ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.11.2013, 9:33
واکنش روزنامه‌های ایران به مذاکرات ژنو

بی بی سی: روزنامه کیهان، چاپ تهران، روز دوشنبه با این تیتر اول به روی دکه‌ها رفت که «توافق ژنو یک ساعت دوام آورد».

کیهان تنها روزنامه‌ای است که چنین خبری را منتشر کرده و روزنامه‌های رسالت و جوان که همسو با کیهان به حساب می‌آیند هم ترجیح داده‌اند درباره مذاکرات ژنو مثبت برخورد کنند.

نکته‌ای که روزنامه کیهان بر آن انگشت گذاشته درباره حق غنی سازی اورانیوم درون مرزهای ایران است که به نوشته این روزنامه آمریکایی‌ها هنوز توافق بسته نشده زیر آن زده‌اند.

در گزارش روزنامه کیهان، نخست صحبت‌های محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نوشته شده که گفته در توافق انجام شده حق غنی سازی اورانیوم در ایران تصریح شده است.

بعد از آن در گزارش کیهان، گفته‌های وزیر خارجه آمریکا نقل شده که گفته حق غنی سازی اورانیوم به ایران داده نشده است: «از سوی دیگر جان کری می‌گوید؛ نه فقط در ماده ۴ معاهده NPT بلکه در هیچیک از چهار گوشه معاهده مزبور، هیچ اشاره‌ای نشده است که حاکی از حق غنی‌سازی برای کشورهای عضو این پیمان باشد!»

از اینهاست که نویسنده گزارش کیهان نتیجه گرفته که آمریکا توافق را لغو کرده است و می‌نویسد: «این تفاوت نظر در تفسیر یکی از اصلیترین محورهای تفاهمنامه از یکسو می‌تواند اعتبار توافقنامه یاد شده را کاهش بدهد و از سوی دیگر چنانچه حریف در جریان مذاکرات بر حق غنی‌سازی ایران تاکید کرده و بعد از امضای توافقنامه این تایید شفاهی را نفی کرده باشد، بار دیگر این واقعیت تایید شده است که آمریکا قابل اعتماد نیست و نباید از لبخندهای فریبکارانه دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی فریب خورد.»

روزنامه کیهان همچنین سرمقاله خود را هم به موضوع توافق اختصاص داده است.

نویسنده سرمقاله هم نوشته‌ها و نتیجه گیری گزارشگر روزنامه را تکرار کرده است و نوشته: «براساس ماده ۴ ان‌پی‌تی، بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حقی مشروع و مسلم برای تمامی اعضای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است، پس از سال‌ها حق‌کشی و جفا در حق مردم ایران همین توافق را هم کمتر از چند ساعت بعد از امضاء، مورد تشکیک و تردید قرار می‌دهند»

حسین شمسیان، سرمقاله نویس روز دوشنبه کیهان، سپس به صحبت‌های رهبر ایران اشاره کرده: «این البته‌‌ همان پیش‌بینی مقام معظم رهبری در خصوص خوی استکباری آمریکا و عهدشکنی آنهاست که سابقه‌ای طولانی دارد.»

اما در آخر سرمقاله و «به تاسی از رهبر معظم انقلاب» نویسنده آرزو کرده که «دستیابی به آنچه که رئیس جمهور محترم در نامه‌شان به معظم‌له مرقوم داشته‌اند محقق شده و ملت گامی دیگر به اهداف خود نزدیک شود.»

مدیر روزنامه‌های کیهان و اطلاعات را رهبر جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌کند.

«آن مرد با افتخار...»

روزنامه اطلاعات اما خط دیگری را پیش گرفته که صد و هشتاد درجه با روزنامه کیهان فرق دارد.

روزنامه اطلاعات تی‌تر زده: «جهان حق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخت»

یک مطلب شبیه به شعر هم در توصیف محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران چاپ کرده که در مطلع آن آمده: «آن مرد می‌آید، آن مرد با افتخار از ژنو به دامان ایران می‌آید.»

اما در صفحه دوم روزنامه مطلبی به قلم محمدصادق خرازی نوشته شده که پیش‌تر از سفرای ایران بوده است.

آقای خرازی در نوشته خود، از شیوه مذاکره کردن محمد جواد ظریف دفاع کرده و آن را «شجاعانه» توصیف کرده است.

