ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.12.2013, 17:35
تحریریه «نشاط» تعطیل شد

روزنامه‌ی «نشاط» که از شهریورماه امسال فعالیت‌هایش را برای انتشار مستمر آغاز کرده بود، عصر امروز تحریریه‌ی خود را تعطیل کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی «نشاط» به مدیرمسوولی لطیف صفری و سردبیری ماشاءالله شمس‌الواعظین شهریورماه امسال اعلام کرد که انتشار خود را در دهه‌ی اول آبان‌ماه از سر می‌گیرد. این روزنامه حتی برای انتشار دوباره‌اش مرامنامه‌ای هم تعیین کرد که در آن بر پرداختن به موضوعات اجتماعی تأکید ویژه‌ای شده بود.

اما در حالی‌ که آبان‌ماه بسیاری منتظر بازگشت «نشاط» به دکه‌ها بودند مدیران این روزنامه، انتشار آن را به تاریخ‌ دیگری موکول کردند که بعد از آن مشخص شد مراجع قضایی در حالی که مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار «نشاط» را بدون مانع دانسته بود اجازه‌ی انتشار این روزنامه را صادر نکردند و این‌گونه شد که سرنوشت روزنامه‌ی «نشاط» در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

درباره‌ی این روزنامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - علی جنتی - نیز اظهار نظر و در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا اعلام کرد که وضعیت روزنامه‌ی «نشاط» را پیگیری می‌کند؛ اما امروز (۱۱ آذرماه) مدیران این روزنامه چراغ‌های تحریریه‌ را پس از نزدیک به چهارماه فعالیت با هدف انتشار مستمر آن، خاموش کردند.

اعضای تحریریه‌ی روزنامه‌ی «نشاط» در این ماه‌ها، هر روز مطالب و اخبار را تهیه و پیگیری می‌کردند و کارها را تا مرحله‌ی صفحه‌بندی پیش می‌بردند. در واقع، این روزنامه فقط روی دکه‌ها نمی‌آمد. البته روزنامه‌ی «نشاط» چندی پیش اقدام به انتشار یک پیش‌شماره کرد که توزیع بیرونی نداشت.

روزنامه‌ی «نشاط» در سال ۱۳۷۷ با مدیرمسوولی لطیف صفری و به سردبیری ماشاءالله شمس‌الواعظین نخستین شماره‌اش را منتشر کرد؛ اما در سال ۱۳۷۸ با شکایت مدعی‌العموم، نیروی انتظامی و سه نفر از نمایندگان وقت مجلس به اتهام توهین به مقدسات، تحریک مردم و دانشجویان به اغتشاش و اهانت به نمایندگان مجلس، پرونده‌ای برای این روزنامه‌ و موجب توقیف آن شد. پس از پیگیری‌ها، سرانجام هیئت منصفه‌ی مطبوعات دی‌ماه ۱۳۸۹ انتشار روزنامه‌ی «نشاط» را بدون مانع اعلام کرد.


ناگفته‌های تعلیق انتشار «نشاط» از زبان شمس‌الواعظین

سردبیر روزنامه‌ی «نشاط» که عصر امروز بعد از حدود چهارماه فعالیت مستمر، با اعضای تحریریه‌ی این نشریه خداحافظی کرد دلیل تعلیق انتشار نشاط را توضیح داد.

ماشا‌ءالله شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که مسوولان روزنامه‌ی نشاط گمان می‌کردند که پرونده‌ی این روزنامه از نظر حقوقی تمام مراحل اداری خود را در دیوان عالی کشور گذرانده است و منعی برای انتشار روزنامه به‌لحاظ قانونی وجود ندارد تصریح کرد: با اعلام رسمی شروع فعالیت به‌منظور انتشار روزنامه‌ی نشاط، دادیار دادسرای رسانه طی نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دادنامه‌ای استناد کرد که قبلا به‌دلیل ورود ریاست محترم قوه‌ی قضاییه در شکل اعمال ماده‌ی 18 صادر شده بود و انتشار روزنامه‌ی نشاط را همچنان با مشکل حقوقی مواجه می‌کرد.

