ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 20.11.2013, 8:35
تصویب قطعنامه علیه ایران در کمیته حقوق بشر

(۲۸ آبان ۱۳۹۲) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از رای امروز کمیتۀ سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از حقوق بشر در ایران دفاع می‌کند استقبال کرده و از دولت ایران می‌خواهد تا از سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل پیروی کند و گامهای جدی و مشخصی را برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در کشور بردارد. از ۱۷۸ کشوری که در رای گیری شرکت کردند تنها ۳۶ رای مخالف برای این پیش نویس به صندوق ریخته شد.

قطعنامۀ A/C.3/68/L.57 در ارتقاء و پاسداری از حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران امروز با ۸۳ رای موافق و ۳۶رای مخالف و ۶۲ رای ممتنع تصویب شد.

هادی قائمی مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “تصمیم کمیتۀ سوم در تصویب یک قطعنامۀ دیگر در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران نشان میدهد که برغم سرکار آمدن یک دولت جدید در تهران، موارد اصلی نقض حقوق بشر هنوز در حال وقوع هستند و در برخی موارد حتی از سرعت بیشتری هم برخوردار شده است.” او افزود: “سازمان ملل متحد توجه جهان را روی وضعیت رقت بار حقوق بشر در ایران متمرکز می‌کند.”

بسیاری از کشورهای عضو نسبت به حمله تروریستی امروز به سفارت ایران در لبنان ابراز تاسف و با افرادی که در این حادثه خسارت دیدند ابراز همدردی کردند.

قطعنامۀ امسال روی آمار گزاف اعدام در ایران متمرکز است و از دولت ایران میخواهد تا “نگرانی های اساسی…را مورد بررسی قرار دهد…و به طور کامل به تعهدات حقوق بشری خود، چه در قوانین و چه در عمل احترام بگذارد.” این قطعنامه بطور ویژه از ایران میخواهد تا “قطع اعضاء، شلاق، کور کردن و سایر اشکال شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازاتهای بیرحمانه، غیرانسانی، یا خفت بار” و همچنین “اعدام در ملاء عام و سایر اعدامهایی را که در غیاب پادمان های به رسمیت شناخته شدۀ بین المللی اجرا میشوند” را حذف کند. در مهرماه سال جاری کمپین بین المللی حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر ایران با انتشار بیانیه ای گفتند که ایران از زمان تحلیف حسن روحانی در مردادماه ۱۲۵ نفر را اعدام کرده و این آمار از آن زمان تا کنون از ۲۰۰ مورد نیز گذشته است.

علاوه بر موارد نقض سازمان یافتۀ حقوق بشر که در سالهای گذشته گزارش شده است، قطعنامۀ امسال همچنین صراحتا در خصوص ارتقاء حقوق زنان اصرار میورزد تا “مشارکت زنان را در پست های تصمیم گیری ارتقاء دهد و …کلیۀ محدودیت هایی که بر سر راه دسترسی مساوی زنان به کلیۀ وجوه تحصیل دانشگاهی قرار دارند را از میان بردارد.”

هادی قائمی گفت: “حمایت فوق العاده بین المللی برای این قطعنامه پیام روشنی به رهبران ایران میفرستد که جهان چشم از وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران برنخواهد داشت.” وی افزود: “دولت ایران باید نکاتی که توسط جامعۀ جهانی مطرح میشوند را قبول کند و به سالها انکارِ مشکلات مستمر حقوق بشری در کشور خاتمه دهد و مسئولانه تر در راستای بهبود وضعیت فعلی اقدام کند.”

قطعنامۀ کمیتۀ سوم از وعده های متعدد رییس جمهور تازه انتخاب شدۀ ایران حسن روحانی در زمینۀ حقوق بشر “به ویژه در زمینۀ حذف تبعیض علیه زنان و اعضاء اقلیت های قومی، برای ارتقاء آزادی بیان و اندیشه، و همچنین پیشنهاد رییس جمهور برای اجرای یک منشور حقوق مدنی” استقبال میکند. این قطعنامه همچنین از آزادی دهها زندانی عقیدتی استقبال میکند و همچنین خواستار آزادی ” همۀ کسانی که برای انجام حقوق خود برای آزادی مذهب یا ایمان، آزادی بیان، تجمعات مسالمت آمیز و مشارکت در اعتراضات مسالمت آمیز در خصوص مسایل سیاسی، اقتصادی، محیط زیستی یا سایر مسایل، خودسرانه دستگیر و بازداشت شده اند” شده است.

با این حال، این قطعنامه از فرآیند بستۀ انتخاب نامزدها در زمان انتخابات “شامل محرومیت کلیۀ نامزدهای زن و فرسایش بیشتر فضای دموکراتیک برای فعالیتهای سیاسی قبل از انتخابات” ابراز نگرانی کرده است.

در این جلسه محمدخزاعی، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل، بدون در نظر گرفتن موارد مطرح شده در قطعنامه در حوزه نقض حقوق بشر در ایران، پیش نویس قطعنامه را «سیاسی» خواند و از توضیح دادن در خصوص موارد مطرح شده خودداری کرد.  پیش نویس یاد شده از حمایت گسترده کشورها در سراسر جهان برخوردار بود از آمریکای لاتین تا اروپا و کشورهای کارائیب. قبل از تصویب پیش نویس این قطعنامه، قطعنامه حقوق بشر دو کشور سوریه و کره شمالی نیز تصویب شد.

با رای گیری امروز این دهمین سال متوالی است که کمیتۀ سوم مجمع عمومی زمان ملل متحد در خصوص ارتقاء حقوق بشر در ایران قطعنامه تصویب میکند. از زمان انتخاب ریاست جمهور حسن روحانی در خردادماه سال جاری، سازمان ملل متحد در خصوص بهبودهایی در برخی زمینه های حقوق بشر اشاره کرده است و ایران را تشویق کرده است تا به رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر خود ادامه دهد.

کمپین از حمایت گسترده بین المللی برای ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در ایران استقبال میکند و از رییس جمهور روحانی و رهبر ایران میخواهد تا تغییرات لازم برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران را اجرا کنند و با سازوکارهای سازمان ملل متحد همکاری نمایند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد این قطعنامه را رسما در آذرماه سال جاری تصویب خواهد نمود.