر از او چهره‌ای نوگرا و ساختارشکن به نمایش گذاشته است.

برندگان جنجال برانگیز

مجله تایم از سال ۱۹۲۷ انتخاب “مرد سال” را آغاز کرد و از آن زمان به طور سالانه یک مرد، زن یا گروه را به عنوان برنده این عنوان برگزیده است.

در سال ۱۹۹۹ عنوان انتخاب مجله تایم به “شخصیت سال” تغییر کرد تا به گفته ناشران این مجله فراگیرتر باشد.

عنوان “شخصیت سال” از سوی سردبیران مجله تایم به فردی داده می شود که بیشترین تاثیر را بر رویدادهای جهان داشته است و به گفته ناشران این مجله این تاثیر لزوما نباید مثبت باشد.

در سال ۱۹۵۱ تایم عنوان “مرد سال” خود را به محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران اعطا کرد. مصدق اولین نفر از خاور میانه بود که این عنوان را کسب می کرد.

آیت الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، دومین ایرانی بود که در سال ۱۹۷۹ به عنوان “مرد سال” انتخاب شد که با توجه به بحران گروگانگیری در ایران انتقادهایی را در آمریکا به همراه داشت.

اعطای این عنوان بعضا با جنجال ها و انتقادهایی نیز همراه بوده است. از جمله انتخاب آدولف هیتلر، صدراعظم آلمان و رهبر حزب نازی در سال ۱۹۳۸ و دو بار انتخاب شدن ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی.

این مجله در سال ۱۹۸۲ کامپیوتر و در سال ۱۹۸۸ “کره در معرض خطر زمین” را به عنوان مرد سال برگزید و دو سال پیش در پی اعتراضات گسترده ضد حکومتی در خاورمیانه “معترضان” به عنوان شخصیت سال انتخاب شدند.

این هفته‌نامه در سال ۱۹۹۹ آلبرت آینشتاین، دانشمند آلمانی تبار را به عنوان “شخصیت قرن” برگزید.

مارک زوکربرگ، پایه‌گذار شبکه اجتماعی فیسبوک، باراک اوباما، (دو بار) ولادیمیر پوتین و جورج بوش (دو بار) از شخصیت های سال مجله تایم در سال های اخیر بوده‌اند.