او ادامه داد: با صبوری و گفت‌وگوهای فراوان با نهادهای مربوط، بویژه استعلام‌هایی که از واحدهای فرهنگی مسوول گرفته شد مانعی بر سر راه ازسرگیری فعالیت مطبوعاتی ما مشاهده نشد و تقریبا همه‌ی مسوولان از ورود یک تیم مطبوعاتی پرسابقه به فضای رسانه‌یی کشور استقبال نشان دادند و این کار را برای بالا بردن تراز روزنامه‌نگاری ایرانی مفید دانستند.

سردبیر روزنامه‌ی نشاط با بیان این‌که «متأسفانه باخبر شدیم که روزنامه‌ی نشاط تا روشن شدن تکلیف پرونده‌ی قضایی‌اش غیرقابل انتشار است» گفت: اگرچه مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بلامانع بودن انتشار این روزنامه سخن به میان آورده بودند انتظار بدیهی گردانندگان روزنامه این بود که در فضای امید و تدبیر و وعده‌های انتخاباتی ریاست محترم جمهوری، روزنامه‌نگاران حرفه‌یی و پرسابقه‌ی کشور از حق طبیعی‌شان برای اشتغال در حرفه‌ی مورد علاقه‌ی خود بهره‌مند شوند؛ اما با کمال تأسف موضوع انتشار روزنامه فقط دو روز پس از انتشار «منشور حقوق شهروندی» توسط رییس‌جمهور که در آن بر ضرورت آزادی بیان و مطبوعات تأکید شده است در ابهام عمیقی فرو رفت.

شمس‌الواعظین اظهار کرد: گردانندگان این روزنامه که هر لحظه برای انتشار دکه‌یی آن آماده بودند با جمع‌بندی وضعیت به‌وجود آمده و بررسی هزینه‌های سرسام‌آور به کار رفته، به این نتیجه رسیدند که فعالیت خود را به‌طور موقت به حالت تعلیق درآورند تا وعده‌ی ‌مسوولان محترم فرهنگی و قضایی کشور، بویژه اظهار نظرهای اخیر دادستان محترم کشور و سخنگوی قوه‌ی قضاییه جامه‌ی عمل بپوشد و این گروه حرفه‌یی در قالب یک رسانه‌ی مستقل و مسوول، فعالیت خود را از سر گیرد.

این روزنامه‌نگار در پایان افزود: از همه‌ی مسوولان که تا این نقطه به مجموعه‌ی روزنامه‌ی نشاط کمک کردند تشکر می‌کنیم و از همه بالاتر از همه‌ی مخاطبان آشنای روزنامه به‌طور موقت خداحافظی می‌کنیم. به امید سلامی دوباره و فشردن دست یکایک مخاطبان روزنامه‌ی نشاط.


***

”هم‌میهن” نیز سرنوشت مشابهی پیدا کرد


روزنامه “هم‌میهن” نیز سرنوشت مشابه نشاط را داشت. قوه قضاییه به حکم قرار منع تعقیب روزنامه هم‌میهن اعتراض کرده و مانع از انتشار مجدد این روزنامه شد، اقدامی که احتمالا شامل حال روزنامه نشاط نیز شده است.

هفت گذشته (۶ آذر ماه ۱۳۹۲/۲۷ نوامبر ۲۰۱۳) “ایرنا” در گزارش نوشت، قرار بود رییس کل دادگستری استان تهران در مذاکره با دادستان تهران، مشکل روزنامه هم میهن برای انتشار مجدد را حل کند اما سردبیر این روزنامه می‌گوید از این مذاکره نتیجه مثبت حاصل نشده است.

«محمد قوچانی» در گفت و گو با ایرنا افزود: روزنامه هم میهن هنوز بلاتکلیف است و فکر نمی کنم مشکل موجود در مسیر انتشار مجدد آن به این زودی حل شود.

