ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.12.2013, 10:45
افراد نازلی که کرسی‌های مجلس را تصاحب کرده‌اند

عصرایران؛ جعفر محمدی (سردبیر عصر ایران) - قرائت گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، تنها پرده برداری از گوشه‌ای از فجایعی بود که در طول ۸ سال گذشته، در کشور رخ داده است. بی‌تردید، رسیدگی قوه قضاییه به آنچه در این گزارش به طور رسمی اعلام شده است، مطالبه‌ای عمومی است که در زمان دیگر بدان خواهیم پرداخت.

آنچه در این چند سطر مورد توجه است، گرفتن پول توسط ده‌ها نماینده مجلس از سازمان تأمین اجتماعی در دوران مدیریت سعید مرتضوی است.

در این باره نکات زیر قابل تأمل است:

۱ - نماینده‌ای که از دولتمردان، پول یا هدیه بگیرد، دیگر نماینده مردم نیست، او عنوانی جز «غلام» یا «کلفت» دولت در مجلس ندارد. چنین نماینده‌ای، به هیچ عنوان نمی‌تواند به وظیفه نظارتی خود در قبال دستگاه‌های دولتی و یا حداقل در قبال مدیرانی که هدیه یا رشوه می‌دهند عمل کند. این هدیه‌ها می‌تواند از پول نقد و کارت هدیه باشد تا سفر و اعطای رانت و....

هم اکنون، با سند و مدرک، ثابت و رسماً اعلام شده که ده‌ها نماینده، فقط از سازمان تأمین اجتماعی مرتضوی پول گرفته‌اند و بماند بقیه نمایندگان و بقیه دستگاه‌های دولتی و موسسات اقتصادی و... (که اصل برائت را جاری می‌کنیم!)

اگر نمایندگان مجلس، در کار خود صداقت دارند، طرحی با موضوع ممنوعیت اخذ هرگونه کمک، هدیه و امکانات از هر شخص حقیقی و حقوقی دولتی و بخش عمومی را با ضمانت اجرای کیفری و اخراج از مجلس، تصویب کنند تا تصور کنیم که فقط همین چند نماینده معدود، ره به خطا برده‌اند.

البته ممکن است آقایان و خانم‌های نماینده چنین توجیه کنند که مراجعات مردمی فراوانی دارند و ناگزیر هستند پولی در اختیار داشته باشند تا به مردم و فقرا و... کمک کنند.

اولاً اینکه کار نماینده چنین کمک‌هایی نیست و این بدعت غلطی است که مفاسد بعدی دارد. ثانیاً اگر هم به هر علتی چنین نیازی مشروع شناخته شود، خود مجلس طرحی دراندازد تا چنین مساعدت‌هایی از کانال مجلس انجام گیرد نه اینکه دستگاه‌های تحت نظارت به نمایندگان پول بدهند و سیستم نظارت را مختل سازند.

هر چه بگندد نمکش می‌زنند / وای به روزی که بگندد نمک

۲ - نگاهی به فهرست کارت هدیه‌های اعطایی به نمایندگان، نشان می‌دهد که بعضی‌ها که کرسی‌های مجلس را تصاحب کرده‌اند، چه افراد نازلی هستند: رقم‌هایی از ۵۰۰ هزار تومان تا حداکثر ۵ میلیون تومان! واقعاً باید به حال این افراد افسوس خورد که برای ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۵ میلیون تومان دست نیاز به سمت دولتی‌ها دراز می‌کنند. البته نمی‌گوییم رقم‌های بیشتری بگیرند، غرض توجه دادن افراد به سطح کسانی است که به مجلس فرستاده شده‌اند.

۳ - در گزارش مجلس، اسامی متعددی به عنوان گیرندگان پول قرائت شده است اما اسامی نمایندگان، «سانسور» شده است که این تبعیض، جای تأسف دارد و باید گفت آیا خون این‌ها از بقیه افرادی که نامشان را برده‌اند، سرخ‌تر بوده است؟

وانگهی آیا مردم نباید نمایندگانشان را بشناسند تا در انتخابات دور بعد، تصمیم لازم را بگیرند؟

از هیات رئیسه مجلس انتطار می‌رود اسامی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و البته رسانه‌ها نیز فرصت لازم به نمایندگانی که از تأمین اجتماعی مرتضوی پول گرفته‌اند را خواهند داد تا اگر پاسخی دارند اعلام کنند و قضاوت با مردم.