ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 24.11.2013, 10:12
متن کامل توافقنامه هسته‌ای ایران و ۱+۵

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: متن کامل توافقنامه هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ که با نام «برنامه مشترک برای اقدام» شناخته می‌شود به شرح زیر است:

مقدمه

هدف این مذاکرات رسیدن به راه حل توافق دوجانبه و جامع بلند مدت که اطمینان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز خواهد بود، است. ایران مجددا تاکید می‌کند که تحت هیچ شرایطی به دنبال تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود. این راه حل جامع بر پایه اقدامات ابتدایی بوده و در ‌‌نهایت منجر به گام پایانی می‌شود. این توافق بر اساس نگرانی‌های موجود حاصل شده است. این راه حل جامع ایران را قادر می‌کند، تا به طور کامل از حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز بر اساس معاهده ان پی تی و بر اساس قوانین آن بهره‌مند شود.

این راه حل جامع به طور مشترک برنامه غنی سازی با میزان پایین و شفاف سازی برای اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را شامل می‌شود. این راه حل جامع همچنین یک تفاهم فراگیری را مبنی بر اینکه «در هیچ موردی توافق نشده تا زمانی که در مورد همه چیز توافق شود» را در بر می‌گیرد. (توافق باید در همه زمینه‌ها باشد.)

این توافق شامل یک روند متقابل و گام به گام است و می‌تواند منجر به رفع تمامی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شود از جمله تحریم‌های چند جانبه و یک جانبه‌ای که بواسطه برنامه هسته‌ای ایران بر این کشور تحمیل شده است.

در این میان گام‌های دیگری نیز علاوه بر اقدامات ابتدایی و گام پایانی وجود دارد. این گام‌ها شامل توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با نگاهی به رسیدن به رضایت کامل در این رابطه که نگرانی شورای امنیت مد نظر قرار گرفته، می‌شود. گروه ۱+۵ (۳+۳) و ایران مسئولیت رسیدن به نتیجه و اجرای اقدامات دو جانبه کوتاه مدت و راه حل جامع را با حسن نیت برعهده دارند. کمیسیون مشترکی به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی برروی تسهیل کردن رسیدن به نتیجه‌ای که نگرانی‌های قبلی و فعلی را پوشش می‌دهند همکاری خواهند کرد.

جرئیات گام اول

این توافق دارای زمان محدود با یک دوره شش ماهه است که با رضایت طرفین قابل تمدید است. در طی این دوره شش ماهه همه طرفین برای ایجاد جوی سازنده برای مذاکرات با حسن نیت تلاش خواهند کرد.

اقدامات دواطلبانه ایران در دوره شش ماهه

- نیمی از اورانیوم غنی شده تا سقف ۲۰ درصد تبدیل به سوخت راکتور تحقیقاتی ایران می‌شود. میزان یو اف شیش (UF۶) رقیق شده نباید بیش از ۵ درصد باشد و هیچ خطی برای تبدیل دوباره این ماده وجود نخواد داشت.

- ایران اعلام می‌کند در طی این دوره شش ماهه اورانیوم را بیش از ۵ درصد غنی سازی نمی‌کند.

- ایران اعلام می‌کند که فعالیت خود در نطنز، فوردو و راکتور آب سنگین اراک را گسترش نمی‌دهد.

- از زمان آماده شدن خط تبدیل UF۶ به UO۲ ایران در طی این دوره شش ماهه تصمیم می‌گیرد که UF۶ که جدیدا تا سطح ۵ درصد غنی شده را به اکسید یو اف شیش تبدیل کند این کار بر اساس طرحی که در برنامه عملیاتی تبدیل وجود داشته و به تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده انجام می‌شود.

- ایران فعالیت‌های پادمانی تحقیق و توسعه را ادمه می‌دهد. این فعالیت‌ها شامل فعالیت‌های فعلی تحقیق و توسعه غنی سازی است. این امر برای افزودن ذخایر اوارنیوم غنی شده انجام نمی‌شود.