سردبیر هم‌میهن اضافه کرد: معاون قضایی رییس قوه قضاییه به حکم قرار منع تعقیب روزنامه هم‌میهن اعتراض و اعمال ماده ۱۸ کرده و فکر نمی‌کنم مشکل این روزنامه حل شود.

بر اساس اعلام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روزنامه هم میهن از اتهام های وارده در سال ۸۶ تبرئه شده و انتشار مجدد آن بلاملانع است بنابر این قرار بود این روزنامه آبان ماه امسال منتشر شود.

پس از دریافت نامه معاونت مطبوعاتی، مسوولان این روزنامه خود را برای انتشار مجدد آن آماده کردند و حتی پیش شماره دوم نیز، سوم آبان ماه روی کیوسک های فروش مطبوعات قرار گرفت.

اما با گذشت چند روز از انتشار پیش شماره دوم ، برخی رسانه ها از توقف انتشار هم میهن از سوی هیات نظارت بر مطبوعات خبر دادند که در همان روز این مساله از سوی دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات تکذیب شد.

با انتشار این خبر، گمانه زنی ها درباره صحت و سقم آن بالا گرفت تا اینکه روز ۲۲ آبان ماه روزنامه هم میهن با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به مشکلات حقوقی پیش آمده برای روزنامه، انتشار آن تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.

پس از پیگیری های فراوان، مشکل پیش آمده برای روزنامه هم میهن مشخص شد و آن اعتراض معاون قضایی رییس قوه قضاییه به حکم منع تعقیب روزنامه و اعمال ماده ۱۸ بود.

روزنامه هم میهن که در سال ۸۶ توقیف شد، چهار مورد اتهامی شامل ترویج رابطه با آمریکا، انتشار مقاله‌ای از سوی علی مطهری، تهیه گزارش از نمایشگاه نقاشی یکی از زنان بازیگر و انتشار مقاله‌ای از مهرداد مشایخی از اعضای اتحاد جمهوری‌خواهان داشت که در هر چهار مورد برای این روزنامه قرار منع تعقیب صادر شد و اکنون با گذشت شش سال، معاون قضایی رییس قوه قضاییه به این قرار اعتراض کرده است.

حتی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز چندمرتبه در جمع خبرنگاران اعلام کرده مهلتی که برای توقیف روزنامه «هم میهن» صادر شده بود به پایان رسیده و انتشار این روزنامه مشکلی ندارد.

جنتی افزود: حتی پیش شماره نخست این روزنامه منتشر شده و روی دکه های فروش مطبوعات آمد و دلیل اینکه چرا جلوی انتشار هم میهن گرفته شده هنوز برای ما مشخص نیست.

غلامحسین کرباسچی مدیر مسئول روزنامه هم میهن نیز ۲۴ آبان ماه امسال درحاشیه مراسم ترحیم مادر محمد علی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت این روزنامه گفت که اداره کل مطبوعات داخلی با انتشار آن مشکلی ندارد و اختلاف بین مسئولان قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: برخی مسوولان قوه قضاییه نسبت به این روزنامه منع تعقیب اعلام کرده بودند اما برخی دیگر بعد از گذشت شش سال تازه یادشان افتاده به منع تعقیب اعتراض کنند.

کرباسچی با یادآوری اینکه رییس قوه قضاییه اعمال ماده ۱۸ در خصوص این روزنامه را پذیرفته است گفت: از نظر بسیاری از حقوق دانان حکم «منع تعقب» قابل اعتراض نیست و تنها در مورد احکام قضایی می‌توان اعمال ماده ۱۸ کرد.

به گفته علی مندنی پور رییس سابق اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران حتی اگر قرار منع تعقیب این روزنامه قابلیت اعمال ماده ۱۸ داشته باشد نیز به دلیل گذشت زمان طولانی و قانونی، امکان اعمال ماده ۱۸ برای منع تعقیب روزنامه هم میهن وجود ندارد.

به گفته مندنی پور زمان قانونی برای اعمال ماده ۱۸، یک ماه پس از ابلاغ حکم است.