در یادداشت روزنامه اطلاعات آمده است: «موفقیت مذاکرات ژنو نشان می‌دهد که جریان افراط جهانی، یعنی تندروهای جنگ طلب آمریکایی، خشونت طلبان اسرائیلی و بزدلان ترسوی سعودی به همراه القاعده و نیروهای سلفی چگونه قافیه را باخته‌اند.»

آقای خرازی سپس ادامه داده: «دستیابی به توافق ژنو اگرچه آغاز راهی بلند و سخت است، اما گام نخستین برای عادی سازی پرونده ایران و بازگشت آن از شورای امنیت به آژانس انرژی اتمی باید تلقی شود و توافقی استراتژیک است که با هرگونه ناکامی آن باید مقابله کرد.»

«زیر سوال رفتن قطعنامه‌ها»

روزنامه اصولگرای رسالت، هم توافق انجام شده را مثبت دیده است و یکی از قدیمی‌های این روزنامه در سرمقاله نوشته است که «۱۰ سال مقاومت ملت ایران در برابر زورگویان و زیاده‌خواهان جهان، جواب داد.»

محمد کاظم انبارلویی، در سرمقاله رسالت نوشته که برای اولین بار «طرف گفتگو مجبور به دادن امتیاز» شده است.

آقای انبارلویی اما برخلاف روزنامه کیهان اعتقاد دارد که حق غنی سازی اورانیوم در توافق به ایران داده شده است و به این ترتیب پایه حقوقی قطعنامه‌های سازمان ملل زیر سوال می‌رود.

این بند از نوشته او را بخوانید: «پذیرش حق غنی سازی برای دولت ایران، پایه حقوقی تمام قطعنامه‌‌های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های یکجانبه را زیر سئوال می‌برد. چون در تمامی این قطعنامه‌های ظالمانه آمده است ایران حق غنی سازی ندارد و باید همه فعالیت‌‌های خود را در این مورد متوقف کرده و تاسیسات هسته‌ای خود را تعطیل نماید. حال آنکه ایران عضو ان‌پی تی است و طبق ماده ۴ ان‌پی تی این حق برای همه کشورهای عضو به رسمیت شناخته شده است. اما ۱+۵ با قلدری اعلام می‌کردند این ما هستیم که می‌گوییم چه کسی حق غنی سازی دارد یا ندارد.»

البته سرمقاله نویس رسالت هم معتقد است که نمی‌توان به کشورهای غربی اعتماد کرد و باید درباره باطن کارهای آن‌ها به هوش بود.

«مردم مهربون‌تر می‌شن؟»

روزنامه‌های طرفدار دولت هم در تقدیر و تشکر از آنچه که بامداد یکشنبه در ژنو اتفاق افتاد کم نگذاشته‌اند.

روزنامه شرق، در صفحه اول خود یادداشت‌هایی درباره توافق دارد از نویسندگانی که هرکدام شغلی متفاوت با دیگری دارند.

از یک روزنامه نامه نگار، از یک فعال سیاسی، یک هنرپیشه، یک عضو فدراسیون فوتبال و چند استاد دانشگاه.

عکس اول روزنامه‌های شرق و اعتماد هر دو لحظه دست دادن وزرای خارجه ایران و آمریکاست.

روزنامه اعتماد، خبر را از منظر اجتماعی آن دیده و تی‌تر اول را به گزارشی از شادی مردم برای توافق اختصاص داده است.

دو پاراگراف اول گزارش درباره این است که خبرنگار چگونه صبح بیدار شده و خبر را خوانده و سردبیر به او چه گفته و سپس می‌رود به کوچه و خیابان و نظر مردم را گزارش می‌کند.

یکی از جالب‌ترین اظهار نظر‌ها از یک راننده اتوبوس است که با خنده به گزارشگر روزنامه اعتماد گفته است: «این مردم مهربون‌تر می‌شن الان؟ من هر روز با مردم زیادی سروکار دارم آدم خوش اخلاق کم پیدا می‌شود، اگر شرایط خوبی داشته باشند این‌گونه نخواهند بود. شرایط مالی همه بد است. هر چقدر کار می‌کنیم از صبح زود تا آخر شب، بازهم آخر ماه به مشکل بر می‌خوریم. ببینید آقا خانه گران است ربطی به اروپایی‌ها دارد؟ باید خود مردم با همدیگر مهربان‌تر باشند، حالا مسوولان هم با خارجی‌ها کنار می‌آیند، خدا کنه پول بیاد دست مردم».