- در دوره شش ماهه هیچگونه ساخت و یا بازفرآوری تاسیسات انجام نخواهد شد.

افزایش بازرسی

- انتقال اطلاعات مشخص به آژانس بین المللی انرژی اتمی، که شامل اطلاعاتی از برنامه‌های ایران در مورد تاسیاست هسته‌ای خود، تعریفی از هر یک از سازه‌های موجود در سایت‌های هسته‌ای، تعریفی از میزان فعالیت‌ها در هر یک از مکان‌هایی که فعالیت هسته‌ای در آن‌ها انجام می‌شود، اطلاعاتی درباره معادن اورانیوم و کارخانه‌ها، و همچنیین اطلاعاتی درباره منبع مواد می‌شوند.

- تحویل نسخه‌ای به روز شده از راکتور اراک که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی IR-۴۰ نامیده می‌شود.

-در پایان برنامه پادمان‌ها در مورد راکتور اراک در مورد گام‌های بعدی با آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق می‌شود.

- دسترسی روزانه بازرسان آژانس. این دسترسی در زمانی که آن‌ها (بازرسان) برای تائید اطلاعات، تائید فهرست مقدماتی، تائید فهرست فیزیکی و بازرسی‌های اعلام نشده به منظور دسترسی به نظارت آفلاین بر فعالیت‌های انجام شده در نطنز و فوردو حضور ندارند فراهم می‌شود.

به موجب این توافق بازرسان آژانس امکان دسترسی به اماکن زیر را بدست می‌آورند

-کارگاه‌های نصب سانتریفیوژ

- کارگاه‌های تولید گرداننده‌های سانتریفیوز و تاسیاست ذخیره سازی

- معادن اورانیوم و کارخانه‌ها

توضیحات صفحه دوم توافقنامه ایران و ۱+۵

۱- ایران طی شش ماه «یو اف ۶» را به سانتریفیوژهای نصب شده تزریق نمی‌کند و سانتریفیوژهای موجود را با سانتریفیوژهای با‌‌ همان سطح قبلی جایگزین می‌کند.
۲_ در فردو، هیچ غنی سازی بالای پنج درصدی انجام نشده و ظرفیت غنی سازی افرایش نمی‌یابد و به ۱۲ آبشار موجود خود «یو اف ۶» تزریق نخواهد کرد و این تجهیزات در وضعیت غیر فعال باقی خواهد ماند.
۳_ ایران اعلام می‌کند در زمینه نگرانی‌ها درباره ساخت راکتور اراک طی شش ماه آینده ساخت و ایجاد راکتور اراک را گسترش نخواهد داد.
۴-ایران اعلام می‌کند که در طی شش ماه سانتریفیوژهای موجودش را با‌‌ همان سانتریفیوژ‌ها در‌‌ همان سطح جایگزین خواهد کرد.
۵- بر اساس این برنامه، تولید سانتریفیوژ ایران در طی این شش ماه برای جایگزینی کردن ماشین‌های صدمه دیده

در مقابل این اقدامات ایران، گروه ۳+۳ (۱+۵) اقدامات داوطلبانه زیر را انجام خواهند داد:

- ۱+۵ تلاش‌های خود برای کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران را متوقف کند و مشتریان ایران بتوانند در میزان و سطح کنونی قادر به خرید باشند و اقدامات لازم برای بازگرداندن میزان اعلام شده درآمد نفتی بلوکه شده در خارج اتخاذ شود. درباره چنین فروش نفتی، تحریم‎های مرتبط با خدمات بیمه‎ای و حمل و نقل اتحادیه اروپا و آمریکا تعلیق می‌شود.

- تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه:

- صادرات پتروشیمی ایران و همچنین تحریم‌های خدمات وابسته به آن.

- طلا و فلزات گرانب‌ها و همچنین تحریم‌های خدمات وابسته به آن.

- تعلیق تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودروسازی ایران و همچنین تحریم‌های خدمات وابسته به آن.

