ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.11.2013, 9:05
توافق تاریخی ژنو

حزب دمکراتیک مردم ایران دستیابی به توافق اولیه درمذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو را به ملت ایران و نیز وزیر امورخارجه آقای دکتر ظریف و هیات نمایندگی ایران و دولت رئیس جمهور، دکتر حسن روحانی، تبریک می‌گوید. این توافق علیرغم دشواری‌ها و کارشکنی‌های افراطی گرایان داخلی و خارجی، درسایۀ هوشمندی وتدبیرِ دولت ایران وحمایت عمومی، و نیزتفاهم دول ۵+۱ بر پایه سیاست برد برد به دست آمد.

به باور ما واکنش‌های نیروهای افراطی در سنگ اندازی بر سر راه حل کامل بحران هسته‌ای، گرچه می‌تواند درداخل وخارج تداوم یاید، اما با دستاورد تاریخی ژنو، همچون عاجل‌ترین و کلیدی‌ترین مشکل سیاسی کشور، راه برای کاهش تحریم‌ها و سپس لغو کامل آن‌ها بازخواهد شد. با گام بزرگی که درژنو برای حل بحران هسته‌ای برداشته شد؛ اینک سیاست خارجی ایران می‌تواند و باید در مسیر تنش زدایی در سطح جهانی و تولید یک تصویر مسالمت جو قرار گیرد تا راه پیوستن ایران به کاروان تمدن بشری هموار گردد.

بی‌گمان، حلّ بحران هسته‌ای، راه را برای کاهش تحریم‌ها و سپس لغو کامل آن‌ها بازخواهد کرد. ازاین راه وضع اقتصادی ومالی کشور، رو به بهبودی خواهد گذاشت و اعتبار دولت روحانی بیشترشده و توانمندی او برای اقدامات اصلاحی که وعده داده است، افزایش چشمگیری خواهد یافت. بنابراین، این توافق را باید همچون یک پیروزی درخشان در یک چالش سیاسیِ بزرگ برای چشم انداز سیاسی و اقتصادی و جهانی ایران و نیز افزایش اعتبار وموقعیّت اصلاح طلبان و آزادیخواهان ایران نگریست.

ما امیدواریم که با باز شدن قفل بن بست هسته‌ای و کاهش تنش بین المللی، شرایط بیش ازپیش در درون کشور، برای بازشدن فضایِ سیاسی، فراهم گردد. از همین رو از دولت روحانی انتظار داریم که با‌‌ همان حس اعتماد بنفس در سیاست خارجی که اینک موقعیّت‌اش تحکیم یافته است، گام‌های موثری در راستای تحقق وعده‌های انتخاباتی، بوِیژه در عرصه حقوق شهروندی، کاهش بحران اقتصادی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه ایرانیان بردارد. دراین راستا، بی‌گمان پایان دادن هرچه فوری‌تر به حصرِ ناروایِ آقایان موسوی وکروبی و خانم زهرا رهنورد ونیز آزادی بی‌قید وشرط وفوری دیگر زندانیان سیاسی کشور، دراولویّت قرار دارد.

حزب دمکراتیک مردم ایران
یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲
۲۴ نوامیر ۲۰۱۳