ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 09.12.2013, 15:29
پیام ۵ فعال ملی‌مذهبی به‌مناسبت درگذشت ماندلا

«ما زاده شده‌ایم تا شکوه و بزرگی خداوندی را که در درونمان است، آشکار سازیم
و این امر همه‌ی انسانها را دربرمی‌‌گیرد.» نلسون ماندلا
ملت بزرگ آفریقای جنوبی و مردم آزادیخواه جهان!
نلسون ماندلا تنها شهروند آٰفریقای جنوبی در روزگار معاصر نبود، بلکه شهروند زمین در همه‌ی قرون بود. او نماد اخلاق در سیاست و سیاست صادقانه بود. ماندلا تا آخرین روزهای زندگی پرفراز و نشیب و فداکارانه‌اش برای کاستن از رنج‌های بشریت، تأمین آزادی‌های سیاسی و مدنی، رفع تبعیض نژادی و ... کوشید. او در ۲۴ سال زندان و ۳ سال حصر خانگی نماد مقاومت ملت آفریقای جنوبی برای برابری نژادی و دمکراسی‌خواهی شد و پس از ۵ سال ریاست‌جمهوری و سپس کناره‌گیری داوطلبانه از قدرت و پیوستن به نهادهای مدنی و فعالیت‌های نیکوکارانه، خط‌مشی مبارزات سیاسی در قرن 21 را ترسیم کرد.

درس‌های ماندلا برای همه‌ی سیاست‌ورزان آزادیخواه، همانا کوشش امیدوارانه برای تحقق دمکراسی و آزادی، مبارزه بدون خشونت و کین‌خواهی و ترویج دوستی بین ملل و از بین بردن شکاف ملت ـ دولت بود. سالهاست که آزادیخواهان ایرانی، همچون دیگر آزادیخواهان جهان، با نشان دادن تجربه موفق او در «همساز کردن اخلاق و سیاست» به آینده‌ای بهتر نوید می‌دهند.

در آستانه شصتمین سالگرد ۱۶ آذر که نماد جنبش ضداستبدادی و ضداستعماری دانشجویان و مردم ایران است، همراه و هم‌صدا با اقشار ملت ایران، درگذشت ماندلا را به ملت آفریقای جنوبی و همه‌ی مردم آزادی‌خواه جهان تسلیت می‌گوییم.
محمد بسته‌نگار، حبیب‌الله پیمان، حسین شاه‌حسینی، اعظم طالقانی، نظام‌الدین قهاری

۱۸/۹/۹۲