- اعطای مجوز برای تامین و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیمایی غیرنظامی ایرانی و خدمات وابسته به آن. اعطای مجوز برای بازرسی‌ها و تعمیرات ایمنی و همچنین تحریم‌های خدمات وابسته به آن.

- عدم صدور قطعنامه‌های جدید توسط شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با (بحث) هسته‌ای.

-عدم صدور قطعنامه‌های جدید توسط اتحادیه اروپا مرتبط با] بحث [هسته‌ای.

- دولت آمریکا، بر اساس وظیفه رئیس جمهور و کنگره، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای خودداری خواهند کرد.

- برقراری یک مسیر مالی برای تسهیل داد و ستد بشردوستانه برای نیاز داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران که در خارج بلوکه شده است. تعریف داد و ستد بشردوستانه، انتقال مالی است که شامل محصولات غذایی و کشاورزی، دارو، ابزار پزشکی و هزینه‎های پزشکی که در خارج به وجود می‌آید، است. این مسیر باید شامل بانک‌های مشخص خارجی و بانک‌های مشخص نشده ایرانی باشد که پس از برقراری مسیر، تعیین خواهد شد.

این مسیر امکان این موارد را فراهم می‌کند:
انتقال‌های پولی که برای انجام تعهدات ایران به سازمان ملل مورد نیاز است و پرداخت مالی مستقیم شهریه دانشگاه‌ها برای دانشجویان ایرانی که خارج درس می‌خوانند، به میزانی که برای یک دوره شش ماهه مورد توافق قرار گیرد.

- افزایش سقف مجاز توسط اتحادیه اروپا برای انتقال‌های پولی برای تجارت‎هایی که مشمول تحریم نمی‌شوند تا میزانی مورد توافق.

اجزای گام نهاییِ راه حل جامع

گام نهایی راه حل جامع، که هدف طرف‌ها برای پایان رساندن مذاکرات است و قرار است حداکثر یک سال پس از تنظیم این سند اجرایی شود:

- باید بر اساس دوره طولانی مدت مشخصی باشد که مورد توافق قرار خواهد گرفت.

- طبق حقوق و الزامات طرف‌ها در ان پی تی و توافق نامه پادمان IAEA باشد.

- به صورت جامع تحریم‌های شورای امنیت ملی سازمان ملل و تحریم‌های چند جانبه و ملی مرتبط با هسته‌ای –از جمله گام‌هایی برای دسترسی به حوزه‌های تجارت، فن آوری، مالی و انرژی بر اساس برنامه زمان بندی که بعداً مورد توافق قرار می‌گیرد- را حذف کند.

- شامل یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک با پارامترهایی که به صورت مشترک بر اساس نیازهای عملی، با محدودیت‌های تعریف شده در حوزه و سطح غنی سازی/فعالیتها/ظرفیت/محل انجام/ذخیره سازی اورانیوم غنی شده/دوره که مورد موافقت قرار گیرد؛ باشد..

- حل کامل نگرانی‌ها درباره رآکتور ارک که توسط IAEA به عنوان IR-۴۰ نامیده شده است. هیچ بازفرآوری‌ای یا ساخت تاسیساتی که قابلیت بازفرآوری را داشته باشد، انجام نشود.

- اعمال کامل اقدامات شفاف مورد توافق و بازرسی پیشرفته. تصویب و اعمال پروتکل الحاقی بر اساس وظیفه رئیس جمهور و مجلس.

- شامل همکاری هسته‌ای غیرنظامی بین المللی –از جمله به دست آوردن رآکتورهای آب سبک مدرن و تحقیقاتی و تجهیزات وابسته و تامین سوخت هسته‌ای مدرن- و همچنین فعالیت‎های تحقیق و توسعه مورد توافق باشد.

به دنبال اجرای موفقیت آمیز گام نهایی از راه حلِ جامع در بازه زمانی] معین شده [، با برنامه هسته‌ای ایران به‌‌ همان نحوی برخورد خواهد شد که با تمام کشورهای غیرهسته‌ای عضو ان پی تی برخورد خواهد می‌شود.